ڤيرتيجو Quotes

Rate this book
Clear rating
ڤيرتيجو ڤيرتيجو by أحمد مراد
25,474 ratings, 3.70 average rating, 1,761 reviews
ڤيرتيجو Quotes Showing 1-30 of 31
“اذا كانت الدنيا مسرحا ..فأين يجلس المتفرجون؟!!”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“بدت مرهقة ومكسورة .. كانت كأوراق شجر الخريف .. باهتة لن تتحمل ضغطة .. ستصدر صوت خرفشة إذا لمس يدها .. ستطير مع الرياح إذا اشتدت”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“لماذا يعقمون الابرة السامة لقتل المحكوم عليهم بالاعدام ؟!!!! ”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“صفة أساسية في برج الدلو .. عصبية شديدة جدا وانفجار يطيح بمن يحاول تهدئته .. ثورته التي تكون أحيانا بلا قضية .. يتبعها الندم الشديد وإحساس بالذنب يزيد من حدة غضبه وسخطه على من أمامه”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“طباخ السم هيدوقة”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“فهو قد شهد أكثر من ذلك , ومات بداخله بداخله بالسكته القلبيه ذلك الرجل المدعو ضميراً”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“كان أمامهما 45 دقيقة ليصلا بالمترو إلى محطة حدائق حلوان .. طريق طويل تكدس فيه الناس على كراسي عربة المترو بوجوه سئمت روتين المشوار اليومي .. أطفال يعبثون كالشياطين هنا وهناك ، ويعطون مبررا قويا لإلقائهم من العربة وهي تمشي .. رجال عجائز ونساء بدينات مستهلكات الصحة .. شباب ورجال في منتصف العمر عائدون من العمل أو ربما هم ذاهبون .. فتاة جميلة تقف وحيدة ، وشابان لا يغمض لهما جفن عن الفتحة الصغيرة التي تظهر جزءا صغيرا من ساقيها ، وشاب ملتح لا يرفع عينه عن القرآن .. خليط غريب من البشر تجمعهم تلك العربة التي تتمايل فتتمايل معها الرؤوس والأجسام تمايل الدراويش في حلقة الذكر .. لا يقطع الصمت سوى مرور مترو آخر بجانب العربة ليهزها ويصرخ فيها بعنف”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“ومات بداخله بالسكتة القلبية ذلك الرجل المدعو ضميرا”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“انت خايف وانا خايف بس لازم نعمل حاجة”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“انا لما بحب حد بقي لزقه”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“يعنى حد يهاجم بالنيابة عن الناس اللى مش فاضية.. الناس اللى أكل العيش هو اللى بياكلها.. الناس اللى بتجرى طول اليوم عشان القوت وبس يا عمر.. زيى وزيك كده.. مفيش أحلام ولا طموحات, يادوبك يحط دماغه على المخدة عشان يصحى تانى يوم يشتغل زى الحمار فى الساقية.. بس مايمنعش يقرأ الجرنال باليل, يسمعله كلمتين حلوين يطروا قلبه شوية.. حبة شتيمة فى كام وزير على كام مسئول, وشوية أخبار ممثلين على كام صورة بت سلبوتة, وحادثتين دعارة بالتفصيل الممل.. تبقى كده الوجبة كملت ومعاها عيش وسلطة طحينة كمان.. حد يزعق عشانه و يهلل أكنه بيجيب حقه.. حد يريحه.. يديله حقنة البنج عشان همومه تعدى, وفى الوقت نفسه شوية ديمقراطية, على حقوق انسان, على معارضة مستقلة, فى بلد حرة وشعب حر.. لازم البنى ادم يهدى برضه.. يحس بأمل فى بكره.. يحس ان فى تغيير.. طب انت عارف نص الناس ان ماكانش تلات ترباعهم عايزين التغيير عشان يكسروا الملل.. يغيروا الوشوش.. يشوفوا سحنة جديدة.. لو جيت قلت لحد فيهم قضيتك ايه؟ مش هيلاقى حاجة يقولها.. الجرايد فكرتله وزعقت بالنيابة عنه وصرخت فى الللى كابس على نفسه.. شربته سيجارة معمرة وأكلة تقيلة يشخر بعدها طول الليل.. يشخر للسنة الجاية كمان..”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“لطّه طفل مشاغب بلون أحمر في أنفه , لدهشته وجد نفسه يضحك لأنها كانت تضحك .. في ظروف أخرى كان سيئده في التراب وأد بنات الجاهلية على فعلته ويبني عليه بيتاً”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“الناس هنا حاجة وبره حاجة تانية, هنا زى دورة المياه الواحد بيعمل اللى يتكسف يعمله وسط الناس, يقلع هدومه, يغنى فى المرايا ..يعمل روايح وسخة.. براحته المهم انه يخرج مرتاح”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“كانوا كمن يحملون نعشي و انا أصرخ فيهم : "أيها الأغبياااء”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“قد تركت أثرا لذيذا في نفس غادة
مادة فوارة بين رئتيها تدغدغها كلما تذكرت أنها تلقت ذلك العرض”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“أحمد : ما اقصدش يا عم جوة .. اقصد اني متربي وأبوا الله يرحمه كان راجل فنان , علمني في مدرسة كويسة ومعايا بكالوريوس تجارة .. اي نعم ملوش قيمة في البلد دي بس اعمل ايه ؟ اروح اشتغل بمية وسبعين جنيه ؟...
ودمعت عيناه مرة أخرى : أنا هسيب الشغل ده , ما ينفعش اكمل ف مكان زي ده ومش هقضي عمري كله أصور في موامس وسكرانين .. أنا آسف يا عم جودة بس دي هي الحقيقة , انت نفسك مش قادر تواجهها .. احنا بنصور الناس الغلط في المكان الغلط .”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“في أقصى الشمال .. على ضفاف الأبيض المتوسط تراصت الشاليهات على الرمال الناعمة كمكعبات السكر.. صوت الموج الرتيب ينظم إيقاع المكان .. رائحة البحر وتلك النسمة الباردة المحملة باليود التي تدغدغ الأعصاب ..”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“لطه طفل مشاغب بلون أحمر في أنفه..لدهشته وجد نفسه يضحك..لانها كانت تضحك في ظروف أخري كان سيئده في التراب وأد بنات الجاهلية,علي فعلته ويبتي عليه بيتا,لكن اليوم كان يضحك من القلب.”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“فيه ناس كتير أوي تخدمها الفضيحة وتكبر اسمها.. كمان الهجوم الجامد على الكبار يخليك تصدق أي حاجة على أي حد تاني.. لو جنب التخبيط في كام رجل أعمال على كام واحد بتاع سياسة, نزل خبر بيقول إن أمك بتشتغل في توظيف الأموال إنت نفسك هاتصدقهم .. فيه ناس الهجوم عليهم مكسب ليهم..ولازم يبقى غيه تنفيس”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“أحمد : أنا سامع صريخ من بره
أغلقت آية باب الغرفة ورجعت : دول ضيوف محمود ومعاهم واحد ربنا مبتليه بيحاول يساعده , ربنا يعفي عنك ..

أحمد : يساعده ازاي يعني ؟
آية : فيه مخلوق سفلي والعياذ بالله راكبه , جن كافر

أحمد : جن لما يركبك انتي وهو , ايه يا آية اللي حصل لك , أمال لو مكنتيش متعلمة , وبعدين الباشمهندس بتاع الكمبيوتر من امتى بيطلع جن وعفاريت ؟
آية : وطي صوتك , الناس هتسمعك متحرجنيش

أحمد : يا آية ايه التخلف ده ؟ انتي رايحة على فين انتي وهو ؟”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“أحمد : ده حبيب أمين ابن شريف أمين اللي علاء جمعة كاتب عنه المقالة
عمر : يا نهار اسود

أحمد : أسود ليه .. تعالى افتح الفوتوشوب
عمر : قول لي انك هتعمل في حبيب اللي عملته مع جلال

أحمد : وارد , ليه لأ
عمر: حبيبي ده ابوه شريف أمين مش حتة صحفي , ده الصحفي قلب الدنيا شريف هيعمل ايه بقى ؟ هيدخل أمريكا في الموضوع .. هنتسجن في ابو غريب”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“التفتت لتجده واقفا .. كان أنيقا يرتدي ما علي الحبل بالحبل و المشابك ..”
Ahmed Mourad, ڤيرتيجو
“إنتي أجمل إنسانة شوفتها .. عارفه .. حتي الكاميرا مش ﻻقيه فيكي عيب ...”
Ahmed Mourad, ڤيرتيجو
“خلية تأكل وتشرب وتعيش على حساب شاهبندر التجار المتأنق.. من يشتري كهرمانة ويلقي بصرر الدنانير في كل اتجاه..”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“فما أسهل إقناع الحبيب لحبيبته خاصة فترة ما قبل الزواج ، قبل إجراء عملية المياه البيضاء لمرأه الحب العمياء ..”
Ahmed Mourad, ڤيرتيجو
“بيطلع الجنيه من الكبانيه”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“إذا كانت الدنيا مسرحًا.. فأين يجلس المتفرجون؟!”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“هاج وماج وصرخ وشتم ...ثم هدأ...سكت ولم يسكن”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“شعر أحمد بإحساس من حاول سد الشرخ الناتج عن اصطدام جبل الجليد في جسم التيتانيك بسولي تيب”
أحمد مراد, ڤيرتيجو
“خرجت وخرجت وراءها روحه..”
أحمد مراد, ڤيرتيجو

« previous 1