My Mortal Enemy Quotes

Rate this book
Clear rating
My Mortal Enemy My Mortal Enemy by Willa Cather
3,500 ratings, 3.60 average rating, 507 reviews
Open Preview
My Mortal Enemy Quotes Showing 1-19 of 19
“It's all very well to tell us to forgive our enemies; our enemies can never hurt us very much. But oh, what about forgiving our friends?”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“People can be lovers and enemies at the same time, you know.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
tags: love
“Love itself draws on a woman nearly all the bad luck in the world”
Willa Cather, My Mortal Enemy
tags: love
“Religion is different from everything else; because in religion seeking is finding.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“Yes, and because we grow old we become more and more the stuff our forbears put into us. I can feel his savagery strengthen in me. We think we are so individual and so misunderstood when we are young; but the nature our strain of blood carries is inside there, waiting, like our skeleton.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“And I advise ye to think well, he told her It's better to be a stray dog in this world than a man without money. I've tried it both ways, and I know. A poor man stinks, and God hates him.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
tags: wealth
“Her sarcasm was so quick, so fine at the point—it was like being touched by metal so cold that one doesn't know whether one is burned or chilled.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“When kindness has left people, even for a few moments, we become afraid of them, as if their reason had left them. When it has left a place where we have always found it, it is like shipwreck; we drop from security into something malevolent and bottomless.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“Le persone dall'indole violenta, come lei, talvolta si accaniscono contro se stesse... contro se stesse e contro i propri idoli.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“Si può essere amanti e nemici allo stesso tempo, sai? Noi lo siamo stati... un uomo e una donna si separano dopo un lungo abbraccio e vedono cos'hanno fatto l'uno all'altra. Forse non riesco a perdonare Oswald per il male che io stessa gli ho fatto. Forse è questo. Quando si hanno dei bambini, il sentimento muta in modo naturale. Ma quando tutto resta così personale... prima o poi qualcosa viene meno. Si perde tutto, con l'età, anche la forza di amare.”
Willa Cather , My Mortal Enemy
“Se fosse ancora vivo, tornerei da lui a chiedergli perdono; perché so cosa significa essere vecchi e soli e amareggiati. Sì, cara, perché più invecchiamo, più finiamo col somigliare ai nostri antenati. Ogni giorno che passa, la sua ferocia cresce dentro di me. Da giovani crediamo di essere tanto speciali, siamo convinti che nessuno possa capirci; ma la natura ce l'abbiamo nel sangue, e resta sempre qui, in attesa, come il nostro scheletro.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“L'alba è il tempo del perdono. Quando la prima striscia di luce, fredda e splendente, compare sull'acqua, è come se tutti i nostri peccati venissero perdonati; come se il cielo si chinasse sulla terra e la baciasse per darle l'assoluzione.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“Presi l'abitudine di andare a passeggiare spesso intorno alla tenuta dei Driscoll, specie in primavera, per osservare le suore che vagavano beate tra gli alberi in fiore - dove Myra un tempo dava le sue feste, con la banda che suonava per lei. Mi sembrava che quel luogo fosse rimasto vittima di un incantesimo, come il castello della Bella Addormentata; steso tra quei fiori come un bel cadavere, era caduto in un sonno profondo, da quella notte d'inverno in cui l'Amore era uscito dal cancello per sfidare il Destino. Da allora soltanto canti, orazioni e disciplina - e il tintinnio delle campane, che pareva chiamare le sorelle in eterna preghiera.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“Here, I felt, winter brought no desolation; it was tamed, like a polar bear led on a leash by a beautiful lady.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“When she but mentioned the name of someone whom she admired, one got an instant impression that the person must be wonderful, her voice invested the name with a sort of grace. When she liked people, she always called them by name a great many times in talking to them, and she enunciated the name, no matter how commonplace, in a penetrating way, without hurrying over it or slurring it; and this, accompanied by her singularly direct glance, had a curious effect. When she addressed Aunt Lydia, for instance, she seemed to be speaking to a person deeper down than the blurred, taken-for-granted image of my aunt that I saw every day, and for a moment my aunt became more individual, less matter-of-fact to me.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“When kindness has left people, even for a few moments, we become afraid of them, as if their reason has left them.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“Luce e silenzio: guariscono qualsiasi ferita - tranne una e quella la guariscono il buio e il silenzio. Quando mi è concesso il silenzio, scopro che non ho nostalgia delle conversazioni intelligenti, quelle di cui sentivo bisogno. Il silenzio è come l'acqua, quando la si versa sulla carne bruciata dalla febbre.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“Quando la gentilezza, anche per pochi secondi, abbandona una persona, noi cominciamo a temere quella persona, come se fosse stata la ragione ad averla abbandonata.”
Willa Cather, My Mortal Enemy
“È giusto che ci si chieda di perdonare chi ci è nemico; più di tanto un nemico non sarà in grado di farci del male. Ma un amico, come si fa a perdonare un amico?”
Willa Cather, My Mortal Enemy