153 books
—
217 voters
ليث صندوقة
https://www.goodreads.com/user/edit?tab=book_links
https://www.goodreads.com/laythsandokahsbookshelfread
“الكبرياء أن تقول الأشياء في نصف كلمة ، ألاّ تكرّر . ألاّ تصرّ . أن لا يراك الآخر عاريًا أبدً ا . أن تحمي غموضك كما تحمي سرّك .”
― الأسود يليق بك
― الأسود يليق بك
“يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان
وليس لي أسلحة وليس لي ميدان
كل الذي أملكه لسان
والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان
سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران
أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،
جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين
تفقسان بعد جولتين عن ثمان
وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان
ويسحق الصبر على أعصابه
ويرتدي قميصه عثمان
سيدتي ، حي على اللجان
حي على اللجان !”
―
وليس لي أسلحة وليس لي ميدان
كل الذي أملكه لسان
والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان
سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران
أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،
جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين
تفقسان بعد جولتين عن ثمان
وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان
ويسحق الصبر على أعصابه
ويرتدي قميصه عثمان
سيدتي ، حي على اللجان
حي على اللجان !”
―
“وسط اوراقى القديمة ....
اللى لسه منها باقى ...
شوفت صورتى بين زميلى ...
و احنا لسه فى إبتدائي ...
الوشوش كانت بسيطة ...
طاهرة لكن مش عبيطة ..
نرسم الأحلام خريطة ....
فى قلبها نقطة تلاقي ....
هو صاحبى
لما كان فى الدنيا صاحب
اما دول كانوم جيرانى .....
كل واحد فينا حقق ...
جزء من بعض الأمانى ...
ا ما دى الشاطرة البليدة ....
العنيدة أم الضفاير ….
تبقى حبى الأولانى .....
أد ايه حزنت عليها ...
لما راحت فصل تانى ....
ما احنا كنا تخته واحده ...
فى تانيه تالت ...
مره قلت ...
و هى قالت ..
لما مدت ايدها شالت ..
دمعة وقعت غصب عنى ....
جوه كراسة الحساب ..
كنا لسه صفحه بيضه فى الكتاب ...
الوشوش كانت بسيطه ....
طاهرة لكن مش عبيطه ...
نرسم الأحلام خريطة ...
فى قلبها نقطة تلاقى ...
واحنا لسه فى أبتدائي ..”
―
اللى لسه منها باقى ...
شوفت صورتى بين زميلى ...
و احنا لسه فى إبتدائي ...
الوشوش كانت بسيطة ...
طاهرة لكن مش عبيطة ..
نرسم الأحلام خريطة ....
فى قلبها نقطة تلاقي ....
هو صاحبى
لما كان فى الدنيا صاحب
اما دول كانوم جيرانى .....
كل واحد فينا حقق ...
جزء من بعض الأمانى ...
ا ما دى الشاطرة البليدة ....
العنيدة أم الضفاير ….
تبقى حبى الأولانى .....
أد ايه حزنت عليها ...
لما راحت فصل تانى ....
ما احنا كنا تخته واحده ...
فى تانيه تالت ...
مره قلت ...
و هى قالت ..
لما مدت ايدها شالت ..
دمعة وقعت غصب عنى ....
جوه كراسة الحساب ..
كنا لسه صفحه بيضه فى الكتاب ...
الوشوش كانت بسيطه ....
طاهرة لكن مش عبيطه ...
نرسم الأحلام خريطة ...
فى قلبها نقطة تلاقى ...
واحنا لسه فى أبتدائي ..”
―
“لا تضعف، أتسمع ما أقول لك ؟ لا تضعف. وهذه الأشياء الأخيرة، التي قد تخلف في نفسك ذكرى أو تخلّف عاطفة، اتركها. لقد اجتزت القنطرة كلها وحدك، ولا حاجة بك الآن لأن ترى في العيون ذلك الأسف المستسلم. إنهم لا يفكرون فيك، وحتى لو قالوا لك شيئا فإنهم يعلمون أنفسهم. اترك كل شيء وراءك. وإذا استطعت ، لا تنظر إلى الخلف أبداً.”
―
―
ليث’s 2025 Year in Books
Take a look at ليث’s Year in Books, including some fun facts about their reading.
More friends…
Polls voted on by ليث
Lists liked by ليث
















































