Jump to ratings and reviews
Rate this book
Rate this book
Mitsu sta diventando un buon lavavetri, nonostante stenti a credere in se stesso. Tutti, nell’Associazione, iniziano ad apprezzarlo, anche se non sempre lo dicono chiaramente. Un collega che gli è molto caro dovrà prendere una decisione drastica sulla propria carriera, e i piani segreti per scendere di nascosto sulla terra proseguono, confluendo verso un crescendo di misteri ed emozioni che rende questa serie sempre più avvincente.

192 pages, Paperback

First published January 30, 2009

5 people are currently reading
130 people want to read

About the author

Hisae Iwaoka

39 books47 followers
Hisae Iwaoka (岩岡ヒサエ , Iwaoka Hisae) is a Japanese manga artist.
Her work includes the one-shot manga Hana Boro (Flower Cookies) and Shiroi Kumo (White Clouds), Yume no Soko,Hoshigahara Aomanjuu no Mori, as well as the series Saturn Apartments, published by Ikki Comics and licensed in English by Viz Media.

Ratings & Reviews

What do you think?
Rate this book

Friends & Following

Create a free account to discover what your friends think of this book!

Community Reviews

5 stars
111 (26%)
4 stars
195 (47%)
3 stars
99 (23%)
2 stars
8 (1%)
1 star
0 (0%)
Displaying 1 - 30 of 41 reviews
Profile Image for Sarah.
892 reviews
July 11, 2012
Also known as the volume that made me grudgingly accept and even like Makoto. Chapter 33 made itself one of my favorites for performing such a feat. Also, all my Kageyama and Sachi feels (although not at the same time). I suddenly crave some Sachi/Aki fanfiction, as terrible as that seems.
Profile Image for Hollowspine.
1,489 reviews39 followers
July 28, 2014
The story continues to develop as Mitsu turns 16 (he seems much younger) and learns more about the others plans for the world and his own desire to be a window washer. The plot is developing very slowly, but each piece gives an interesting perspective into each of the characters creating a very deep and emotional work.

The artwork is also beautiful and subtle, perfectly suited to the stories and the enclosed world of Saturn Apartments.
Profile Image for Marianna Rainolter.
1,643 reviews23 followers
October 6, 2020
La recensione dei volumi 4 e 5 di Dosei Mansion la trovate qui sotto e al seguente link: https://www.nerdpool.it/2020/09/22/do...

Nel volume 4 di Dosei Mansion vediamo Mitsu alle prese con lo studio per l’esame da tecnico primo livello. Il ragazzo si sente sotto pressione anche se è supportato da tutti i suoi amici e colleghi. Ma il lavoro di lavavetri è più pericoloso di quanto sembri… Lo dimostra anche l’incidente che coinvolge Kageyama e lo porta a prendere una difficile decisione… Pulire i vetri nello spazio non è facile, Mitsu lo sa bene per via dell’incidente di suo padre e nel volume 5 lui stesso si troverà in una situazione simile. Tutte queste difficoltà però faranno vedere come il ragazzo tenga a questo lavoro e voglia proseguire nonostante tutti i rischi.

Altra persona dedita alle sue passioni è Souta. Lui e il signor Nishimaru sono determinati a realizzare il progetto di discesa sulla Terra. Un compito che Souta deve fare di nascosto, coinvolgendo a poco a poco altre persone e i loro talenti. Il progetto permette al ragazzo di dare sfogo alle sue passioni e ai suoi sogni dimenticati, gli da nuovo entusiasmo per affrontare le sue giornate. Dall’altra però ciò rischia di compromettere il suo rapporto con la moglie Kayo. Inoltre il personaggio di Nishimaru è molto misterioso e sopratutto nel volume 5 pare essere più subdolo, che approfitta di Souta e lui quasi non se ne accorge… Il mio giudizio sul personaggio è un po’ negativo più che altro perché non si capisce cosa lo spinga ad agire così… Sarebbe bello che venisse più spiegato e raccontato per eventualmente apprezzarlo di più.

Altri personaggi importanti sono appunto Kageyama e la decisione di lasciare il lavoro di lavavetri che rischia di compromette la sua salute. C’è anche Makoto, che non riesce ad accettare Mitsu per via della perdita di Aki e solo sul finale del volume 4 troverà la pace che tanto agognava, giungendo così a compimento le sue riflessioni e il suo rapporto con Mitsu. E poi Tamachi, l’ex compagno di lavoro di Aki, che si tormenta ancora… Possiamo anche conoscere la sua famiglia ossia la sua folle nonna che darà un po’ di allegria a momenti molto seri.

Ho trovato questi due volumi di Dosei Mansion molto più seri dei precedenti pur avendo momenti, ma sopratutto personaggi che smorzano l’atmosfera. La già citata nonna di Tamachi e poi un nuovo lavavetri un po’ svogliato, ossia Yukishima al quale Mitsu farà da mentore. Un bel contrasto questi due ed è una nuova esperienza per il ragazzino che dovrà vedersela con nuovi problema, la responsabilità di guidare i suoi compagni e di essere un capo.

Il volume 4 di Dosei Mansion inizia in maniera classica, come i precedenti, e quindi non colpisce troppo anche se il finale risolleva il volume. Si vedono i paralleli tra Mitsu e suo padre, c’è Makoto che riflette sulla sua vita e cosa vuole e poi il progetto di Souta e Nishimaru per scendere sulla Terra. Una questione che diventa sempre più centrale alla storia, incastrandosi con la normale vita di Mitsu e gli altri lavavetri.

Il volume 5 prosegue con il parallelo tra Mitsu e Aki ed è una parte molto toccante e poetica, dove immagini e testo si intrecciano molto bene. Anche il finale del volume lo è con un capitolo dedicato a Jin e sua moglie Haruko davvero tenero. Inoltre tutta l’atmosfera di Dosei Mansion in questo volume indica come stiamo arrivando alla conclusione della storia, con alcune questioni che si concludono e altre di cui si avverte che finiranno tra non molto…

Questa parte centrale della serie di Dosei Mansion prosegue come i precedenti anche se, dagli episodi iniziali quasi autoconclusivi, adesso c’è una storia che prosegue insieme e riesce a coinvolgere molti personaggi. Diverse storie e situazioni si intrecciano ma in maniera omogenea. Certo a volte lo spazio dato ad alcuni pare troppo e alcuni capitoli rimangono un po’ fermi mentre altri procedono spediti con la storia principale. Questa disparità a volte si avverte, ma si vuole comunque proseguire la lettura per scoprire cosa accadrà a Mitsu e non solo. I suoi personaggi e le loro storie conquistano e quindi si continua a leggere e sperare per loro…

Recensione scritta per il sito nerdpool.it
Profile Image for Luana.
1,674 reviews59 followers
July 3, 2020
3,5

La calma che sembrava regnare all'interno dell'associazione dei lavavetri viene sconvolta improvvisamente dalla terribile scelta che pesa sulle spalle di Kageyama: o lasciare il lavoro che ama per prendersi cura di se stesso, o continuare. Ma in questo secondo caso, le conseguenze sarebbero terribili. Infatti, la vicenda di Kageyama riporta in primo piano le precarie condizioni di sicurezza dei lavavetri e i rischi per la salute che questo tipo di professione comporta (a partire dall'esposizione a radiazioni e raggi ultravioletti). Inoltre, aumentano anche le tensioni tra Makoto e il resto del gruppo, con il primo che non perde occasione per esternare il suo incomprensibile (almeno per me) astio verso Mitsu. Il nostro protagonista, dal canto suo, cerca di fare progressi seguendo le orme del padre e dei colleghi, impegnandosi non solo a diventare bravo dal punto di vista tecnico, ma anche un professionista affidabile, una persona su cui contare in ogni occasione. Diciamo che le dimissioni di Kageyama, gettano nello sconforto non solo Mitsu (che si sente in colpa, visto che era con lui il giorno in cui si è sentito male), ma anche Makoto (che si sta allontanando da tutti e che forse sta perdendo di vista le cose importanti, troppo attaccato al suo rancore e alla sua rabbia) e Jin (che ha dovuto salutare un altro collega). In compenso è arrivata una nuova matricola, un tizio davvero assurdo.

E poi ci sono i passi avanti nel progetto destinato a far scendere una persona sulla Terra. Il problema è che iniziano a emergere interessi contrastanti: diciamo che la sicurezza del pilota di questo fantomatico mezzo di discesa non è proprio la priorità numero uno di tutte le persone coinvolte. E il povero Shouta continua a dubitare delle sue capacità, senza sapere che i suoi ottimi disegni stanno per essere stravolti da gente che lo considera solo una pedina da manipolare.
Beh, chissà se sarà davvero Mitsu il pilota destinato a scendere sulla Terra...
Profile Image for Jennifer Sundt.
106 reviews
March 24, 2019
Seems like with every volume, there is a subplot featuring a character's brief connection with another in a special, unlikely way. This one doesn't disappoint. As the main plot rolls forward, though, I'm honestly not sure where things will go. On the one hand, this series so intimately focuses on social scenes and the life of the average Japanese worker; on the other, yes, this world takes place in a science fiction realm where people literally live in a biotube floating outside the earth. There's got to be some way that fact plays into the story, otherwise, this may as well be set on a regular Earth. So, in the end... I think there's something brewing. But I don't know to what extent that will carry forth. In any case, I'm happy to read along. The spirit of this world is charming and I am indeed rooting for earnest Mitsu.
Profile Image for RO.
196 reviews3 followers
February 8, 2023
bu heralde şu ana kadar bu seride okuduğum en duygusal ciltti

kageyama,makoto ve saku...
derindi...
üzdü ve etkiledi

''baksana makoto,hiç yapayalnız kalmak hakkında düşündün mü?
ben buna dayanamam. korkarım...
ama hala yapabileceğim şeyler var. ben hayatımı korumak için
işi bırakıyorum...
...yapayalnız kalmadan önce.''


''hafifliyor gibiyim hayır, daha hafif olmadım aslında...
ben ...
...unutulmamışım...''

serideki her karakter özel , hepsi farklı ve hiçbiri kötü değil sadece...
farklılar.
ve bu o kadar hoş ki.
Profile Image for Kira Nerys.
671 reviews30 followers
October 31, 2018
I really just want to know what happens, okay. I agree with all the other reviewers saying nice, long, thought-out things about this volume . . . but mostly I just want to know what happens.

(Yes, there was a lot of good stuff building depth on background characters who I'd liked, or not liked, or felt were making stupid decisions. Yes, the laid-back pacing is holding its own remarkably well. The world seems a lot bigger than the remaining three volumes will allow it to be.)
Profile Image for Ilmaji.
134 reviews1 follower
October 27, 2022
Capolavoro! Disegno splendido, storia molto carina. Ma non è solo apparenza... c'è tanto, sotto, di non detto. Direi addirittura che ci si possa iniziare a commuovere. Siamo circa a metà dell'opera e si delineano sempre più questioni spinose. Il personaggio di Mitsu è splendido, adorabile e dolcissimo. Però un personaggio vero, che ha sentimenti, dubbi e che si vuole mettere in gioco. Lo apprezzo molto.
Profile Image for Engel Dreizehn.
2,060 reviews
November 12, 2016
The work dynamics and risks are explored plus the possibility of visiting the surface of Earth is becoming more of a reality. Very good slice of life story telling.
Profile Image for Justine L-mvc.
275 reviews4 followers
July 9, 2019
Quand j’aurai fini de lire cette série de manga, j’aurai un petit pincement au cœur, je le sais maintenant. Ils vont me manquer tous ces petits personnages et leurs histoires !
20 reviews
April 25, 2023
Bu cildi çok beğendim Mitsunun tekrar yaşadığı kötü olaylar sürekli babası gibi olma çabası çok duygulandırdı beni. Mitsu çok saf ve temiz biri
93 reviews
January 7, 2024
Hem bir an önce bitsin istiyorum hem de hiç bitmesin istiyorum. Kaldı son 3. Hadi bakalım!
Profile Image for Graham Butler.
129 reviews
August 26, 2024
Ending teases some much needed plot to come, but volume spins its wheels for too long. Superb art, though.
1,628 reviews4 followers
December 8, 2016
Another enjoyable entry in this series. It is impressive that the story can have so much development while maintaining a laid-back sort of pace. And it even starts the process of making Makoto a likeable, or at least relatable character. One thing I noticed (though I probably noticed it before) is that there are a lot of major male characters, and small hoards of more-or-less faceless male background characters (the steel plant in the first chapter being a good example), and there are some very important female characters, but not nearly as many. I assume this is a matter of the focus of the story and latent sexism, which is much stronger in Japanese society, but you could almost start wondering if there is some sort of demographic issue.

Also, how do they launch satellites? Would it be easier or harder from the ring system? And how does a steel plant work? There shouldn't be raw materials since their is no earth presence, so is everything a form of recycling? Also, we hear that there is a sort of justified resentment of the upper levels by the lower levels, yet upper level residents seem untroubled to travel to the lower levels; admittedly class conflict is a subject that wouldn't fit well in the generally cute setting of this story.
Profile Image for Elaine.
81 reviews9 followers
October 22, 2012
A particularly melancholy volume where everything goes wrong for everyone. I think the chapter entitled "saku" is my favorite of the bunch, poignant with an existential flavor. While I felt the ramping up of the plot in the last volume, after reading this volume, it isn't really noticeable. Yes, there is a lot more tension and you feel like something big is going to happen soon, but the steady slice-of-life pace and vibe still permeates. Result? A nice break from the fast-paced shonen and shoujo that seems to be the norm. Definitely an acquired taste, but I feel like Saturn Apartments is something that needs to be savored. Looking forward to the rest of the volumes!
Profile Image for Nolan.
364 reviews
June 9, 2023
Accidentally read this series out-of-order so this is apparently my second time reading. It felt vaguely familiar but it’s so low-key I kind of forgot. It definitely made more sense this time around though and is still a very nice series. No complaints. Not surprised that the ratings jump up with this volume since the general manga audience probably got bored and jumped ship after the last book and those who stuck with it enjoy its meandering pace and cute, slacker energy, which does kind of pick up towards the end. I’m intrigued.
Profile Image for Philippe Lhoste.
381 reviews11 followers
June 25, 2011
Encore un tome de la Cité Saturne, où l'auteur fait vivre son petit monde, déroule ses intrigues : des "conspirateurs" aspirant à envoyer quelqu'un sur la Terre abandonnée, un collègue du héros qui doit abandonner son travail pour raisons de santé.
J'aime bien l'atmosphère de cette œuvre de science-fiction humaniste et au dessin agréable.
Profile Image for Shaun.
392 reviews17 followers
October 20, 2012
Mitsu struggles with his place in the guild as they bring on a new rookie and he takes his first class window washing test. Kageyama is forced to quit for health reasons and the changes leave everyone wondering where they stand in the world. The same quiet, organic growth and shifting of community that makes this series so enjoyable.
Profile Image for Stewart Tame.
2,476 reviews121 followers
August 29, 2013
With volume 4 we're starting to see more of a long-term storyline. Things appear to be leading up to a trip down to Earth's surface and possibly an explanation for the disappearance of Mitsu's father. As always, the characters are delightful and the artwork as quirky as ever. The chapter about the satellite was particularly poignant.
Displaying 1 - 30 of 41 reviews

Can't find what you're looking for?

Get help and learn more about the design.