Jump to ratings and reviews
Rate this book

Jan de Fries #1

Granat für Greetsiel - Ostfriesland-Krimi

Rate this book

Als der ehemalige Anwalt Jan de Fries mit seinen Freunden Uz und Onno zum Krabbenfischen auf die Nordsee hinausfährt, ahnt er nicht, dass er nur wenige Stunden später in die leeren Augenhöhlen einer toten Frau starren wird. Für die zuständigen Kriminalbeamten Hahn und Mackensen steht von Anfang an fest, dass die Tote bei einem Segelunfall ums Leben gekommen ist. Jan und die Schwester der Toten, Eva Ehrlich, hingegen sind überzeugt davon, dass es sich um Mord handelt.
Evas Bitte, die Todesumstände ihrer Schwester zu untersuchen, lehnt Jan zunächst ab. Aber Evas blaue Augen und das Auftauchen einer zweiten Wasserleiche im Hafen von Norddeich, bewegen ihn doch dazu, der Bitte der Verzweifelten nachzukommen. Zumal der zweite, unbekannte Tote nicht in der Nordsee ertrunken, sondern auf besonders diabolische und heimtückische Art umgebracht wurde.

»Granat für Greetsiel« wurde im Februar 2014 erstveröffentlicht. Die lieferbare Ausgabe wurde neu lektoriert und gestaltet.

434 pages, Kindle Edition

First published March 1, 2014

8 people are currently reading
400 people want to read

About the author

Dirk Trost

22 books21 followers
Author Dirk Trost was born in Duisburg in 1957. Even as a young boy he spent his summer holidays in East Frisia, browsing the adventure stories of Enid Blyton, Erich Kaestner and – on long winter evenings – the “forbidden” mystery books of his grandfather, who thought they were securely hidden in the back of the closet. What could be a more logical result than writing his own adventure story – or, even better, his own whodunit? It took 50 years until this childhood dream came true with the story of the former defense attorney Jan de Fries.

Ratings & Reviews

What do you think?
Rate this book

Friends & Following

Create a free account to discover what your friends think of this book!

Community Reviews

5 stars
37 (25%)
4 stars
61 (42%)
3 stars
36 (25%)
2 stars
8 (5%)
1 star
2 (1%)
Displaying 1 - 18 of 18 reviews
Profile Image for Sonja Rosa Lisa ♡  .
5,169 reviews640 followers
June 27, 2018
Der ehemalige Anwalt Jan de Fries fährt mit seinen Freunden Uz und Onno raus auf die Nordsee zum Krabbenfischen. Eigentlich soll es ein schöner und entspannter Tag werden, doch dann fischen die drei Freunde eine Frauenleiche aus dem Wasser. Die benachrichtigte Polizei geht schnell von einem Segelunfall aus und will den Todesfall nicht weiter untersuchen. Jan hat Zweifel an einem Segelunfall, und als die Schwester der Toten ihn bittet, Nachforschungen anzustellen, geht er der Sache auf den Grund...

Mein Leseeindruck:

Da ich selbst in Ostfriesland wohne und Greetsiel kenne, war ich sehr neugierig auf dieses Buch bzw. auf die ganze Reihe, denn "Granat für Greetsiel" ist der erste Band einer Krimi-Reihe. Nachdem ich nun diesen ersten Band gelesen habe, steht für mich fest, dass ich die Reihe weiterverfolgen möchte, denn "Granat für Greetsiel" hat mir sehr gut gefallen.

Das Setting hat mir natürlich sehr gut gefallen, aber auch die Handlung und die Figuren konnten mich überzeugen. Besonders der Hauptprotagonist Jan de Fries wird sehr gut vorgestellt. Man erfährt in diesem ersten Band sehr vieles über ihn und seine Vergangenheit, so dass man sich ein klares Bild von ihm machen kann.

Die Krimi-Handlung hat mir auch sehr gut gefallen. Vielleicht waren es zum Ende hin ein paar Zufälle zu viel, aber irgendwie passte trotzdem alles zusammen und konnte mich überzeugen. Auf jeden Fall hatte ich sehr viel Lesefreude und Spaß mit diesem Buch!
Profile Image for Kathy Heare Watts.
6,969 reviews175 followers
August 7, 2018
A story of mystery, suspense, murder and more.

I won a copy of this book during a Goodreads giveaway. I am under no obligation to leave a review or rating and do so voluntarily. So that others may also enjoy this book, I am paying it forward by donating it to my local library.
Profile Image for Jason.
2,382 reviews14 followers
February 7, 2016
A retired attorney spending his time designing tattoos and shrimp fishing, hauls up a shrimp net and finds a woman caught in it. And we're off on a tale of corporate intrigue, war criminals, psychosis, and murder. Throw in a lazy giant dog and you've got the fast paced debut novel from Dirk Trost!
Profile Image for LeseHuhn.
575 reviews1 follower
March 22, 2021
Ostfriesenkrimi mit einem sympathischen Ex-Anwalt als Ermittler

Granat für Greetsiel

von Dirk Trost

erschienen 2014 im self- publishing

Klappentext

Als der ehemalige Anwalt Jan de Fries mit seinen Freunden Uz und Onno zum Krabbenfischen auf die Nordsee hinausfährt, ahnt er nicht, dass er nur wenige Stunden später in die leeren Augenhöhlen einer toten Frau starren wird. Für die zuständigen Kriminalbeamten Hahn und Mackensen steht von Anfang an fest, dass die Tote bei einem Segelunfall ums Leben gekommen ist. Jan und die Schwester der Toten, Eva Ehrlich, hingegen sind überzeugt davon, dass es sich um Mord handelt.
Evas Bitte, die Todesumstände ihrer Schwester zu untersuchen, lehnt Jan zunächst ab. Aber Evas blaue Augen und das Auftauchen einer zweiten Wasserleiche im Hafen von Norddeich, bewegen ihn doch dazu, der Bitte der Verzweifelten nachzukommen. Zumal der zweite, unbekannte Tote nicht in der Nordsee ertrunken, sondern auf besonders diabolische und heimtückische Art umgebracht wurde.

Meine Meinung

Im ersten Fall von Jan de Fries lernen wir ihn und seinen Hund Motte kennen. Seine besten Freunde, die ihm zur Seite stehen und auch Greetsiel wird sehr gut beschrieben. Im Laufe des Falls/ Fälle lernen wir auch seine Tochter kennen. Dirk Trost hat einen guten Schreibstil, der einen schnell durch den Krimi führt. Alles wird bildhaft beschrieben und lässt einen dabei sein. Seine Ermittlungsmethoden sind unkonventionell und heitern den Krimi auf.

Gerne vergebe ich 5 ⭐⭐⭐⭐⭐Sterne für den ersten Fall und freue mich auf weitere Krimis mit Jan de Fries.
Profile Image for Binchen.
334 reviews6 followers
October 10, 2017
Ein sympathischer Ermittler - freundliches Personal - - und natürlich - Handlungsorte, die ihresgleichen suchen - ich bin gespannt, wie sich alles weiter entwickelt -

Beim Epilog hatte ich das Gefühl - etwas hektisch - weil ein paar Wiederholungen drin waren - aber das sei nur nebenbei bemerkt, war ja nicht zu lang .

Ich freu mich auf den nächsten

Profile Image for Karin.
814 reviews3 followers
October 5, 2017
gar nicht schlecht - vor allem, weil dieser Krimi nicht aus der Sicht eines Kommissars, sondern eines Privatmenschen erzählt wird, der zufällig Anwalt war - gut gemacht! freu mich auf den nächsten Teil!
Profile Image for Anneke.
215 reviews
June 11, 2018
Angefangen habe ich das Buch aus zwei Gründen: erstens wollte ich eine leichte Unterhaltung und zweitens hatte ich als Ostfriesin mal wieder Lust ein Buch über die Heimat zu lesen. Die Charaktere waren wirklich sympatisch und das Leben in Ostfriesland wurde gut dargestellt. Jan de Fries Biografie erschien mir ab einem gewissen Punkt etwas zu facettenreich. Auch die Auflösung des Falls schien mir am Ende auch etwas übertrieben. Alles in allem war es jedoch genau das, was ich erwartet hatte.
Profile Image for Ulrike Bungert.
1,293 reviews10 followers
November 8, 2022
Im Sexismus, der sich wild und völlig unnötig durch das ganze Buch zieht, geht die Story völlig verloren. Wen interessieren die geilen Phantasien eines 50 Jährigen wenn er Frauen im Rock sieht?! Absolut überflüssig für die Story. Und das Ende kommt auch nicht wirklich überraschend.
Profile Image for Oktober.
283 reviews
November 16, 2018
Sehr spannend und mitreißend geschrieben, aber das Ende hat der Autor versaut. Ich hatte schon die Hoffnung
, endlich mal nen tollen und nicht übertriebenen deutschen krimi zu lesen...
Profile Image for Isabelle.
37 reviews
September 27, 2023
„Während das Teewasser leise zum summen begann, schaute ich aus dem Fenster hinaus in den Garten. (…) Naturgemäss dauert die friesische Art Tee zuzubereiten länger, als nur heisses Wasser über einen Teebeutel laufen zu lassen. Der friesischen Auffassung zu folge hängen sich Teebeutel sowieso nur Touristen oder Ignoranten in ihre Teekanne.“

551 Rezensionen auf Amazon für Dirk Trosts Erstling. Das macht neugierig. Und so habe ich mir direkt nach Pierre Martins „Madame le Commissaire“ dieses Hörbuch geladen.

Inhalt:
Der ehemalige Anwalt Jan de Fries hat sich nach einem Zusammenbruch in ein altes Kapitänshaus in der Nähe von Greetsiel zurückgezogen und entwirft Tattoos. Beim Krabbenfischen mit seinen Freunden Uz und Onno zieht er die Wasserleiche einer jungen Frau aus der Nordsee. Während die Kommissare Hahn und Mackensen den Tod von Regina Ehrlich auf einen Segelunfall schieben, wittern de Fries und die schöne, blauäugige Schwester der Toten einen Mord. De Fries nimmt die Ermittlungen auf und stösst bald darauf am Hafen von Norddeich auf eine zweite Wasserleiche…

Wasserleichen, ostfriesische Teezeremonie und gegen Schluss ein rasantes Finale
Trost schreibt flüssig, mit Humor und einem guten Händchen für interessante Charaktere. De Fries war mir auf Anhieb sympathisch, auch die zugegebenermassen langen Einschübe über sein Leben haben mich nicht gestört.

„Wind, Wellen und das rauhe Klima Ostfrieslands halfen mir, neben gefühlten drei Millionen Sandengel, meinen psychischen Zusammenbruch fürs erste zu überwinden. Langsam kam ich zur Ruhe. Erst da merkte ich, wie weit ich mich durch Job und gescheiterter Ehe von mir selber entfernt hatte, wie fremd ich mir geworden war.“

Die erste Hälfte des Buches habe ich sehr genossen. Man ist gerne bei Jan de Fries, trinkt Tee mit ihm, lernt sein Umfeld kennen und begleitet ihn bei seinen Ermittlung. Meine Begeisterung über Granat für Greetsiel hat dann aber im Verlauf der Geschichte etwas abgenommen. Sehr lange sind weit und breit keine Verdächtigen in Sicht, die Morde hängen zusammenhangslos im luftleeren Raum. Ab der Mitte des Buches begann die Story immer verworrener und überladenen zu werden. Auch die vielen Beschreibungen von Gewalt und Gräuel hätte ich mir gerne erspart. Der Autor hat für meinen Geschmack in der zweiten Hälfte zu dick aufgetragen, nicht nur in der Beschreibung von Gewalt. Trotz allem: ich habe mich gut unterhalten und De Fries und sein dicker Hund Motte sind mir ans Herz gewachsen. Die Kerngeschichte gibt einen guten Krimi ab.

Bibliografische Informationen
Dirk Trost: Granat für Greetsiel (Jan de Fries 1)

Sprecher: Jürgen Holdorf, Spieldauer: 13 Std. und 55 Min., Ungekürztes Hörbuch, Erscheinungsdatum: 09.04.2015

Gehört im Dezember 2018 beim Laufen in nebligen Winterwäldern und auf der Fahrt in die Tierklinik.
Profile Image for Paul Franco.
1,374 reviews12 followers
August 31, 2015
This is a murder mystery in the northern part of Germany—wasn’t sure if it was Deutchland or Dutchland for a while—told in first person, where in the first scene the three fishermen are listening to and talking about Johnny Cash; that was pretty jarring. To make it more strange, the three shrimpers are a retired doctor, a retired lawyer, and one guy who might actually be a fisherman, or just typical muscle. Anyhoo, they pull a body up in the fishing net, and the cops don’t want to do the work, simply calling it an accident, which offends the first person lawyer, especially when the victim’s sister asks for help and she’s too hot to say no to. This leads to a conspiracy involving a huge corporation and a big-time merger, and a dirty corporate guy who can’t handle his war-criminal “bodyguards.”
The story had some entertaining moments, though how some of these characters survived is beyond me. I think the author might have made the cops TOO stupid, unless of course they’re actually that corrupt. The main character’s daughter shows up, which will be good for some plot points later, but basically shows just how stubbornly stupid one person can be, though the acorn was too lazy to roll too far away from the tree, considering just when you think it’s all over the protagonist gets into trouble again. My favorite character was actually the dog; I think it was the smartest living thing in the story.
The best part of this novel was the settings; though I’ve been all over Germany, even relatively close to where this takes place, the starkness of the landscape described here is not something my camera has photographed. It’s different on the resort island, which is one of those places like Mackinac where motorized vehicles aren’t allowed. But most of all, the portrayal of the storm, and finding the victim in the middle of it, was the highlight.
3.5 pushed to 4/5
Profile Image for Sandy.
872 reviews244 followers
August 12, 2015
Jan De Fries is on a shrimp boat in the North Sea with 2 friends & they're hoping for a big haul. Unfortunately, mixed in with the catch of the day is the body of a young woman.
Police arrive & are quick to dismiss it as an accident but Jan isn't so sure. His suspicions are confirmed when Eva Erlich, the victim's sister, shows up & asks for help convincing the cops to open a formal investigation.
Jan was a high powered lawyer but after a divorce & early mid-life crisis, he traded the lights of Berlin for a small cottage near the village of Greetsiel. He spends his days shrimping, designing tattoos & walking his fat dog Motte.
Regina Erlich was a PR executive for a large consortium of health food stores & restaurants before she ended up as fish food. After dusting off his good suit, Jan begins to dig into her personal & professional lives. Before it's all over, he will have to deal with cranky cops, Russian thugs & a mysterious young woman with surprising news.

This is a quick, easy read full of action & intrigue. The main character is a smart, likeable guy who never gives up despite long odds. There is a large cast of peripheral characters including the wise, retired doctor who owns the boat & acts as Jan's sounding board.
I don't want to include any spoilers but the author has a fertile imagination when it comes to devising ways for people to die. The big finale finds Jan facing a horrible death & it had me squirming in my chair. The narrative contains some blips probably due to translation, the most noticeable being a liberal use of exclamation marks at odd times.
But overall, it makes for a good summer read with plenty of action to hold your attention.
Profile Image for Hayley Shaver.
628 reviews26 followers
October 10, 2015
This is a Goodreads First-Reads book that I got for free. This is an excellent murder mystery. Towards the end of the book I couldn't put it down. Two bodies, days apart, are found. One was found when former Attorney Jan de Fries and his friends pull a young woman from the bottom of the sea in their net. A young man is also pulled from the sea. They are dressed in business clothes and the man was obviously murdered. De Fries becomes suspicious just as the detectives on the case rule the woman's death an accident. Will Jan be able to figure out why the two people pulled from the sea were murdered? Will he be able to tell the authorities what he knows and suspects? Or will he put himself and his friends and family in deadly danger, the kind one doesn't get out of, instead?
Profile Image for Dr. Madeline.
292 reviews7 followers
September 4, 2022
3.75 stars

I received the book for free through Goodreads First Reads.

Despite the fact that this book took me months to finish, I actually quite enjoyed it. The first 50-100 pages or so were a little boring and hard to get into, but once certain things were revealed (that will go unmentioned in this review), I couldn't put it down. I found the main character Jan to be a likable person, despite the fact that he was quite average when it comes to personality and backstory. Every time he had an interaction with his dog, I couldn't stop smiling. I didn't know how the story was going to end, but whenever something new came up, I was taken by surprise. I would definitely recommend this book if you're interested in the mystery genre.
Profile Image for Sue Wallace .
7,401 reviews140 followers
May 7, 2016
I received this as an arc from net galley in exchange for an honest review.
When former attorney Jan De Fries heads out fishing in the north sea, he expects to return home with nothing but a fresh catch.
Wow. Absolutely fantastic read.
CNPID.
I loved the story and the characters.
Wow. Action from the start.
And wow didn't expect that.
It wasn't who I thought it was.
I loved the ending too.
Highly recommended.
Definitely worth more than 5 *.
12 reviews
June 14, 2016
Exciting, well spun story

A Murderous Storm kept me guessing as to the next twist......Loved. the characters. A good depiction of a , reunited Father/ daughter relationship. The book left me with a good feeling,,,one of the reasons for READING . enjoy
Displaying 1 - 18 of 18 reviews

Can't find what you're looking for?

Get help and learn more about the design.