Jump to ratings and reviews
Rate this book

Development and Underdevelopment

Rate this book
This title is part of UC Press's Voices Revived program, which commemorates University of California Press’s mission to seek out and cultivate the brightest minds and give them voice, reach, and impact. Drawing on a backlist dating to 1893, Voices Revived makes high-quality, peer-reviewed scholarship accessible once again using print-on-demand technology. This title was originally published in 1964.

181 pages, Paperback

First published January 1, 1961

3 people are currently reading
67 people want to read

About the author

Celso Furtado

72 books26 followers
Oitavo ocupante da Cadeira 11 , eleito em 7 de agosto de 1997, em sucessão a Darcy Ribeiro e recebido pelo Acadêmico Eduardo Portella em 31 de outubro de 1997.

Filho de Maurício de Medeiros Furtado, de família de magistrados, e de Maria Alice Monteiro Furtado, de família de proprietários de terra. Foi casado com a jornalista Rosa Freire d`Aguiar.

Estudos secundários no Liceu Paraibano, em João Pessoa, e no Ginásio Pernambucano, no Recife. Bacharel em Direito pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1944), Doutor em Economia (1948) pela Universidade de Paris (Sorbonne). Estudos de pós-graduação na Universidade de Cambridge, Inglaterra (1957), sendo Fellow do King`s College. Participou da Força Expedicionária Brasileira durante a Segunda Guerra Mundial. Técnico de Administração do Governo Brasileiro (1944-45). Economista da Fundação Getúlio Vargas (1948-49);

Como Diretor da Divisão de Desenvolvimento da CEPAL (1949-57), contribuiu de forma decisiva, ao lado do economista argentino Raúl Prebish, para a formulação do enfoque estruturalista da realidade socioeconômica da América Latina;

Diretor do Banco Nacional do Desenvolvimento Econômico (BNDE) (1958-59);

No Governo de Juscelino Kubitschek, elaborou o Plano de Desenvolvimento do Nordeste, que deu lugar à criação da SUDENE, órgão que dirigiu por cinco anos (1959-64);

No Governo João Goulart, foi o primeiro titular do Ministério do Planejamento (1962-63);
Com o golpe militar de 1964, teve seus direitos políticos cassados por dez anos, dedicando-se então à pesquisa e ao ensino da Economia do Desenvolvimento e da Economia da América Latina em diversas universidades como as de Yale (EUA, 1964-65), Sorbonne (França, 1965-85), American University (EUA, 1972), Cambridge (“Cátedra Simon Bolívar”- Inglaterra, 1973-74), Columbia (EUA, 1976-77);

Com a redemocratização, foi embaixador do Brasil junto à Comunidade Econômica Européia (1985-86), em Bruxelas, e Ministro da Cultura do Governo Sarney (1986-88), quando elaborou a primeira legislação de incentivos fiscais e fez a defesa da identidade cultural brasileira.

Ratings & Reviews

What do you think?
Rate this book

Friends & Following

Create a free account to discover what your friends think of this book!

Community Reviews

5 stars
13 (50%)
4 stars
8 (30%)
3 stars
5 (19%)
2 stars
0 (0%)
1 star
0 (0%)
Displaying 1 - 3 of 3 reviews
126 reviews84 followers
February 15, 2024
Read this in a class on Latin American “underdevelopment” — a term that, as far as I can tell, Furtado coined in these pages. The Brazilian economist’s influence since the book’s publication in 1961 has largely been to establish to the world that underdevelopment does exist; which is to say, that the persistence of underwhelming development in places like Brazil is precisely because they went through different processes than European industrial powers. Unfortunately, Furtado’s theory makes very little sense. (To start with, he doesn’t mention anything about colonialism in establishing the relationships between the industrial centers and developing countries. More importantly, he never establishes how the price-lowering mechanism of greater productivity fails to do in Brazil what it did in England.) Anyway, the book is worth its weight for the opening chapter alone. There I found one of the best summaries I’ve ever seen of the history of economic thought, from Ricardo to Smith to Marx to Keynes to the neoclassicists.

I particularly liked his conclusion on Marx, which I was excited to see put so succinctly:

Marx was by no means correct in endeavoring to base his philosophical ideas on economic analysis (34)...

His impact stems from his having reasoned out—with the tools of analysis of the only social science that had then reached some degree of methodological precision—a set of philosophical concepts which did correspond, and still do correspond, to the continuing yearnings for a lasting renewing of the modern culture that emerged from the industrial revolution. (12)
Profile Image for Mariana.
136 reviews2 followers
August 21, 2023
Ler a base teórica de Celso Furtado e sua perspectiva acerca da condição de desenvolvimento e do subdesenvolvimento dos países é algo que não me cansa. É infeliz pensar que os pensamentos e as descrições da condição de país periférico, do Brasil em especial, ainda se fazem tão relevantes na atual conjuntura. É muito claro que nos dias de hoje a relação de dependência do Brasil dos países cêntricos se modificou, porém continua em outros termos - em especial na dependência tecnlógica. Furtado já era em sua época e continua sóbrio ao analisar a economia brasileira sob o viés histórico-estruturalista.
Desenvolvimento e subdesenvolvimento é um dos livros mais teóricos e prolixos que eu já li do Furtado até agora, por isso foi uma experiência e tanto. Apesar do livro ter se arrastado um pouco pra mim, foi muito interessante o resgate histórico por trás da idéia do autor de que a condição de subdesenvolvimento não é uma etapa prévia do desenvolvimento, e sim, uma condição estrutral e histórica por si só. Por fim, recomendo muito a leitura como um texto base para o pensamento de um dos maiores pensadores do estruturalismo latino-americano e para refletir sobre a nossa condição de Brasil dentro da divisão internacional do trabalho.
Profile Image for Victor.
22 reviews
August 18, 2019
A parte teórica é fantástica.mas o último capítulo merecia uma atualização...ou ao menos a incorporação de um capítulo contendo algum artigo do autor sobre o assunto em tempo mais recente.
Displaying 1 - 3 of 3 reviews

Can't find what you're looking for?

Get help and learn more about the design.