Jump to ratings and reviews
Rate this book

Addio / Il figlio maledetto / El Verdugo

Rate this book

186 pages, Paperback

First published January 1, 1831

1 person is currently reading
17 people want to read

About the author

Honoré de Balzac

9,541 books4,370 followers
French writer Honoré de Balzac (born Honoré Balzac), a founder of the realist school of fiction, portrayed the panorama of society in a body of works, known collectively as La comédie humaine .

Honoré de Balzac authored 19th-century novels and plays. After the fall of Napoléon in 1815, his magnum opus, a sequence of almost a hundred novels and plays, entitled, presents life in the years.

Due to keen observation of fine detail and unfiltered representation, European literature regards Balzac. He features renowned multifaceted, even complex, morally ambiguous, full lesser characters. Character well imbues inanimate objects; the city of Paris, a backdrop, takes on many qualities. He influenced many famous authors, including the novelists Marcel Proust, Émile Zola, Charles John Huffam Dickens, Gustave Flaubert, Henry James, and Jack Kerouac as well as important philosophers, such as Friedrich Engels. Many works of Balzac, made into films, continue to inspire.

An enthusiastic reader and independent thinker as a child, Balzac adapted with trouble to the teaching style of his grammar. His willful nature caused trouble throughout his life and frustrated his ambitions to succeed in the world of business. Balzac finished, and people then apprenticed him as a legal clerk, but after wearying of banal routine, he turned his back on law. He attempted a publisher, printer, businessman, critic, and politician before and during his career. He failed in these efforts From his own experience, he reflects life difficulties and includes scenes.

Possibly due to his intense schedule and from health problems, Balzac suffered throughout his life. Financial and personal drama often strained his relationship with his family, and he lost more than one friend over critical reviews. In 1850, he married Ewelina Hańska, his longtime paramour; five months later, he passed away.

Ratings & Reviews

What do you think?
Rate this book

Friends & Following

Create a free account to discover what your friends think of this book!

Community Reviews

5 stars
2 (22%)
4 stars
4 (44%)
3 stars
3 (33%)
2 stars
0 (0%)
1 star
0 (0%)
Displaying 1 - 3 of 3 reviews
Profile Image for Sandra.
964 reviews335 followers
May 23, 2019
Finito di leggere Il figlio maledetto *** e mezzo
E' un racconto di un Balzac ancora acerbo, in cui si sentono forti richiami del romanticismo ed anche atmosfere del romanzo gotico. E' interessante leggerlo per ricostruire il percorso di formazione del grandissimo Balzac.
Finito di leggere Addio ****
Un racconto molto più breve dell'altro, anch'esso con toni romantici, ma che soprattutto colpisce per il racconto realistico dell'esito della battaglia dell'armata napoleonica alla Beresina: un racconto da brividi, di disperazione talmente forte da far perdere l'umanità ai soldati, una tragedia che, come ogni volta in cui si parla di guerra, fa sorgere nel lettore una gran rabbia.
Finito di leggere El Verdugo ****
Un breve racconto che ha come sfondo sempre le guerre napoleoniche, in particolare la conquista della Spagna da parte delle truppe francesi. Si racconta il gesto estremo di coraggio e nobiltà dei membri di un'antica famiglia spagnola che ha tradito i conquistatori e per questo deve essere punita. Ma la punizione sarà un supplizio per colui che deve eseguire la pena (El Verdugo significa il boia) più che per coloro che la subiscono.
Profile Image for Paolo D'Amelio.
55 reviews
September 23, 2015
In questo volume sono raccolti tre scritti giovanili di Balzac; i tre racconti sono contraddistinti da un comune "colore" letterario, quello del nero...

"Addio": è la storia di un amore impossibile, in cui ad incontrarsi sono due personalità morbose; quella di Stephanie è, se non l'unica, una delle poche figure, nella Commedia, ad essere completamente preda della pazzia; una pazzia intesa, qui, come adesione primordiale alla natura; come regressione e liberazione dalle grinfie della società; il ritorno al mondo, impostole, suo malgrado, dal suo amante, sarà per lei l'inizio della fine.

"Il figlio maledetto": è il tentativo di Balzac di pervenire alla forma del romanzo vero e proprio. L'operazione non è del tutto riuscita: più che di un romanzo si tratta di tre segmenti narrativi saldati insieme; la resa formale comunque non intacca la potenza immaginifica della storia; aumenta ulteriormente il pathos poi l'ambientazione da romanzo gotico (genere nel quale poi Balzac si cimenterà col "Melmoth riconciliato").

"El verdugo": è la storia di una famiglia di possidenti spagnoli giustiziata come atto di rappresaglia, durante la campagna napoleonica... è una riflessione nerissima sull'attaccamento dei nobili al loro titolo, anche a costo della vita e dell'onta altrui nonchè una variazione sulla figura del boia, già affrontata dal giovane Balzac in "Un episodio sotto il Terrore".
This entire review has been hidden because of spoilers.
Profile Image for Graziano.
904 reviews4 followers
December 31, 2020
Sono i cuori senza tenerezza che amano il dominio, ma i sentimenti veri prediligono l'abnegazione, virtù della Forza.

(95)
Displaying 1 - 3 of 3 reviews

Can't find what you're looking for?

Get help and learn more about the design.