Goodreads Malaysia discussion

54 views
Arkib > Rayuan untuk Palestin

Comments Showing 1-25 of 25 (25 new)    post a comment »
dateDown arrow    newest »

message 1: by Faizah Roslaini (last edited Jan 15, 2009 12:32AM) (new)

Faizah Roslaini | 825 comments Mod
Dear friends of Goodreads


Pada Maal Hijrah yang lalu, kita dikejutkan dengan berita serangan ke atas Gaza. Jika benar Israel menyerang kerana roket-roket Hamas, Israeli responses so far were utterly out of proportion. How do you justify the death of a thousand to a 13?

Ya Tuhan, Ya Rabb yang Maha Pengasih, hati siapakah yang tidak meratap pilu, melihat wajah-wajah anak-anak ini. Selamatkan lah Ya Allah. Sesungguhnya kami ini tidak punya daya upaya melainkan dengan kehendak Mu jua.

Warga Palestin sekarang amat amat memerlukan bantuan anda. Untuk membantu meringankan derita mereka, kawan-kawan semua bolehlah menderma kepada badan-badan berikut:

Islamic Relief Malaysia - Maybank, 5621 4270 8404

Fax/Post Slip Bank ke Islamic Relief Malaysia Berhad, 03 8948 7339
Nyatakan dalam fax tersebut sekiranya mahu menyumbang terus untuk Gaza.

IR is one of the largest aid agencies operating in Gaza and has been sourcing food and medical supplies from inside the Strip. Emergency relief teams say food is running out and immediate supplies are needed from outside of Gaza in order to reduce the human suffering.

http://www.irm.org.my/

Mercy Malaysia - CIMB 1424-000-6561053

MERCY Malaysia has initiated an emergency response assessment team on the 30th December 2008 to Egypt in response to the humanitarian crisis resulting from the Israeli attacks on the Gaza Strip, which has killed more than 300 people and wounded more than 1,500 people.

The team, aimed at conducting a rapid assessment of the humanitarian needs, will be led by MERCY Malaysia President Datuk Dr. Jemilah Mahmood and EXCO Member Norazam Ab Samah.

We appeal to concerned Malaysians to send in cash donations.

http://www.mercy.org.my/main/latestup...

------------------------------------------------

Saya rasa perlu untuk highlight di sini bahawa kedua-dua organisasi sudah pun berada di Gaza/Rafah border.

Saya merayu benar pada sahabat semua. Lihat dan tenunglah anak-anak kita. Tidak tergambarkah anak-anak Palestin di wajah-wajah mereka?

Bantulah yang termampu. Tuhan shj yang mampu membalas jasa anda semua.

If you know of any other reliable, undisputed organizations providing relief efforts in Palestine, please feel free to share them/their account numbers here. Thanks.

Notes on Boycott of Products-supporting Israel:

Talking from personal experience, I have started boycotting quite a few years ago during the second Iraq invasion in 2003. I think I have given up most of their products especially toiletries and clothing but I still cheated sometimes.

It is now time to take the boycotting seriously. For a start, our plentiful of local products could be of consideration.

Tuhan sahaja yang dapat membalas jasa kalian. Salam.


message 2: by Najibah, Penterjemah yang mencintai kata-kata (last edited Jan 16, 2009 12:02AM) (new)

Najibah Abu Bakar (najabakar) | 2842 comments Mod
Ya, saya pun sokong utk memberi kepada badan yang telah / memang berada di sana untuk bekerja, berbanding yang tidak. Semoga Palestin akan segera keluar dari belenggu pengganas Yahudi.

Saya terkenangkan amanat seorang ustaz dahulu di universiti (disampaikan kpd saya oleh seorang kawan saya), dan sekadar mahu berkongsi di sini. Katanya orang Islam akan menang hanya dengan dua perkara: Pegangan utuh kepada Tauhid dan Akhlaq Islam.

Pendapat saya, apabila Tauhid sudah longgar maka persaudaraan orang Islam memang berantakan kerana masing-masing mahu menang sendiri dengan interpretasi masing-masing tentang Islam, dan apabila akhlaq sudah tak dipedulikan, orang lain hilang hormat dan percaya kepada orang Islam, membuatkan suara dan sebarang perkara yang hendak kita lakukan ditolak pihak lain, dan tidak laku lagi. Orang Islam sendiri mencuri, berzina, membuang ibu bapa, jadi apa lagi yang orang Islam tidak buat yang membezakan mereka dengan orang lain?

Contohnya pembahagian harta pusaka secara Islam, dua bahagian untuk lelaki dan satu bahagian untuk wanita, pun berani dipersoalkan oleh satu NGO wanita beragama lain (berlaku di hadapan saya dalam satu seminar undang2 lebih kurang 5 tahun lepas), dan sekarang macam2 lagi undang2 Islam yang dipersoalkan... ini semua kerana orang sudah tidak hormat kepada kita lagi kerana orang Islam sendiri bertindak secara tidak terhormat...

Mungkin sudah tersasar sedikit daripada persoalan Palestin, tetapi bagi saya kata Ustaz tersebut sangat tepat - maknanya selagi kita tidak kembali dengan sebenarnya kepada Tauhid dan akhlaq Islam, kemenangan masih jauh.

Sekadar peringatan untuk diri sendiri juga, terutamanya.


Faizah Roslaini | 825 comments Mod
Dulu sewaktu di sekolah, seorang uztaz pernah mengajarkan, dua perkara utama yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.a.w adalah akidah dan akhlak.

Dan kalau menurut sejarah, umat Islam menang sewaktu 2 perkara ini benar-benar kita pegang. Lihat sirah nabawiyyah dan pembukaan constantinople.

Agaknya. Bukan masanya untuk kita menang lagi.

Kalau menang sekarang, mungkin, tidak berkekalan?

Peringatan untuk saya juga.

Hari ini. Sekarang ini, ada demo di hadapan kedutaan Amerika. Sesiapa yang hadir, selamat berdemonstrasi.

Salam.


message 4: by Nor Haniza (new)

Nor Haniza (kakchik) | 8 comments Alhamdulillah kakchik dah pun membantu sekadar yang mampu. Setiap hari memanjatkan doa dan membaca qunut nazilah di dalam solat sekerap mungkin.

Berdemo di KB masih lagi mampu ikut serta, nak ke KL tu terpaksalah harapkan kawan-kawan di sana.

Semoga penderitaan Palestin berakhir segera.


message 5: by sani (new)

sani | 53 comments Assalamu'alaikum semua,

Saya nak pesan sikit. Harap2 tuan2 dan puan2 hati2 sikit pada memberi sumbangan. Ada tabung yg pergi kepada group Fatah (pecahan PLO - sekutu Israel) sedangkan yg tengah menderita sekarang adalah warga Gaza. Mohon saudara-saudari pastikan sumbanganya boleh sampai ke Gaza/Hamas. Hamas bukan pengganas seperti yg digambarkan oleh Israel dan sekutu2nya di seluruh dunia tetapi adalah kerajaan pilihan rakyat melalui proses demokrasi.

Jazakumullah Khair.


message 6: by sani (new)

sani | 53 comments Sila lihat sedikit penerangan mengenai Fatah dalam Wikipedia (non authoritative but enough to give you some idea of the nature of relationship between Fatah, Israel and its allies)

http://en.wikipedia.org/wiki/Palestin...


Faizah Roslaini | 825 comments Mod
Salam. Ya, Saya setuju untuk kita semua memastikan bahawa bantuan tersebut betul-betul sampai ke rakyat palestin daan bukannya PA/Fatah. Mahmoud Abbas sekrg sudah cukup kaya raya atas persengkokolannya dengan AS and Israel.

Tapi sekali lagi, macam mana caranya utk kita pastikan bhw bantuan tu betul2 sampai ke rakyat Palestin? Kerana saya pasti kita semua tidak mahu membantu 'tukang-tukang sembelih dan sekutunya'.

Salam.


message 8: by sani (new)

sani | 53 comments Setakat ini, yg saya pasti cuma dua: Aman Palestine dan Mercy. NSTP memang sure bagi kat Fatah, sebab ada masuk TV hari tu, wakil Fatah dtg ambik.


message 9: by Najibah, Penterjemah yang mencintai kata-kata (last edited Jan 19, 2009 11:43PM) (new)

Najibah Abu Bakar (najabakar) | 2842 comments Mod
Yang saya perhatikan, biasanya yang benar-benar sampai pada yang memerlukan, akan ada maklum balas kembali kepada orang yang berkenaan, misalnya mercy akan lapor dari semasa ke semasa apa yang dibelikan, baru-baru ini bawa masuk makanan dan ubatan. IRC insyaAllah tergolong dalam yang sampai ke tangan yang berhak, baru-baru ni ada laporan mereka baru beli 20 ambulans. Mudah2an apa yang dilaporkan tepat dan benar. Aman Palestine saya tak pernah dengar cerita, mungkin ada orang lain yang pernah salurkan ke sana.


message 10: by Faizah Roslaini (last edited Jan 20, 2009 12:21AM) (new)

Faizah Roslaini | 825 comments Mod
Fuhhh. NSTP dapat pada Fatah ke. Mmg tidak syak lagi suspicion saya. Najibah, IRC tu Bulan Sabit Merah ke Islamic Relief , ya? Confuse.. Islamic Relief saya pernah derma dulu-dulu waktu masih belajar. Ada personal history. Saya rasa Islamic Relief ok kot cuma tabung yang dia collaborate dengan Utusan tu saya tak pasti.

Cakap pasal suratkhabar2 punya Fund ni, issshh..terus terang saya katakan, saya musykil. Kalau melapor berita pun sudah berat sebelah, ini kan pulak bab-bab duit macam ni.. Isshhh..


message 11: by Najibah, Penterjemah yang mencintai kata-kata (new)

Najibah Abu Bakar (najabakar) | 2842 comments Mod
Maaf sebenarnya nak bagitau Islamic Relief Malaysia @ IRM. Saya tak tau pulak tentang tabung yang diorang collaborate dengan utusan...


message 12: by sani (new)

sani | 53 comments Ya Allah, bukan surat khabar saja. Cuba perhatikan laporan2 mengenai Palestine/Gaza kat TV Malaysia. Sedikit demi sedikit mereka selitkan propaganda Zionis. Contohnya dua hari lepas saya tengok satu, yg mana pemberitanya menemubual sorang kanak2 perempuan: dia kata bekalan air dan elektrik dipotong, sedangkan scene yg sebelum itu menunjukkan budak yg sama (berpakaian dan berkeadaan sama) sedang membasuh tangan di paip air. Apakah itu bukan propaganda Zionis "membuktikan" kepada kita yg mangsa2 itu sebenarnya mengada-ngadakan cerita?


message 13: by Najibah, Penterjemah yang mencintai kata-kata (new)

Najibah Abu Bakar (najabakar) | 2842 comments Mod
Saya sokong Sani. Banyak terselit sebenarnya. Yang saya panas hati masa seorang pilot yahudi ditemuramah. Yang kononnya minta maaf dan turut bersedih sebab tertembak kanak-kanak. Seolah-olahnya mereka tak tahu ada ramai kanak-kanak dalam kawasan sepadat tu, padahal keliling bukit di Gaza mereka meneropong untuk meraikan kematian orang Palestin atas setiap inci bumi Gaza.

Ada satu lagi yang saya ingat-ingat lupa.


message 14: by Faizah Roslaini (new)

Faizah Roslaini | 825 comments Mod
Saya tidak observant seperti Sani. Betul ke sampai mcm tu sekali?

Kemaafan pilot Israel atau Ehud Olmert sekali pun tidak boleh dipercaya. Senang-senang aje minta maaf. Dia ingat cerita P Ramlee gamaknya.


message 15: by Juliana Es (new)

Juliana Es (julianaes) | 857 comments Mod
Salam.

Oh, terima kasih sangat-sangat atas maklumat-maklumat ini. Memang saya sedang berkira-kira tabung mana yang patut disalurkan derma. Nasib baik tidak tersilap catur.


message 16: by Dmatriarch (new)

Dmatriarch | 23 comments setakat ni saye menderma sahaja...x byk..tp saya harap sedikit sebanyak dapat membantu mrk..saya harap sgt bantuan saya dan yang lain2 yang x seberapa tu sampai ke tangan mrk...

tp kejam sungguh...saya ada melihat berita...bekalan ubat atau sebarang bantuan tidak dibenarkan masuk...dan ini di halang bkan oleh pihak israel kalo x salah saya..tetapi oleh pihak mesir...bukankah mesir itu seagama dgn kita??sungguh sedih rsnya...setiap kali berita mereka di bom, mata ini sering di takungi air..ya Allah..kuatkan saudara2ku di sana....

tentang berita kononnya mrk tersalah bom sekolah laa..masjid laaa...ape yang tersalahnye??bodoh sgt ke askar2 tu??koordinat pon da di beri...jahanam punye israel...PBB pon x bole kate ape...badigol betul...harap dgn kenaikan obama, dpt laa sesuatu di lakukan...harap die masih igt betapa peritnya orang kulit hitam di tindas dulu....penindasan x sepatutnya berlaku..xkira islam kah...kafir kah...putih kah...sawo matangkah...hitam kah...kita semua umat, khalifah Allah...semua sama rata..tiada yang membezakan

kpd yang bukan islam...walaupun anda tidak menyokong islam..adakah bermakna anda tidak berperikemanusiaan??demi kasih sayang sesama manusia, hentikanlah semua ini...bantulah mrk yang memerlukan...sesunggunhnya...saya rase...kalo seluruh dunia yang penuh dengan amarah krn tindakan israel bergabung..israel akan kecundang jua...tolong lah wahai manusia...demi belas kasihan dan secebis simpati............


message 17: by Hannah (new)

Hannah | 92 comments I know this may be a bit off-topic, but a classmate of mine ada sampaikan this tazkirah recently that I find quite interesting, and I would really like to share it (or at least, the summary of it) with those Muslims who would listen (or read, in this case):

The Jews are smart, like REAL smart. Notice that their influence is everywhere? One cannot be a US president without the support of the Jews. Obama?HE'S supported by the Jews. The american dollar also has the Jews' symbol on it. Do you know about the Holocaust? It was supposedly the massacre of the Jews, but in truth, it was a lie (or partial truth)that the Jews use in order to gain people's sympathy. The list of the richest people in the world are mostly filled with Jews. Guess what Einstein was? That's right, he was Jewish. Dell? As in, the computer Dell? He's Jewish. There were several other names mentioned which I can't remember.

The point is, why are the Jews everywhere? Because they're smart. Because after the hard times they've had during Hitler's reign, they strived to be successful, to raise to a higher level. Where are the Muslims?

The FIRST Quranic ayah revealed said: "READ, in the name of thy Lord and Cherisher." See how high Islam regards knowledge? That's how the Jews prosper: they have knowledge. While some of the Muslims now are too ignorant that they don't even know what's going on in Palestine. We can't do much when we don't have power. And knowledge is the key to power. (And dont forget that a prayer is a Muslim's best weapon).

I hope you get what I'm trying to say here. Sorry, like I said, it's not directly related to this topic, but I feel like I still have to say it.


message 18: by Faizah Roslaini (new)

Faizah Roslaini | 825 comments Mod
Dear Hannah

Itu betul. Memang bangsa Yahudi menguasai dunia. Tapi sebesar mana pun kuasa Yahudi, ada yang lebih berkuasa. Yang Maha Kuasa.

Islam dulu pun pernah agung. Dan untuk agung kembali kita harus berusaha kerana Allah tidak akan mengubah nasib kita selagi kita tidak berusaha. Ganbatte!

Heh. Untuk diri sendiri juga. Salam.


message 19: by elliss (new)

elliss (syaeeranasirymailcom) | 24 comments yeah.. hannah is right.. i heard the story before and the jews are indeed smart.. they are way too brilliant and the only way for us, the muslim, to beat them is by knowledge.. blaja la smpi ke negara china, sabda rasulullah s.a.w.. kerana dgn ilmu, kte akn dpt mnguasai dunia.. contoh nyer, dah ade dpn mata.. yahudi!! jmlh mrk sgt kcil, tp dgn jmlh sekecil itulah jg mrk dpt mnentukn jatuh bgn nyer ekonomi dunia.. kemelesetan ekonomi 1997, siape pnye ankara?! tepuk dada, tnye selera..

so, back to our discussion (sory, trjauh sgt topik nyer da lari.. hehehe), i think the best way for us to help (i mean to me!! since i am a student and i dont have any scholarship or loan!!) is by doa.. isn't doa our strongest weapon? i know, i know, it's not enough, so that's why i still donate a few ringgit here and there to this 'tabung gaza'.. bkn nk mnunjuk ke ape, that's not my intention at all, but i just want to urge those people out there to give some help in every possible ways.. buat la ape yg anda mampu.. kalu anda ada wang ringgit, dermakan lah kpd mrk, kalu anda seorg doktor, bantu lah mereka dgn kepakaran anda, kalu anda seorg pembeli (spt saye) jgn la membeli brg2 yg boleh membantu menjahanamkan rakyat palestin, tp kalu anda bkn sesape, doakanlah kesejahteraan mereka di sana.. itu sudah memadai..


message 20: by Nakamura (new)

Nakamura | 37 comments Alhamdulillah dalam tengah2 hutan cameron highlands ni pun kami bersama wujudkan tabung khas untuk Gaza...walaupaun tak banyak..harap dapat sampai kepada pihak yang memerlukan....walaupun perang dah tamat tapi kesan dan trauma yang mereka hadapi mungkin lebih buruk drpd waktu peperangan....itulah yang paling ditakuti..macam mana kesan terhadap peperangan di Iraq dahulu, Shabra Shatilla dan kekejaman di Bosnia...sampai sekarang untuk bangkit untuk meneruskan sisa perjuangan hidup amat payah dan di sini mungkin harapan mereka adalah ingin melihat siapakan yang mampu memulihkan semanagt yang sudah terdasar dek tertimbal pengalaman ngeri yang amat berat untuk dipadam dan dilupakan


message 21: by sani (new)

sani | 53 comments Nakamura, siapa kata perang dah tamat? Tengoklah betapa berjayanya media (yg pada saya sudah dikuasai atau sekurang2nya menjadi sekutu Zionis) dalam memutarbelitkan kebenaran.


message 22: by Najibah, Penterjemah yang mencintai kata-kata (new)

Najibah Abu Bakar (najabakar) | 2842 comments Mod
Sokong Sani. Perang belum tamat selagi Yahudi tidak menyerahkan kembali setiap inci bumi Palestin yang dijajah kepada orang-orangnya.


message 23: by Kataklicik (new)

Kataklicik | 714 comments Nakamura, kome buat apa tengah hutan Cameron Highlands tu?

Rumah Opah saya on the way di kaki bukit, itu yang sibuk bertanya tu... :)


message 24: by Nakamura (last edited Feb 11, 2009 09:27PM) (new)

Nakamura | 37 comments Maaf andai komen saya salah...al-maklumla..dalam hutan ni nak dapat news memang lambat skit..hihihi...memang pada hakikat perang belum tamat dan tidak akan tamat selagi sebening Palestin belum dikuasai mereka.....susulan ledakan bom dan penganiayaan akan terus berlanjutan dan tidak akan berpenghujung....sampai bila...Wallahhu alam.....tapi saya lihat berdasarkan surat khabar..itulah kebenaran media pada saya yang tak begitu terperinci.....mungkin sahabat Sani dan Najibah betul.......selagi belum menguasai Palestin tak mungkin benar keringnya darah di tanah Gaza tersebut

To KatakLicik.......Keme keja dengan TNB hydro kata batu 19....on da way menghala ke Tanah Rata....


message 25: by Kataklicik (new)

Kataklicik | 714 comments Is that the dam that shrunk sungai belakang rumah kami? :)

Dedulu 'kan, sungai belakang rumah tu dalam jugak. Takde le dalam mana, tapi kalau nak berakit pohon pisang tu lepaih le... Or, kalau nak hayun terjun sungai macam Tarzan tu, memang best, tapi kena cari lubuk tepi pokok buluh (sebab dalam sikit) (yg kengkadang tu mengundang bahaya - ular le, lelabi le... sengat ikan keli pun ada juga!)

Kengkadang tu, kalau orang jual ikan tak datang, kami menangguk di sungai nak tambah lauk. Or, kalau tengah musim, tengah malam, bawa pelita, tangguk udang.

Dedulu... now, isy, ayor takat buku lali je..!

But I suppose that's the price of kemajuan. Bila tengok the Gaza situation, bersyukur sangat negeri kita ni aman makmur! Tak payah banyak komplen.. :)


back to top