Netherlands & Flanders group discussion

Dutch/Flemish authors > Fictie van Nederlands-Vlaamse auteurs / Dutch-Flemish fiction

Comments Showing 1-50 of 277 (277 new)    post a comment »
« previous 1 3 4 5 6

message 1: by Edward (new)

Edward (eddieee) | 11 comments 't Is hier niet de meest actieve groep en dat is toch best wel een beetje jammer. Dit draadje zal proberen iets meer leven in de brouwerij te brengen.

Welk boek, door een Nederlandstalige schrijver, lees je nu?

Vertaalde versies van Nederlandstalige boeken tellen mee (bijv. Max Havelaar: Or the Coffee Auctions of the Dutch Trading Company ), als ook anderstalige boeken geschreven door Nederlandstalige schrijvers (bijv. Paul Harland's The Hand That Takes ). Boeken vertaald naar het Nederlands tellen uiteraard niet mee.

This here is not the most active of groups, and that's kinda of sad. This thread will try to resuscitate things a bit.

Which book, by a Dutch-speaking author, are you reading currently?

Translated editions of Dutch books do count (e.g. Max Havelaar: Or the Coffee Auctions of the Dutch Trading Company), as well as non-Dutch books written by Dutch-speaking authors (e.g. Paul Harland's The Hand That Takes). Books translated to Dutch do, of course, not count.

message 2: by Edward (new)

Edward (eddieee) | 11 comments Ben zelf nu Paul Evanby's De Scrypturist aan het lezen. Fantasy van Nederlandse bodem.

message 3: by Evelien (new)

Evelien (eveliens) | 1 comments Gisteravond Dunya uitgelezen van Thomas Lieske. Vond het helaas een beetje tegenvallen.

message 4: by Gerda (new)

Gerda (Libtech) | 11 comments Heb 'Het diner" van Herman Koch pas gelezen. Heel goed.

message 5: by Maria (new)

Maria De leesclub van Renate Dorrestein. Ik zit steeds te lachen :-) Leuk

message 6: by Ann (new)

Ann (annetanne) | 1 comments 't Is even geleden dat ik nog een Nederlandstalig boek las. Recent had ik 'In het Hooi' van Hannah Biemold op mijn ereader staan. http://www.vuurpapier.nl/inhethooi.php

Ik heb een tiental bladzijden gelezen, maar de schrijfstijl kon me niet 'pakken', en vervolgens heb ik het weer maar naast me neergelegd...

message 7: by Singleton (new)

Singleton Mosby | 12 comments Net Plat du jour by Martin Bril van Martin Bril gelezen en ik vond het een erg leuk boek.

Ik lees eerlijk gezegd bijna nooit Nederlandstalige boeken maar Bril's schrijfstijl maakt dat je doorleest. Binnenkort een keer een roman van hem om te kijken of ik dat ook wat vind, tips?

message 8: by Neil (new)

Neil Mudde | 7 comments I guess not knowing what Dutch authors have written what makes it difficult to decide which book to read, I have been given a few ideas here, but living in Toronto the choices are limited, I have been listening to Dutch authors available on the e-book system like Couperus, which are rather dated books, although interesting.
I chair a bookclub in one of our community centres, which is based on the book being available within our local library system, as some of the members cannot afford to put out money for new books, has anyone here has experience in this type of bookclub, we have 20 members and our monthly meetings are wonderful with many different ideas about the book we have read for that particular month, en ja ik ken ook Nederlands lezen.

message 9: by Mara (new)

Mara (marilynde) Ik heb net 'Een schitterend gebrek' van Arthur Japin uitgelezen, maar ik heb nu meer Engelse boeken in m'n kast staan dan Nederlands.

message 10: by BookLovingLady (last edited Oct 30, 2011 02:05AM) (new)

BookLovingLady | 3049 comments Mod
Neil wrote: "I guess not knowing what Dutch authors have written what makes it difficult to decide which book to read, I have been given a few ideas here, but living in Toronto the choices are limited, I have b..."

Hella S. Haasse's novels have been translated into many languages and they are definitely worth a read and should be available at a Toronto library as several of her books are available in English. She is ('was', I should say really, as she passed away recently) a truly great writer. You already mentioned Couperus, of course. 'Een nagelaten bekentenis' by Marcellus Emants has been translated (A posthumous confession) and so has 'Majoor Frans' (Major Frank) by Bosboom-Toussaint.
I know that several of Renate Dorrestein's books have been translated into English as well and her work is quite popular, so it shouldn't be hard to get hold of. 'Een leeg huis' (an empty house) by Marga Minco has been translated, books by W.F. Hermans (The Darkroom of Damocles, being one of them) have been translated, and so on and so forth.
And have you thought of Flemish authors? Hugo Claus wrote the Boekenweekgeschenk 'De zwaardvis', which has been translated into English, and so was his 'Het verdriet van België (The Sorrow of Belgium). I'm sure some of his other books have been translated as well. Willem Elsschot and Stijn Streuvels have both been translated. Modern Dutch writers like Maarten 't Hart, Jan Wolkers and Harry Mulish have been translated as well and should be easily available. So plenty of choice, I'd say :-)
Reason for my knowledge on this subject is that I discussed many of these titles with English speaking penpals in the past :-) Should you need more info on the contents of a certain book, either browse Goodreads or the website of one of the Dutch booksellers, as there is usually a synopsis mentioned on a seller's site.
Feel free to contact me should you need more information.
Finally, have you thought of 'Bookcrossing' as a way to obtain Dutch books/translations of Dutch books?

message 11: by BookLovingLady (last edited Nov 24, 2011 06:22AM) (new)

Thernymous wrote: "'t Is hier niet de meest actieve groep en dat is toch best wel een beetje jammer. Dit draadje zal proberen iets meer leven in de brouwerij te brengen.

Welk boek, door een Nederlandstalige schri..."

Ik lees over het algemeen veel Engelstalige boeken maar ik heb toevallig net Twee negerpopjes van Clare Lennart (pseudoniem van Clara Helena Klaver) van de plank gepakt. Het was het Boekenweekgeschenk in 1949 en aangezien ik nog (heel) veel ongelezen boekenweekgeschenken heb staan, leek het mij wel een goede keus. Boekenweekgeschenken zijn voor mij altijd weer een leuke manier om kennis te maken met een auteur die ik nog niet ken.

message 12: by Neil (last edited Oct 31, 2011 06:21AM) (new)

Neil Mudde | 7 comments Thank you all for your input, it will give me ideas how to go about obtaining Dutch book written by Dutch Authors. As I am in the process of moving, meaning I need to downsize, books are certainly part of this, so I hesitate in buying new books, to start a collection all over again, I simply want to read them, not collect them, and I do pass them on to some of my friends and relatives who are still able to read Dutch.
On the whole the Dutch-Canadian Community tends to assimilate into the Canadian Culture, in the past this was not always the case during the 40-50 immigrants arriving in Canada, could not speak English (some refused to)& would join the Christian Reformed Church, or some branch of that religion, and hence try to hold on to their Dutch Roots, and rigid beliefs believing everything was better in the old country,( some should have stayed there) Canadians were considered "them or those" ( for the first year we were not allowed to wear "street clothes" on Sunday, Women would not dream of wearing pants etc etc, My Father never bought gasoline on Sunday))not being aware that in Holland Churches were letting go of some of their rigidity, and joining our current generation, ( sorry I could write volumes about this!) It was for this reason the Toronto Public Libraries which had a major Dutch section, did away with this service, as today most persons arriving here from Holland speak English diminishing the need for this type of service. Today off course we have the internet, and it is great to learn via goodreads, with all you wonderful readers, etc., and Dutch book stores learning what books are available.

message 13: by Maria (new)

Maria @Neil: had to laugh a bit from your story, hearing how pissed some Dutch people are at immigrants here in the Netherlands who won't integrate :-) I suppose we all get drawn to 'our own' when we fear or don't understand the community around us. Luckily that will washed away after a while. Though holding on to your culture is a good thing, it's still importent to include the culture, and the people, of the place you're living.

And what am I reading now? Today I picked up this years gift from the library (Nederland leest): Het leven is verukkulluk van Remco, and I'm digging into it tonight :-)

message 14: by BookLovingLady (last edited Jan 16, 2012 10:14PM) (new)

Antoon Coolen

Finished reading De ontmoeting van Antoon Coolen yesterday. Had no idea what to expect as I had never read any of his books before, although I had heard of both the author and some of his books, of course. De Ontmoeting was originally published as a Boekenweekgeschenk, in 1947, and I quite liked it.

I know my mum owns a Keuromnibus : De goede moordenaar ~ Hun grond verwaait ~ De man met het Jan Klaassenspel ~ De vrouw met de zes slapers by Antoon Coolen, published in 1964. She also has a hardback copy of Dorp aan de rivier. So who knows, I might just borrow the books and read a bit more by Antoon Coolen.

message 15: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:40AM) (new)

7 stompjes Kaars van George Hoyer en Ave Eva van Olaf J. de Landell

Gisteren het boekje 7 stompjes Kaars van George Hoyer (=pseudoniem van G.B.J. Hiltermann) gelezen. Natuurlijk kende ik G.B.J. Hiltermann van het TV programma vroeger (bij de AVRO?) waarin hij de politiek besprak, maar tot ik dit boekje in handen kreeg heb ik nooit geweten dat hij ook korte verhalen heeft geschreven. Het waren zeven prima geschreven korte verhalen, verteld bij het licht van '7 stompjes kaars' en ik heb ze met interesse en veel plezier gelezen.

Net als 7 stompjes kaars heb ik, onder andere, Ave Eva : Portret van een dame van Olaf J. de Landell te leen. Ave Eva is mijn eerste kennismaking met Olaf J. de Landell, want zoals eerder gezegd heb ik besloten dat ik meer Nederlandse (en Vlaamse) schrijvers zou moeten lezen. Ik ben gisteravond in het boek begonnen en het lijkt erg goed geschreven, maar ik ben pas op pagina 18 dus ik kan er nog niet echt veel van zeggen. Een citaat uit een van de eerste pagina's, om even te kunnen proeven van het taalgebruik (en de humor): "Natuurlijk vielen toen alle papieren beker-monsters uit het rek, en tottelden over de kale planken, en een paar hysterische servetjes raakten los en zwierden slap van het lachen achter de bekers aan."
Heerlijk toch, dit soort omschrijvingen van een simpele gebeurtenis? :-)

7 stompjes Kaars by G.B.J. Hiltermann Ave Eva Portret van een dame by Olaf J. de Landell

message 16: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:41AM) (new)

Sneeuw van Jan Cremer en De Porselein Tafel van Olaf J. de Landell

Laat mij nou toch a.u.b. niet de enige zijn die dit onderwerp een beetje bijhoudt... :-) want ik ben ook beniewd naar wat de andere leden van de groep lezen.

Ik heb Sneeuw van Jan Cremer gelezen afgelopen zondag. Ik had nooit eerder iets van hem gelezen want zijn boeken zijn niet echt mijn stijl (en dat geldt ook voor Sneeuw), maar het boek is goed geschreven en de geringe tijd die het je kost om het te lezen zeker waard.

Na mijn kennismaking met Olaf J. de Landell, door het lezen van Ave Eva : Portret van een dame, heb ik De porselein tafel (boekenweekgeschenk 1951) van de plank gepakt. Heel wat anders qua stijl dan Ave Eva, maar interessant en een aanrader.

Sneeuw by Jan Cremer De porselein tafel by Olaf J. de Landell

message 17: by Marlous (new)

Marlous | 61 comments @greeneyedlady. Na je oproep zal ik mijn best doen ook een bijdrage te leveren aan deze thread. Het probleem is alleen dat ik niet heel veel lees van Nederlandse of Vlaamse schrijvers (misschien is het een idee om het onderwerp te verbreden naar alle boeken niet alleen van NL schrijvers)?

Maar de laatste boeken van NL/Vlaamse auteurs die ik gelezen heb zijn:
* Congo - David van Reybrouck (geweldig, niet alleen heel informatief maar ook een mooie, meeslepende schrijfstijl)
* Heren van de Thee - Hella Haasse (ik was bij toeval net voor haar dood begonnen met het lezen van haar boeken en ik heb er spijt van dat ik er niet eerder mee ben begonnen, ik vind haar schrijfstijl erg prettig).
* Arthur Japin - Vaslav in combinatie met de Sjeng Schijen' s biografie over Diaghilev.
* En karakter van Bordewijk (nog steeds heel leesbaar ondanks de leeftijd van het boek)

Bonita avenue staat nog op mijn verlanglijstje, (hoewel na al de hype rondom het boek, het waarschijnlijk wel zal tegenvallen).

message 18: by BookLovingLady (last edited Nov 24, 2011 06:27AM) (new)

Marlous wrote: "@greeneyedlady. Na je oproep zal ik mijn best doen ook een bijdrage te leveren aan deze thread. Het probleem is alleen dat ik niet heel veel lees van Nederlandse of Vlaamse schrijvers (misschien is..."

Hi Marlous,

Goed om te zien dat ik niet langer de enige ben die bijdraagt aan dit onderwerp :-) Ik ben het overigens volledig met je eens wat Hella S. Haasse betreft: een fantastische schrijfster en ik heb dan ook veel van haar boeken (hoewel nog lang niet allemaal gelezen).

Wat het verbreden van het onderwerp betreft, de reden dat ik deelneem aan deze groep is omdat er hier specifiek Nederlandse en Vlaamse auteurs genoemd worden en aangezien de groep een redelijk aantal leden heeft, zou je toch meer reacties verwachten...

Ik neem ook nog deel aan een paar andere, Engelstalige groepen, waarvan eentje die 'klassiekers' (in ruime zin van het woord) behandelt. Het is voor mij ook altijd heel interessant om daar te zien wat anderen lezen (en ervan vinden). Maar ik ben ook heel blij dat ik deze groep over Nederlands/Vlaamse schrijvers vond :-0

message 19: by janine (new)

janine Ik ben net begonnen in het Nederland Leest-boek van dit jaar, Het leven is vurrukkulluk.

message 20: by janine (last edited Nov 09, 2011 01:45AM) (new)

janine Greeneyedlady wrote: "Marlous wrote: "Wat het verbreden van het onderwerp betreft, de reden dat ik deelneem aan deze groep is omdat er hier specifiek Nederlandse en Vlaamse auteurs genoemd worden en aangezien de groep een redelijk aantal leden heeft, zou je toch meer reacties verwachten... "

Leden hebben is natuurlijk wat anders dan actieve leden hebben :) Ik ben co-moderator in een groep met ruim 1200 leden, waarvan naar mijn schatting zeker niet meer dan 5% actief is, als het al niet minder is.
Omdat deze groep in het verleden niet erg actief geweest is zal het wel even duren voor mensen doorhebben dat hier weer wat gebeurt en dat het de moeite waard is. Gewoon zo doorgaan dan komen er vanzelf meer mensen.

message 21: by BookLovingLady (last edited Jan 16, 2012 10:19PM) (new)

Sterremeer van F. Springer

Ik heb net Sterremeer maar eens van de plank gepakt. Het leek mij wel een toepasselijke keus gezien het overlijden van de schrijver afgelopen maandag.

message 22: by Marlous (new)

Marlous | 61 comments @greeneyedlady of iemand anders natuurlijk. Leuk om te horen dat je Hella Haasse ook goed vind. Aangezien ik haar nog niet zolang geleden heb ontdekt vind ik het lastig te bepalen welke van haar boeken ik echt zou moeten lezen (behalve echt bekende boeken zoals Oeroeg en heren van de thee). Heb je nog een favoriet Hella Haasse boek dat je mij kunt aanraden?
Dank!

message 23: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:47AM) (new)

@Marlous
De eerste werken die ik van haar las waren Oeroeg en De Verborgen Bron, voor mijn eindexamen leeslijsten Nederlands op de middelbare school. Hoewel het twee totaal verschillende boeken zijn, was ik van beide onder de indruk (en dat wil wat zeggen want ik vond de verplichte leeslijsten over het algemeen een ramp).
Hella S. Haasse's werk is min of meer in te delen in Indische, hedendaagse en historische romans (en dan heb ik het alleen over haar romans, niet over haar vele andere werk). Heren van de thee (erg goed) valt in de Indische groep, net als Oeroeg. De Scharlaken Stad (historisch) is weer heel iets anders en vond ik ook fascinerend. Hetzelfde geldt voor Het Woud der Verwachting - Het leven van Charles van Orléans, ook historisch, niet makkelijk en een dikke pil, maar een schitterend boek.
Ik vind Charlotte Sophie Bentinck bijvoorbeeld wel een aanrader (het vervolg, De groten der aarde of Bentinck tegen Bentinck; een geschiedverhaal, ben ik nog niet aan toegekomen) maar ik wil er graag aan toevoegen dat ik altijd huiverig ben om mensen die ik niet ken boeken aan te raden :-) Ik doe het wel bij vrienden, en zij bij mij, maar dat ligt heel anders omdat je elkaars smaak heel goed kent.
Ik zou zeggen, neus gewoon eens tussen mijn boeken (er is sinds vandaag zelfs een plank met Nederlands/Vlaamse auteurs), dan zie je wat ik aan Hella S. Haasse heb, wat ik van haar gelezen heb en ervan vond. En als je wilt weten waar een boek over gaat is 'bol punt com' (ik wil geen commerciële hyperlink in mijn tekst, maar je snapt me zo ook wel, neem ik aan) altijd een prima site voor een korte beschrijving van een boek ;-) Succes!
Nog wel een laatste tip: Sommige van haar boeken zijn 'gelinkt', met andere werken van haarzelf of met werken van andere schrijvers. Houd dat even in gedachten als je een boek uitzoekt. Het is bijvoorbeeld de reden waarom ik Een gevaarlijke verhouding of Daal-en-Bergse brieven nog steeds niet gelezen heb, want ik wil eerst Les liaisons dangereuses lezen. Om eenzelfde soort reden heb ik bijvoorbeeld kort gelezen De Ingewijden gekocht.

Oeroeg by Hella S. Haasse De Verborgen Bron by Hella S. Haasse Heren van de thee by Hella S. Haasse De Scharlaken Stad by Hella S. Haasse Het Woud der Verwachting Het leven van Charles van Orléans by Hella S. Haasse Charlotte Sophie Bentinck by Hella S. Haasse De groten der aarde of Bentinck tegen Bentinck; een geschiedverhaal by Hella S. Haasse Een gevaarlijke verhouding of Daal-en-Bergse brieven by Hella S. Haasse De Ingewijden by Hella S. Haasse

message 24: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:49AM) (new)

janine wrote: "Ik ben net begonnen in het Nederland Leest-boek van dit jaar, Het leven is vurrukkulluk."

Ik denk dat ik dezelfde keus ga maken, want door de 'Nederland Leest' uitgave is het boek opeens weer volop in de belangstelling. Ik heb een oudere versie van Het leven is vurrukkulluk, maar het is iets dat ik al heel lang wil lezen (maar mijn lijst is dan ook vrijwel eindeloos...).

Het leven is vurrukkulluk by Remco Campert

message 25: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:49AM) (new)

Greeneyedlady wrote: "'Sterremeer' van F. Springer

Ik heb net Sterremeer maar eens van de plank gepakt. Het leek mij wel een toepasselijke keus gezien het overlijden van de schrijver afgelopen maandag."

Ik heb het boek vandaag gelezen (dun boek, voormalig boekenweekgeschenk) en vond het érg goed.

Sterremeer by F. Springer

message 26: by Marlous (new)

Marlous | 61 comments Greeneyedlady wrote: "@Marlous
De eerste werken die ik van haar las waren 'Oeroeg' en 'De Verborgen Bron', voor mijn eindexamen leeslijsten Nederlands op de middelbare school. Hoewel het twee totaal verschillende boeke..."

Dank voor je uitgebreide reactie en zeker voor de tip dat sommige boeken met elkaar gelinkt zijn. Ik had geen idee dat dat het geval was bij sommige van Hella Haasse's boeken. Ik vind het altijd heel vervelend als ik boeken niet op de juiste volgorde kan lezen maar ik ben nu een gewaarschuwd mens :)

Ik ben net even wezen neuzen tussen je boeken en de samenvattingen gelezen. Het woud der verwachting heb ik bovenaan mijn lijstje gezet(over het algemeen hou ik erg van dikke pillen, als ze goed geschreven zijn natuurlijk)! Hopelijk heeft mijn lokale bieb hem staan.

message 27: by janine (new)

janine Greeneyedlady wrote: "Ik denk dat ik dezelfde keus ga maken, want door de 'Nederland Leest' uitgave is het boek opeens weer volop in de belangstelling. Ik heb een oudere versie van het boek, maar het is iets dat ik al heel lang wil lezen (maar mijn lijst is dan ook vrijwel eindeloos...). "

Het is niet al te dik, en tot zover leest het redelijk vlot (en is het leuk) dus veel tijd zul je er niet aan kwijt zijn.

message 28: by Gerda (new)

Gerda (Libtech) | 11 comments I ben gisteren begonnen met Red Dog van Louis de Bernières.
Een prachtig Australisch verhaal. Een must voor iedereen die van honden houdt. Het is maar een klein boek dus dat heb ik vast vanavond al uit.

message 29: by BookLovingLady (last edited Nov 24, 2011 06:29AM) (new)

@Marlous
Leuk! Ben heel benieuwd wat je ervan vindt. Het is voor mij al weer even geleden dat ik Het Woud der Verwachting - Het leven van Charles van Orléans heb gelezen. De bieb zou zeker een exemplaar moeten hebben. Ik heb mijn lidmaatschap weliswaar opgezegd eerder dit jaar (nog zo ontzettend veel ongelezen boeken thuis staan dat het zonde van het geld was) maar Hella S. Haasse is zo bekend dat het boek zeker via de bieb te krijgen moet zijn.
Wat haar 'gelinkte' boeken betreft: Ze zijn zelfstandig te lezen maar persoonlijk vind ik het altijd prettiger als ik eerst de 'achtergrond' gelezen heb :-)

@Gerda
Leuk om nog een (actieve) lezer in de groep te zien! Red Dog ken ik, het is inderdaad een leuk (en dun) boekje; ik heb het ooit eens gekocht en gelezen na een bezoek aan noordwesten van WA. Overigens is Louis de Bernières een Britse auteur :-) maar het is leuk om te zien dat er weer iemand is bijgekomen die deze thread leest.

@Janine
Ben inderdaad in het boek begonnen, zoals je mogelijk hebt gezien. Toen ik begon te lezen herinnerde ik mij weer dat het op de middelbare school besproken was vanwege het 'vernieuwende' taalgebruik :-)

message 30: by janine (new)

janine Ik heb Het leven is vurrukkulluk uit. Ik vond vooral het creatieve taalgebruik mooi, maar had het graag meer gezien. Het verhaal vond ik maar zo-zo. Nu door naar Zacht als staal van Richard de Nooy.

message 31: by Singleton (new)

Singleton Mosby | 12 comments janine wrote: "Ik ben net begonnen in het Nederland Leest-boek van dit jaar, Het leven is vurrukkulluk."

En, is het wat? Ik loop er wekelijk langs tijdens mijn bezoek aan de bibliotheek maar heb het nog niet meegenomen om te lezen. Als het de moeite waard is moet ik dat morgen maar eens doen.

En wat zijn goede/leuke boeken van Martin Bril, zijn schrijfstijl staat mij aan maar ik heb nog geen roman geprobeerd, waar te beginnen?

message 32: by janine (new)

janine Ik denk dat we net langs elkaar heen gepost hebben, Singleton :) Zie mijn vorige post.

message 33: by Singleton (new)

Singleton Mosby | 12 comments janine wrote: "Ik denk dat we net langs elkaar heen gepost hebben, Singleton :) Zie mijn vorige post."

Daar lijkt het wel op :) Ik denk dat ik het boekje maar laat liggen. Bedankt voor je kleine review.

message 34: by Rob (new)

Rob (robbooks) | 2 comments Ik ben nu "Het recht op terugkeer" van Leon de Winter aan het lezen.
Het Recht op Terugkeer
Tot nu toe een mooi aangrijpend verhaal. Over een vader die zijn verdwenen zoontje aan het zoeken is.

message 35: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:51AM) (new)

Het leven is vurrukkulluk van Rempo Campert.
Vanochtend Het leven is vurrukkulluk uitgelezen. Ik ben het met Janine eens wat betreft het verhaal; ik vond het ook maar 'zo-zo'.
De reden voor mij om het boek uit te lezen was dan ook niet zozeer het verhaal, maar het innovatieve taalgebruik, dat is wat dit boek bijzonder maakt. En je moet dan natuurlijk wel in je achterhoofd houden dat het boek in 1961 is geschreven.
Als je een boek niet alleen om het verhaal leest, maar ook om de schrijfstijl en dergelijke, dan is het boek toch het lezen waard en is het begrijpelijk dat het nu, vijftig jaar na de eerste druk, als 'Nederland Leest' uitgave opnieuw onder de aandacht van het grote publiek is/wordt gebracht.

Het leven is vurrukkulluk by Remco Campert

message 36: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:51AM) (new)

Serenade van Leon de Winter.
Ik had eigenlijk een niet-Nederlands boek op het oog als volgende boek om te lezen, maar door Rob's bericht over 'Het Recht op Terugkeer' van Leon de Winter ben ik nieuwsgierig geworden naar Serenade, een voormalig boekenweekgeschenk. Het is het enige boek dat ik van deze schrijver heb en ik heb het net van de plank gehaald...

Serenade by Leon de Winter

message 37: by Rob (new)

Rob (robbooks) | 2 comments Greeneyedlady wrote: "'Serenade' van Leon de Winter.
Ik had eigenlijk een niet-Nederlands boek op het oog als volgende boek om te lezen, maar door Rob's bericht over 'Het Recht op Terugkeer' van Leon de Winter ben ik n..."

Leuk, ik ben benieuwd wat je er van vindt, ik ken dit boek niet. 'Hoffmans honger' en 'Gods gym' zijn boeken van Leon de Winter en heb ik gelezen. Ik vind het een goede schrijver.

message 38: by janine (new)

janine Greeneyedlady wrote: "De reden voor mij om het boek uit te lezen was dan ook niet zozeer het verhaal, maar het innovatieve taalgebruik, dat is wat dit boek bijzonder maakt. En je moet dan natuurlijk wel in je achterhoofd houden dat het boek in 1961 is geschreven."

Dat ben ik helemaal met je eens, en van de passages waarin Campert dat ook echt doet heb ik genoten en maakten het boek de moeite van het lezen waard.

message 39: by janine (new)

janine Ik heb de afgelopen dagen Zacht als Staal gelezen, een heel goed voorbeeld van een triest verhaal in een humoristische verpakking die toch niet voorbijgaat aan dat trieste. Ik heb er hardop bij moeten lachen.

Ik ben nu bezig in Vallen en Meneer Beerta. Ik begin aan mijn tweede lezing van Het Bureau.

message 40: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:52AM) (new)

'Serenade'
Ik heb vanochtend Serenade van Leon de Winter uitgelezen. Een mooi en met veel gevoel geschreven verhaal. Ik ben blij dat Rob's bericht voor mij een aanleiding was om het na al die jaren eens van de plank te pakken.

Serenade by Leon de Winter

Heere Heeresma
Mijn volgende boek wordt er eentje van Heere Heeresma: Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming. Ik heb het boek te leen dus het gaat vóór een ander boek dat ik op het oog had. Ben heel benieuwd want ook dit is een boek waarvan ik mij kan herinneren dat het vroeger op de middelbare school besproken is.

Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming by Heere Heeresma

message 41: by BookLovingLady (last edited Nov 13, 2016 02:53AM) (new)

Gisteren Zwaarmoedige verhalen voor bij de centrale verwarming van Heere Heeresma uitgelezen. Vijf mooi geschreven verhalen, over mensen in trieste omstandigheden.

Inmiddels begonnen aan een boek van de Vlaamse schrijver Piet van Aken: Het hart en de klok. Ben pas op de helft en het kostte mij een of twee hoofdstukken om er in te komen, maar het is een boeiend verhaal. Het speelt aan het eind van de 19de eeuw, in de omgeving van Rumst (ten noorden van Mechelen), en heeft de steenbakkerijen in de Rupelstreek als decor.

Het hart en de klok by Piet van Aken

message 42: by Marlous (new)

Marlous | 61 comments Ik ben vandaag begonnen met het lezen van Het Woud der Verwachting van Hella Haasse.

message 43: by BookLovingLady (last edited Nov 24, 2011 06:32AM) (new)

Marlous wrote: "Ik ben vandaag begonnen met het lezen van Het Woud der Verwachting van Hella Haasse."

Ben zelf op het moment een uitstapje naar de Russen aan het maken (Tolstoj, Na het bal) maar ben heel benieuwd wat je van Het woud der verwachting zal vinden. Alvast veel leesplezier gewenst!

message 44: by Marlous (new)

Marlous | 61 comments Greeneyedlady wrote: "Marlous wrote: "Ik ben vandaag begonnen met het lezen van Het Woud der Verwachting van Hella Haasse."

Ben zelf op het moment een uitstapje naar de Russen aan het maken (Tolstoj) maar ben heel be..."

Dankjewel. Het zal nog wel even duren voordat ik het boek uit heb, het is zeker een dikke pil. Daarnaast heb ik de gewoonte 2 of 3 boeken tegelijk te lezen. Maar natuurlijk laat ik weten wat ik er van vond.
Goh, de Russen, daar heb ik mezelf nog nooit toe kunnen aanzetten. Ik heb altijd het idee dat het erg zwaarmoedig en hard werken is om te lezen en dat terwijl ik me wel door de Toverberg van Thomas Mann heb heen geworsteld.

message 45: by janine (new)

janine Over Russen gesproken: echt, ze vallen reuze mee. Ze hebben misschien een ontoegankelijke reputatie, maar ze zijn niet zwaarder of moeilijker om te lezen dan de gemiddelde andere literatuur. En zwaarmoedig? Daar houd ik eigenlijk wel van, de Russen doen het in ieder geval mooi. Een paar van mijn favorieten zijn Anna Karenina van Tolstoj (lang, maar lang niet zo zwaar als je denkt), Vaders En Zonen van Toergenjev (mocht je met een korter boek willen beginnen), Misdaad En Straf van Dostojefski (ik denk dat ik dit boek zeker vijf keer gelezen heb) en Jevgeni Onegin van Poesjkin. En natuurlijk kun je ook met korte verhalen beginnen. Ik heb zelf nog een verzameling verhalen van Toergenjev liggen.

message 46: by janine (new)

janine De laatste tijd uitgelezen:

Anne Provoost - Vallen: Ik heb op zich niets aan te merken op dit boek. De connectie die wordt gemaakt tussen de opa die joden verraadde in de oorlog en de kleinzoon die verzeild raakt in een extreem-rechtse groepering is - hoewel niet erg origineel - mooi uitgewerkt, en er zit een wat gruwelijker element in het verhaal, wat ik ook wel kan waarderen. Maar verder, de schrijfstijl laat me koud. Ik lees een boek niet voor de boodschap, misschien ben ik hier niet het juiste publiek voor.

Koolhaas - Een gat in het plafond: Ik heb eerder verhalen van Koolhaas gelezen en was er toen niet zo van onder de indruk, maar nu vond ik de verhalen toch wel erg mooi. Vooral de manier waarop het innerlijke leven van de dieren en hun sterfelijkheid beschreven wordt bevalt mij wel. Ze hebben allemaal ook van die leuke namen.

message 47: by Marlous (new)

Marlous | 61 comments janine wrote: "Over Russen gesproken: echt, ze vallen reuze mee. Ze hebben misschien een ontoegankelijke reputatie, maar ze zijn niet zwaarder of moeilijker om te lezen dan de gemiddelde andere literatuur. En zwa..."

Misschien moet ik me dan toch een keertje over mijn - waarschijnlijk geheel onterechte - vooroordelen over 'De Russen' heen zetten. Dank voor het lijstje van je eigen favorieten. Ik heb in ieder geval misdaad en straf op mijn to-read lijst gezet.

message 48: by Maria (last edited Nov 23, 2011 01:38AM) (new)

Maria @Marlous: van Tolstoj heb ik War and Peace gelezen, en die was helemaal niet ontoegangelijk - ik genoot echt van dat boekvond. Alleen een beetje verwarrend met alle koosnamen en naamvarianten.

Ben nu bezig met The Assault van Mulisch, goede boek! Is tot nu toe mijn favoriet van de Nederlandse boeken, misshcien moet ik meer van hem binnenkort lezen. Heeft iemand een aanrader?

message 49: by Marlous (new)

Marlous | 61 comments @Maria, ik las dat je al eerder wat van Renate Dorrestein hebt gelezen. Een van haar onbekendere boeken is: Een Sterke Man.
Hoewel ik niet heel veel van Dorrestein gelezen heb vind ik dit tot nu toe haar beste boek.

message 50: by Singleton (new)

Singleton Mosby | 12 comments Net begonnen met Schitterend blauw reisverhalen by Martin Bril

« previous 1 3 4 5 6