Goodreads Malaysia discussion

93 views
Arkib (50 Buku Setahun 2011) > Fariza's 60 books + reviews challenge

Comments Showing 1-50 of 125 (125 new)    post a comment »
« previous 1 3

message 1: by Fariza (last edited Jan 04, 2011 08:46PM) (new)

Fariza | 736 comments Bismillahirrahmanirahim..

Buku pertama bersama azam tahun baru..

1. Biografi Muhammad bin Abdullah - Perjalanan hidup seorang nabi

Biografi Muhammad bin Abdullah - Perjalanan hidup seorang nabi by Zulkifli Mohd. Yusof

Biografi Nabi Muhammad S.A.W ini adalah yang terbaik saya pernah baca. Tulisan daripada kedua-dua penulis yang saya kenal peribadinya amat meyakinkan..

Disebabkan penulis menulis menggunakan Bahasa Malaysia yang kemas dan baik ditambah dengan penceritaan yang menarik. Semua umat Islam Malaysia wajar membacanya.

Saya tidak pernah bosan membaca setiap cerita, malah setiap kali mula membaca saya sukar untuk berhenti.

Yang pasti, Dr Zul sangat pandai menyusun cerita sehingga tepat sekali apabila di hujung biografi ini saya menangis teresak-esak..

Siapa saya di sisi Rasulullah ini?

Wajib baca buat semua ahli goodreads Malaysia

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 2: by Aidura (new)

Aidura (sofira) | 1472 comments next...


message 3: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Aidura wrote: "next..."

Hehe ini mencabar saya ni.. Okay!!!


message 4: by Khairul Hezry, I hate people but not you. You, I like. (new)

Khairul Hezry | 2357 comments Mod
Fariza wrote: "Bismillahirrahmanirahim..

Buku pertama bersama azam tahun baru..

1. Biografi Muhammad bin Abdullah - Perjalanan hidup seorang nabi"


Ni Prof. Dzulkifli, nazir Masjid Bulat ke? Patutla macam kenal je nama :) Lain kali jumpa kena mintak autograf ni.


message 5: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Khairul H. wrote: "Fariza wrote: "Bismillahirrahmanirahim..

Buku pertama bersama azam tahun baru..

1. Biografi Muhammad bin Abdullah - Perjalanan hidup seorang nabi"

Ni Prof. Dzulkifli, nazir Masjid..."


Yup.. Ustzh Naemah tu isteri dia..


message 6: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 2. Parker Pyne Investigates

Parker Pyne Investigates (Agatha Christie Collection) by Agatha Christie

All the short stories written was based on an advertisement..

Are you HAPPY? If not consult Mr. Parker Pyne..


http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 7: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 3. Di Mana Bumi Dipijak: Sejarah Rakyat Malaya

Di Mana Bumi Dipijak Sejarah Rakyat Malaya  by Musimgrafik


"Sejarah ditulis oleh orang yang menang.. Itu kata orang.."


http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 9: by Fariza (last edited Jan 23, 2011 06:34PM) (new)

Fariza | 736 comments 5. Change of Heart

Change of Heart by Jodi Picoult

"And I remembered something else that makes us human: faith, the only weapon in our arsenal to battle doubt."
Lucius-Change of Heart


I never failed to be amazed with Picolt's writing skills and her brilliant theme. Oh maybe the reason is only because of my limited collection of her's. However, I do believe that both My Sister's Keeper and Change of Heart were the best evidence of her great writing skills. Both of them were surprising and provoking.

Read more..

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 10: by Fariza (last edited Jan 25, 2011 08:38AM) (new)

Fariza | 736 comments 6. The Recruit

The Recruit (Cherub #1) by Robert Muchamore

Best...Best...Best..Nice.. hoho

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


Nonieღserenity2bliss (serenity2bliss) | 91 comments Fariza wrote: "5. Change of Heart

Change of Heart by Jodi Picoult

"And I remembered something else that makes us human: faith, the only weapon in our arsenal to battle doubt."
..."


This is a good one! Definitely one of the best by JP ♥


message 12: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Nonie ~serenity2bliss~ wrote: "Fariza wrote: "5. Change of Heart

Change of Heart by Jodi Picoult

"And I remembered something else that makes us human: faith, the only weapon in our arsenal to battle doubt."
..."


Agree.. hear.. hear.. (^_^)


message 13: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 7. Khadijah: Cinta Abadi Kekasih Nabi

Khadijah Cinta Abadi Kekasih Nabi by Muhammad Abduh Yamani

" Allah tidak memberikan pengganti untukku yang lebih baik daripada Khadijah. Dia percaya kepadaku di kala orang lain mengingkariku, dia membenarkanku di kala orang lain mendustakanku, dia menyerahkan hartanya kepadaku di kala orang lain menghalangiku dan Allah mengurniakan keturunan melalui rahimnya kala aku tidak dapat daripada perempuan-perempuan lain (isteri-isteriku)."

-Rasulullah SAW-

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 14: by Bsplayer (new)

Bsplayer | 121 comments Nonie ~serenity2bliss~ wrote: "Fariza wrote: "5. Change of Heart

Change of Heart by Jodi Picoult

"And I remembered something else that makes us human: faith, the only weapon in our arsenal to battle doubt."
..."


Huh, ada Arsenal tu.. Go Gunners Go..:p


message 15: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Bsplayer wrote: "Huh, ada Arsenal tu.. Go Gunners Go..:p
"


Huhu.. Bola..


message 16: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 8. Bicaralah Atas Nama Cinta

Bicaralah Atas Nama Cinta by Noraslina Jusin

"Speak in the name of Love.."

I've forgotten when is the last time I bought books like this. They sounds too mushy for me. However, I was called to buy it because I know that I can trust the writer. She is the wife of Ust. Zaharuddin. Well known writer in Islamic Finance. I like both of them, the wife and the husband.


http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 17: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 9. The Fall

The Fall (Cherub #7) by Robert Muchamore


It's full of excitement and interesting.. One of my favorite among the Cherubs.. I like it when James have to survive by himself at Russia.

Haha I cry when Lauren worried so much because of James. The way James describe their relationship also touch my heart.

It just make me remember my brother so much. I called him after reading the book.

James gain his Black T-shirt after the mission complete..


message 18: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments awan senyum kelat
manusia disini hanya tahu cuaca
perlahan bicaranya
di sini manusia tidak nampak perubahan dunia
di sana hujan menyapu pemimpin hina
di sini pilihan seolah tiada
di sana mereka peka
di sini mereka marah pada cuaca
derhaka pada tuhan lupa
derhaka pada manusia bising pula

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 19: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 10. No Reservations: Around the World on an Empty Stomach

No Reservations Around the World on an Empty Stomach by Anthony Bourdain

Like!!!!

I want his job! Travelling around the world testing food everywhere and get paid for it..

This fully illustrated travelling journal is one of my favorite. Reading the book really took me together with the writer to the places that he went to. The book is well written with the writer personal thought about the place.

Asia; Malaysia, Singapore, Thailand, Indonesia, China, South Korea, Japan..


http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 20: by Norain (new)

Norain | 687 comments Fariza wrote: "10. No Reservations: Around the World on an Empty Stomach

No Reservations Around the World on an Empty Stomach by Anthony Bourdain

Like!!!!

I want his job! Travelling around the wo..."


Kalau makanan sedap tak apa. Kalau yang pelik-pelik - ulat mulung ke, hempedu ular ke, otak monyet ke - tak sanggup weh...


message 21: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Hehe kita yang menentukan apa yang kita makan.. jangan la makan benda yang tak boleh makan..

Dalam sikit benda tak boleh makan dalam dunia ni, banyak lagi makanan yang boleh dimakan..

Malaysian, books and foods!!! hehe


message 22: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 11. Rembulan Tenggelam Di Wajahmu

Rembulan Tenggelam Di Wajahmu by Tere Liye


"Kalau pun tidak, begitulah kehidupan. Ada yang kita tahu. Ada pula yang tidak kita tahu. Yakinlah, dengan ketidaktahuan itu bukan bererti Tuhan berbuat jahat kepada kita. Mungkin sahaja Tuhan sengaja melindungi kita daripada tahu itu sendiri."

Pertama

Ini adalah karya pertama Tere-Liye yang dibaca oleh saya. Asyik. Yang pertama yang mengagumkan. Sebenarnya saya terpengaruh dengan rakan-rakan Goodreads yang memuji dan mengagung penulis ini. Nyata tidak sia-sia pengaruh itu. Tere-Liye nyata menambah senarai peminatnya. Saya!

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 23: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 12. Patah Balek

Patah Balek by Fathi Aris Omar

Patah Balek: Catatan terpenting reformasi ini memang sudah ketinggalan zaman kerana sudah 6 hingga 8 tahun lalu ia ditulis. Tulisan-tulisan Fathi Aris Omar ini bermula dari tahun 2002 sehingga tahun 2004. Semasa tahun-tahun itu saya masih di bangku sekolah dan tidak pernah membaca situasi politik semasa. Oleh itu, bagi saya tulisan ini adalah amat wajar dibaca agar dapat memahami landskap politik ketika itu.

Kritis

Buku ini menonjolkan sisi pandang penulisnya yang mahukan suatu perubahan berlaku di dalam suasana politik Malaysia. Beliau dengan kritis menempelak golongan mahasiswa dan golongan profesional yang dilihat wajar membawa ruang awam ke arah perubahan namun dilihat hanya duduk-duduk sambil lewa dan tidak berfikir.

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 24: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Selamat Hari Wanita buat semua..

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 25: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 13. Mayada, Daughter of Iraq: One Woman's Survival Under Saddam Hussein

Mayada, Daughter of Iraq One Woman's Survival Under Saddam Hussein by Jean P. Sasson

Overall

The book is about the experience of a woman named Mayada whose being held and tortured in jail. During the detention she told her experiences with Saddam and a few high commissioner during Saddam's regime. The writer also put up some stories among the detainees that sharing the same room with Mayada. Mayada was released after 5 days and run away from Iraq to stay with her mother together with her daughter and son in Jordan.

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 26: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 14. For One More Day

For One More Day by Mitch Albom


"..kamu boleh menjumpai sesuatu yang amat berharga dan penting dalam waktu-waktu yang dianggap biasa."

"For one more day" nyata kisah ringkas tetapi membuat kita berfikir tentang masa lalu dan apa tindakan akan datang kita. Perjalanan hidup seorang pemain besbol bersama ibunya nyata berjaya membuat saya menitiskan air mata.

Kasih ibu memang tidak dapat dibayangkan. Kisah tentang Chick yang menentang ibunya pada saat-saat tertentu mengingatkan saya sikap derhaka saya terhadap emak saya. Mungkin itu sebab utama mengapa saya menangis membaca kisah ini.

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 27: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 15. Sejarah Sebagai Hakim Muktamad

Sejarah Sebagai Hakim Muktamad by Lee Ban Chen

Koleksi rencana kritis Lee Ban Chen yang ditulis sekitar tahun 2003 ini nyata memberi kejutan kepada saya. Bahasa yang digunakan adalah baik dan tersusun malah menarik. Nyata saya mempelajari banyak perkara dari buku ini termasuk teknik penulisan rencana yang sangat baik yang ditonjolkan oleh Lee Ban Chen. Pujian saya ini turut dipersetujui oleh penulis kata pengantarnya, saudara Fathi Aris Omar.Di mana Fathi secara bersahaja memuji Lee:

"Gaya bahasanya lancar, kupasannya menarik"

Sekiranya anda berpeluang untuk membaca buku ini anda pasti bersetuju dengan saya berkenaan teknik penulisan beliau yang baik.

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 28: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 16. Final Notes From a Great Island

Final Notes From a Great Island by Neil Humphreys

The book is well written till the end. It really touched me when I read the last paragraph of the book. He write about his feeling of leaving the country.

" I knew I was not just leaving a great island. It was much more than that. I was saying goodbye to the best 10 years of my life."

Living for years in a foreign country where everything is so much different, the peoples, the building, the weather however made him attached. It just happened. This is what we called as life. I smiled.

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 29: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 17. Burlian

Burlian (Serial Anak-Anak Mamak, Buku 2) by Tere Liye


Kebanyakan falsafah yang dalam disampaikan melalui watak Wak Yati. Apa yang menariknya adalah Tere-Liye tidak memaksa pembaca menyukai watak utamanya Burlian dengan menjadikan falsafah dan pemikiran yang hebat itu datang dari watak utama. Tetapi, Tere-Liye sengaja menulis seakan Burlian mengingat-ingat sahaja pesanan Wak Yati. Malah membuatkan watak Burlian seakan tidak pernah faham apa yang Wak Yati bicarakan kepadanya.

"Wak Yati, paling hanya separuh kalimatnya yang aku mengerti".
-Burlian-

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0...


message 30: by Fariza (last edited Apr 11, 2011 11:24AM) (new)


message 33: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 21. Pukat

Pukat (Serial Anak-anak Mamak, Buku 3) by Tere Liye


message 34: by Fariza (new)


message 35: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments 23. Kaspar

Kaspar by Michael Morpurgo

Great book for children.


message 36: by Norain (new)

Norain | 687 comments Fariza wrote: "19.Survival During an Earthquake

Survival During an Earthquake by Hong Jae Cheol

http://farizahrin.blogspot.com/2011/0..."


This manhwa! I like! I read the Malay versions which my sister and brothers bought (they made quite a collection).


message 37: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Yup, I read two of the collections. This and the other one is Komik Sains Ikhtiar Hidup: Ikhtiar Hidup Dunia Serangga Jilid 1.

Siri buku ni sesuai untuk murid sekolah..


message 38: by Aina (new)

Aina Dayana | 995 comments Fariza, mana dapat komik sains tu? Lagi satu, karya-karya Tere Liye beli di mana? (Burlian, Pukat..)


message 39: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Komik sains tu beli kat Popular je..

buku Tere Liye tu saya pinjam dari kawan Goodreads K. Ummu Auni, tak jumpa kat sini lagi..


message 40: by Ummu Auni (new)

Ummu Auni (ummuauni) | 539 comments Fariza, akak nak pinjam

1. Biografi Muhammad bin Abdullah - Perjalanan hidup seorang nabi
2. Parker Pyne Investigates
3. No Reservations: Around the World on an Empty Stomach

boleh ke? hehehe


message 41: by Fariza (last edited Apr 14, 2011 04:33AM) (new)

Fariza | 736 comments boleh.. Esok saya pulangkan buku dan bagi kat akak buku2 tu.. tapi saya takde biografi muhammad tu sebab buku tu pinjam yang dua tu memang saya punya.


message 42: by Ummu Auni (new)

Ummu Auni (ummuauni) | 539 comments biografi muhammad tu seperti the sealed nectar ke? akak nangis baca the sealed nectar


message 43: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments x baca the sealed nectar lagi.. huhu

Tapi biografi Muhammad ni tulisan dia mudah dan menarik so kita rasa nak terus baca samapi habis lepas satu bab ke satu bab. Lagipun kita lebih faham kronologi sirah nabi kalau baca buku ni


message 44: by Ummu Auni (last edited Apr 14, 2011 05:18PM) (new)

Ummu Auni (ummuauni) | 539 comments Akak rasa Fariza mungkin suka baca the sealed nectar albeit a little bit long

The Sealed Nectar Biography of the Noble Prophet by Safiur-Rahman al-Mubarkpuri

I bought this while performing Hajj. Kalau nak beli, Pustaka Mukmin/Dakwah Corner Bookstore ada. Translated version in Indonesian pun ada.

Kalau biografi Muhammad is as good as this one, then I'll consider buying it :)


message 45: by Khairul Hezry, I hate people but not you. You, I like. (last edited Apr 14, 2011 05:41PM) (new)

Khairul Hezry | 2357 comments Mod
Ummu Auni wrote: "Kalau biografi Muhammad is as good as this one, then I'll consider buying it :)"

Tidak tepat membandingkan Biografi Muhammad bin Abdullah dgn The Sealed Nectar. Walaupun subjeknya serupa tetapi 'Biografi' ditulis dgn bahasa mudah kerana, saya rasa, pengarangnya hendak menarik minat mereka yg mungkin ingin tahu mengenai Islam dan Rasulullah tetapi tidak berani membaca buku buku biografi lain kerana penuh dgn istilah-istilah Arab dan bahasa yg berbunga-bunga.

The Sealed Nectar pula menganggap siapa yg membacanya sudah tahu sedikit sebanyak mengenai Islam dan Rasulullah.

Dua-dua bagus tetapi 'level' mereka berbeza. Biografi Muhammad bin Abdullah sesuai untuk org bukan Islam yg nak tahu pasal Islam, muallaf dan remaja yg malas membaca buku tebal. Sealed Nectar sesuai untuk mereka yg inginkan analisis yg lebih serius (tapi bukan maksud saya Biografi Muhammad tidak serius...cuba tulisannya bercorak ringan berbanding Sealed Nectar)


message 46: by Ummu Auni (new)

Ummu Auni (ummuauni) | 539 comments oooo...Macam tu boleh fikir untuk beli satu :D


message 47: by Haryati (new)

Haryati Abd. Halim | 765 comments Ummu Auni,

Kalau nak pinjam, saya pun ada.


message 48: by Ummu Auni (new)

Ummu Auni (ummuauni) | 539 comments Wah Haryati..saya nak pinjam!


message 49: by Haryati (new)

Haryati Abd. Halim | 765 comments Ummu Auni wrote: "Wah Haryati..saya nak pinjam!"

Insyaallah, nanti bagi alamat.


message 50: by Fariza (new)

Fariza | 736 comments Khairul H. wrote: "Biografi Muhammad bin Abdullah sesuai untuk org bukan Islam yg nak tahu pasal Islam, muallaf dan remaja yg malas membaca buku tebal.."

Haha baca tulisan En Khairul.. huhu terasa diri ini sangat teruk levelnya, remaja malas.. hahaha

Nasib baik saya dah biasa dengan komen En Khairul..


« previous 1 3
back to top