clismo's Reviews > Dunkle Materie: Die Geschichte der Scheiße

Dunkle Materie by Florian Werner

bookshelves: shit

Drie boeken over stront achter elkaar lezen is misschien wat veel. De derde keer dat de Cloaca Maxima voor het voetlicht gehaald wordt, bestaat de neiging om de aandacht te laten verslappen. Toch zijn de boeken van Dekkers, Waltner-Toews en Werner verschillend genoeg om het leuk te houden. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de taalgebieden van de heren, maar vooral ook met het gekozen perspectief. Waar Waltner-Toews niet bang was om zijn handen vuil te maken, benaderd Florian Werner de stront vooral filosofisch. Dat heeft tot gevolg dat het bullshitgehalte een stuk hoger is dan bij de wat meer wetenschappelijke werken. Zeker als de anale fixaties van Freud de bladzijden bevuilen. Het hoofdstuk over religie heeft Clismo maar helemaal overgeslagen. En na de bladzijdenlang doorwalmende link tussen weerzin tegen poep en angst voor de dood had hij even de neiging sein Arsch mit das restant des Buches zu wischen.
Daar tegenover staan allerlei interessante observaties, mooie voorbeelden uit o.a. de kunstwereld en volop grappige passages. Werner eindigt mooi met de vergelijking tussen boeken en stront en maakt uiteindelijk ook de lezer deelgenoot van het verteringsproces van de schrijver. En lezen in het Duits viel enorm mee.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Dunkle Materie.

May 7, 2014 – Started Reading
May 7, 2014 – Shelved
May 7, 2014 –
May 7, 2014 – Shelved as: shit
May 9, 2014 –
16.67% "misschien is drie boeken over poep achter elkaar lezen iets teveel van het goede. zo'n veelomvattend onderwerp is het nu ook weer niet.\n \n florian werner benaderd de materie in elk geval een stuk filosofischer dan dekkers en waltner-toews. waardoor het gehalte aan onzin beduidend hoger ligt dan in de vorige boeken, zeker als freud weer aangehaald wordt. gelukkig is het wel amusant."
May 11, 2014 –
27.5% "FW betoogt dat de afkeer van poep(lucht) voornamelijk cultureel bepaald is, dit itt de biologen die er een evolutionaire verklaring (ziektekiemen) voor hebben"
May 13, 2014 –
42.5% "hoe verder we komen hoe slapper het geouwehoer lijkt te worden. eerst een hoofdstuk waarin heel moeilijk gedaan wordt over poephumor, dan wordt god er een hoofdstuk lang bijgesleept en straks de hel ook nog. onze ontlasting zou ons aan onze dood herinneren. wat een gelul. en daarvdan bladzijden lang over doorzeveren. ik hoop dat het straks weer wat grappiger wordt."
May 18, 2014 –
May 25, 2014 –