Foxears's Reviews > Nyckeln

Nyckeln by Mats Strandberg

3193157
Apr 14, 2014

bookshelves: owned-books

Uppslutningen av Engelsfors-triologin. Boken har legat och väntat på mig sen i vintras och äntligen har jag tagit tag i den. I början hade jag svårt att hänga med eftersom det ändå var två år sen jag läste Eld, och tre sen jag läste Cirkeln. Det tog lite tid, men jag började i alla fall komma ihåg vad som hade hänt i de tidigare böckerna, och Nyckeln var välskriven att de då och då påminde om saker som hänt i de två tidigare böckerna som jag inte skulle kommit ihåg utan en knuff i rätt riktning.

Nyckeln var så uppdelad att det nästan kändes som att läsa flera böcker, snarare än en enda, men inte på ett dåligt sätt. Författarna hade ju delat upp boken i avsnitt och band ihop dem på lämpliga sätt. Jag är väldigt nöjd över läsupplevelsen och vid flera tillfällen då jag läste hade jag svårt att slita mig ifrån boken. Det hade nästan känts naturligare att skriva tre omdömen om boken snarare än ett, då jag har svårt att minnas allt som hände.

(view spoiler)

Allt som allt så måste jag säga att jag tycker att boken var bra, och definitivt läsvärd. Jag uppskattade de första två böckerna bättre, men som alltid kan man ju knappast slita sig från en bok när lösningen är så nära (även om jag bra gärna ville för att spara lite av mysteriet, lite av känslan, till framtiden). Bra bok, bra serie! Jag skulle definitivt rekommendera den.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Nyckeln.

April 14, 2014 – Shelved
April 14, 2014 – Shelved as: to-read