Flygaren Cederlöv's Reviews > Spåren av kungens män: Om när Sverige blev ett kristet rike i skiftet mellan vikingatid och medeltid

Spåren av kungens män by Maja Hagerman

Spåren av kungens män vann Augustpriset för fackböcker 1996, med motiveringen:

"Maja Hagerman har på ett lysande sätt sammanfattat resultatet av ny forskning kring ett av de mest fascinerande skeden i vår tids historia: brytningen mellan hedendom och kristendom. Beskrivningen av hur kungens män kristnade Sverige är sammanvävd med enandet av landet. Hagerman gör ny kunskap tillgänglig en vederhäftig och fantasieggenade skildring av Sverige för tusen år sedan."

Jag har inte gjort denna ljudbok rättvis då min hjärna ständigt seglar iväg till vardagens bekymmer och jag därmed missar flera moment. Maja Hagerman gör en tapper och inspirerande insats i att förklara och gestalta den tid i Sverige som inte finns med i historieböckerna. Den riktar sig framförallt för den tid innan det fanns skrifter som kunde berätta en historia. Källmaterialet är hämtat från arkeologiska utgrävningar och tolkningar av de fynd som hittats. Jag har sedan tidigare läst hennes mästerverk Försvunnen värld som blev en hitt under läsåret 2012. Jag ser många kopplingar till Spåren av kungens män och mer kunskap fastnar tack vare att det blir en upprepning.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Spåren av kungens män.

July 27, 2013 – Shelved
January 1, 2017 –