Laura Van de beek's Reviews > Zo, nu ben je wees

Zo, nu ben je wees by Jojanneke van den Bosch

19764744

Wat een ontzettend knap eindresultaat! Heel knap hoe in ieder hoofdstuk een verhaal met een boodschap is neergezet zonder afhankelijk te zijn van een de lengte ervan. Dat maakt dat je alle verhalen in één ruk uit kunt lezen, maar het maakt het ook makkelijk het boek even weg te leggen en vervolgens op een moment dat het je uitkomt het boek weer verder te lezen.

Er zijn een aantal hoofdstukken die me echt geraakt hebben. Niet alleen het verhaal, maar ook de boodschap. Het is vreselijk om je ouders te verliezen en in sommige hoofdstukken schieten die woorden regelrecht met een pijl je hart in. Geen huilboek, maar daadkrachtig met een boodschap!

Voor het lezen van het boek wist ik weinig over het 'wees zijn' en ondanks dat je je niet in iemands situatie kan verplaatsen is het wel fijn om te begrijpen en snappen wat zo iemand nodig heeft of kan hebben. Zeker bizar en confronterend om te lezen hoe hyprocriet mensen zich kunnen opstellen. Nooit bij nagedacht, totdat je het leest. En juist die ervaring van Jojanneke maakt dat je dit als één van de beste kunt beschrijven, mensen kunt adviseren, want die boodschap is zeker tussen de regels door te lezen.

Ik wens dat Jojanneke veel mensen door middel van haar boek handreikingen kan bieden en de informatie kan geven hoe ze van toegevoegde waarde kunnen zijn in het leven van een weeskind door het vertellen van haar eigen verhaal.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Zo, nu ben je wees.

Started Reading
March 10, 2013 – Finished Reading