Jorine's Reviews > Zo, nu ben je wees

Zo, nu ben je wees by Jojanneke van den Bosch

Toen ik "Zo, nu ben je wees" afrekende in de boekhandel, vroeg de verkoper "Is het een cadeautje?" Getver, wat een lastige vraag. Ik begrijp dat de verkoper het uit beleefdheid vroeg. Ik moest nadenken: zou ik iemand dit boek echt als cadeautje geven? En toen flapte ik het eruit: "Nee, helaas niet". Maar wees-zijn wens je ook een ander niet toe, dus stamelde ik "Gelukkig niet. Nouja, geen van beide, eigenlijk" Geen cadeautje, gewoon een papieren zakje er omheen en de bon in een tasje.

In de metro terug naar huis dacht ik nog eens na over deze vraag. Sinds ik het boek daadwerkelijk gelezen heb, kan ik eigenlijk zeggen dat het een cadeautje voor mezelf was, want dat was het. Ik had al eerder boeken gelezen over het verlies van (beide) ouders, maar deze waren erg Amerikaans van opzet (en laat ik daar net iets te nuchter voor zijn). De situaties die Jojanneke van den Bosch beschrijft (De Enge Blauwe Brief, bijvoorbeeld) zijn heel herkenbaar!

Als ik mensen over Mijn Situatie vertel, probeer ik dat altijd zo te doen zodat zij zich niet bezwaard voelen (het is een keer gebeurd dat anderen om Mijn Situatie moesten huilen en ik hen aan het troosten was). Daarnaast vinden mensen het ook moeilijk om met me in contact te komen. Ik snap dat wel, maar, zoals Jojanneke van den Bosch ook beschrijft, is "Ik weet niet goed wat ik moet zeggen, maar ik denk aan je" al voldoende. Ik ben blij dat Jojanneke het boek heeft geschreven. Als mensen meer willen weten over "wees-zijn" en alles wat daarbij komt kijken, kan ik ze het boek aanraden.

Ik zag dat Jojanneke van den Bosch op 21 april zal spreken bij Selexyz Rotterdam. Wellicht een tip als je geinteresseerd bent!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Zo, nu ben je wees.

Started Reading
March 24, 2013 – Finished Reading
March 25, 2013 – Shelved

message 1: by Jojanneke (new)

Jojanneke Bosch Wauw Jorine, wat een fijne reactie. Enerzijds naar dat je de situaties in het boek zo herkent. Anderzijds: het onderstreept de noodzaak voor bewustwording over het onderwerp maar weer. Dank je voor je reactie, en wat goed dat het boek als een cadeautje voelt.
Hartelijks, Jojanneke