Kirsten's Reviews > Zo, nu ben je wees

Zo, nu ben je wees by Jojanneke van den Bosch

bookshelves: favourites

Wat een respect heb ik voor Jojanneke. Wat een moed heeft zij gehad om haar verhaal zó helder en zó krachtig, en bovendien voor menigeen zó herkenbaar, op te schrijven. En te delen. Jojanneke maakt met "Zo, nu ben je wees" van het persoonlijke het publieke. Dat wat nog veel te vaak privé blijft, soms angstvallig binnen vier muren gehouden wordt, maakt Jojanneke - ik zou bijna willen zeggen, eindelijk - openbaar. Het boek werkt mijns inziens tweeledig: het is een schat aan herkenning voor hen die, helaas, in een zelfde soort situatie als Jojanneke verkeren. Zij die jong zonder ouder(s) komen te leven. Naar mijn idee geldt dit niet alleen voor hen die hun ouder(s) verliezen door overlijden, maar ook voor hen wiens ouder(s) om welke andere reden niet hun rol als ouder(s) kunnen vervullen. De herkenning is zó waardevol, werkt therapeutisch bijna. Je wéét als (half)wees vaak wel dat je niet de enige bent, maar dit boek, dit verhaal, laat het je ook vóelen. Zo belangrijk, je voelt je net iets minder alleen in je verdriet en angsten. Het andere aspect van het boek is de praktische handreiking die Jojanneke, na ieder praktijkvoorbeeld, geeft aan betrokkenen. In de breedste zin van het woord. Omstanders, buren, docenten, professionals. De omgeving van een (half)wees doet vaak uit handelingsverlegenheid, of uit angst om ongewild wonden open te rijten, niets. Of minder dan een (half)wees zo hard nodig heeft. Jojanneke geeft met haar handreikingen de omgeving een ingang om en hoe zich in te zetten voor deze jonge mensen. "Zo, nu ben je wees" laat zien dat weeskinderen (juist) ook in de Westerse wereld schreeuwen om hulp. Maar vaak in stilte. Hoe meer mensen kennis nemen van de ervaringen en tips van Jojanneke, hoe meer mensen in staat zullen zijn de stilte te doorbreken. En dát kan ongetwijfeld verschil maken in zo'n jong leven.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Zo, nu ben je wees.

Started Reading
March 13, 2013 – Finished Reading
March 14, 2013 – Shelved
March 14, 2013 – Shelved as: favourites

message 1: by Jojanneke (new)

Jojanneke Bosch Wat een schitterende reactie. Dit geeft me het signaal 'Het Is Gelezen En Begrepen'. En klaarblijkelijk door iemand die precies weet wat de lading van het boek behelst. Prachtig. Dank!