Chris's Reviews > voor jou wou ik een huis zijn

voor jou wou ik een huis zijn by David Troch

Zoals ik meestal doe met dichtbundels las ik voor jou wou ik een huis zijn tweemaal. Mondjesmaat ook, want gedichten smaken niet bij gulzigheid, zelfs al bestaan ze uit louter éénlettergrepige woorden. Ja, David Troch is behalve ex-stadsdichter van Gent uitvinder (of ontdekker?) van het éénlettergreepgedicht. 'Gimmick of poëtisch statement?', vroeg ik me af. De titel sprak me in ieder geval wel aan en ik wilde het werk van deze dichter al langer leren kennen, dus waarom niet hiermee beginnen, dacht ik? Zomaar liefst honderd pagina's poëzie, dus alvast waar voor mijn geld.

Aanvankelijk dacht ik gimmick en deden een aantal gedichten me denken aan de oefenboekjes die onze kinderen vroeger in het eerste leerjaar als beginnende lezertjes verslonden. Zo herinnerde ik me De brief die Rosie vond, geschreven door Bart Moeyaert, wiens gedichten voorts ook wel rijmen met die van David Troch, vond ik na een tijdje. Na een tijdje dus, toen ik niet meer aan gimmick dacht, of aan leesoefeningen en ook al voorbij poëtisch statement was. Ik bleek gewoon tijd nodig te hebben om erin te komen, te wennen aan het éénlettergreepritme, waarna ik vervolgens moeiteloos op sleeptouw werd genomen.

En dat sleeptouw bracht me via de meest uiteenlopende manieren, vormen, bladspiegels, lengtes en engtes naar alle uithoeken van de poëzie: leven en dood, liefde en de bijbehorende schermutselingen, lach en traan (veel van dat eerste gedaan, want er huist veel (taal)plezier en -vertier in deze bundel), jong zijn en oud worden, slagen en mislukken. Naarmate ik mondjesmaat verder kwam, smaakten de gedichten me steeds beter en mijn bewondering voor de éénlettergrepige kunstgrepen en de ascetische (én atletische) dichtkracht van David Troch deed me al uitkijken naar mijn tweede lezing. En toen moest het zal wel nog komen!

Ja, de dichter die begon met de berg, peilend naar wat de klim van hem vergen zal en dromend van de vlag en de stok die hij wil planten in de sneeuw op de top, bereikt die top met vlag én wimpel in het zal wel, een éénlettergreepgedicht dat tien bladzijden doorgaat en me (alweer) de hele tijd inwendig deed gniffelen. Hoe David Troch als een vindingrijke taal-Odysseus zoveel mogelijk spreekwoorden en zegswijzen dit gedicht lijkt te willen binnensmokkelen is op een bescheiden manier imposant en tegelijk hilarisch (het deed me soms denken aan hoe mijn vriendin er telkens weer in slaagt twee of meer spreekwoorden door elkaar te halen).

Dus nee, voor jou wou ik een huis zijn is geen gimmick en geen poëtisch statement, maar een pur sang bundel van een dichter die de uitspraak van Goethe - In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister - alle eer aandoet. Mijn lijst met favoriete éénlettergreepverzen werd na herlezing te lang om ze hier allemaal te noemen. Je moet ze dus zelf maar ontdekken. M.a.w. wie toe is aan een verse lentebundel, reppe zich naar de plaatselijke boekhandel en hale deze royale traktatie in huis. Waar voor uw geld verzekerd!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read voor jou wou ik een huis zijn.

February 13, 2021 – Shelved
February 13, 2021 – Shelved as: to-read
February 20, 2021 – Started Reading
February 24, 2021 – Finished Reading

message 1: by David (new)

David Troch Veel dank voor al dat moois, Chris.

Chris Jij bedankt, David.
En nu we hier toch zijn: Welke bundel (van jou ... of van iemand anders) zou je me als volgende aanraden?

message 3: by David (new)

David Troch In de podcast 'drie boeken' van Wim Oosterlinck sprak ik uitgebreid over 'Liefdeshalve' van Clem Schouwenaars. Ik noemde ook nog wel wat andere bundels en dichters.

Chris Dank voor de tip!