Nene La Beet's Reviews > Buddenbrooks

Buddenbrooks by Thomas Mann

bookshelves: 1800s, europa, familie, fiktion, historie, klassiker, nobelprize, skønlitteratur, tysk, tyskland

Jeg mente helt bestemt, at jeg havde læst denne mastodont i min ungdom. Men efter at have læst den nu, må jeg nok konkludere, at mine forældre må have haft en læse-let-udgave af den, som jeg har læst, for jeg var næppe kommet igennem denne.
Det var ikke så svært nu - faktisk en udelt fornøjelse. Ikke mindst pga Niels Brunses fantastiske oversættelse.
Manns måde at beskrive sine karakterer på er enestående. Det virker ikke, som om han kan lide nogen af dem - til gengæld forstår han dem. Deres personlighed, deres særheder og fysiske særegenheder beskrives i detaljer, igen og igen og igen. Man ender med krystalklare billeder af alle disse skæve eksistenser på nethinden - det er meget fascinerende, når man læser i sådan en billedbåren tid.
Her er en personbeskrivelse - det er rektoren på den sidste Buddenbrooks gymnasium:
"Han var af samme gådefulde, tvetydige, egensindige og skinsyge rædsomhed som den gammeltestamentlige Gud. Han var forfærdende både i smil og i vrede. Den uhyre autoritet, der lå i hans hænder, gjorde ham gyseligt lunefuld og uberegnelig. Han var i stand til at sige noget spøgefuldt og blive frygtelig, hvis man lo. Ingen af hans skælvende kreaturer vidste råd om, hvordan man skulle opføre sig over for ham."

Romanen er (selvfølgelig) et mesterværk, som Mann faktisk fik Nobelprisen for. Den Buddenbrookske families langsomme, sikre skred ned ad status-gletcheren er pinefuld at bevidne, og den er meget bevidst strakt ud over næsten 700 sider, fordi vi skal mærke fordærvet og derouten under huden. Det lykkes fint på tværs af de næsten 100 år, der er gået, siden romanen udkom.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Buddenbrooks.

July 1, 2020 – Started Reading
August 8, 2020 – Shelved as: nobelprize
August 8, 2020 – Shelved as: skønlitteratur
August 8, 2020 – Shelved as: tysk
August 8, 2020 – Shelved as: tyskland

Jacob Christensen 👍 Da jeg var ung og energisk i 1980’erne, tyrede jeg Buddenbrooks og Der Zauberberg igennem på originalsproget. Det glade vanvid, når man tænker på det. Men det kunne være interessant at genlæse dem.