Remi van Beekum's Reviews > Welvaart Zonder Groei: Economie voor een Eindige Planeet

Welvaart Zonder Groei by Tim Jackson

May 14, 2012

Read from December 08 to 28, 2012

Als je kinderen hebt of wilt, geïnteresseerd bent in de toekomst, in politiek, of in economie, of als je gewoon verder denkt en kijkt dan de aankomende paar jaar, dan is dit boek een must-read.

Onze economie is gebaseerd op structurele groei, terwijl de aarde niet groeit. Dus tenzij we ineens op Mars gaan wonen, kan iedereen zien aankomen dat de grondstoffen op raken en het hele economische systeem in elkaar zal donderen (binnen enkele decennia zoals het nu lijkt). We zien dat met de huidige economische crisis al een beetje. Ze noemen het de 'schuldencrisis' omdat de economie de afgelopen decennia was gebaseerd op het steeds weer aangaan van schulden om steeds weer nieuwe consumptie aan te wakkeren.

De huidige politici en economen stellen welvaart gelijk aan BBP: Als het BBP maar groeit, worden mensen ook wel welvarender. Maar het BBP houdt geen rekening met sociale ongelijkheid, misdaad, vrijwilligerswerk, huishoudelijk werk enz. Daarnaast blijkt uit onderzoek dan mensen in rijke landen lang niet altijd gelukkiger zijn dan mensen in minder rijke landen (mits aan de basisbehoeften als eten en een dak wordt voldaan).

Dit boek verkent de mogelijkheden van een economie die niet gebaseerd is op groei, maar op ontplooiingsmogelijkheden, sociale cohesie en binnen ecologische grenzen.

Het is af en toe geschreven als een studieboek voor economie en soms maar lastig door te ploeteren, maar de inhoud is bijzonder interessant.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Welvaart Zonder Groei.

12/08/2012 page 1
0.0% "ben benieuwd..."
12/15/2012 page 64
24.0% "Interessante materie, maar erg slecht geschreven/vertaald."
12/24/2012 page 171
64.0% "Hogere economie"

Jozef En zelfs op Mars gaan wonen zou maar een korte termijn oplossing zijn.