Fred Andersson's Reviews > Ett sprucket kärl

Ett sprucket kärl by Markus Widegren

Någonstans i utkanten av Andrzej Żuławski's Possession, bortom Berlins betongkvarter, i den svenska medelklassen av svenskhet hittar vi Markus Widegren's Ett Sprucket Kärl, ett familjedrama - där känslor sedan många år förstenats av obearbetade trauman, lögner och strävan efter att vara så lycklig och normal som möjligt, något som liksom i verkligheten ofta går snett och vissnar.

Men allt det där är bara på ytan, för vare sig vi vill det eller inte dras vi snart ner i en avgrundsdjup abyss av ångest… och långsamt, men säkert, i ren skräck. Det är lätt att ta till sig Gabriella, vår huvudkaraktär, när hon desperat försöker göra alla till lags, samtidigt som hon försöker upprättahålla det där svenska trivseln och normaliteten. Men någont ligger givetvis och gror… nej, det inte bara gror, det växer potent tills att det oundvikligen exploderar och vi som läsare kan inte göra något åt det.

Samtidigt som det ger en känsla av hjälplöshet, känns det också tryggt att man kan sitta där och bläddra sida efter sida och inse att man slipper vara med om det själv. Widegren är så säker i sitt skrivande, med en tydlig vision, att man dras med vare sig man vill det eller inte. Har du någonsin suttit i en bil på en glashal väg, som förlorar kontrollen och du bara kan vänta på smällen? Så känns det, men ändå är du i säkerhet.

Det Widegren lyckas riktigt bra med, och som gör att hela romanen faktiskt i mitt tycke är en av de bästa svenska jag läst, är att han gjort en sådan djupdykning ner i en kvinnas psyke, och i den verklighet som kanske rör sig bortom det vi håller känt. Det är smutsigt och stundtals eländigt, äckligt och vidrigt… men samtidigt ett vackert porträtt av en spröd människa som ändå är stark mitt i det som vecklar ut sig kring henne.

Sällan har jag läst en sådan blandning av starkt, genomträngade drama och vad som enklast skulle kunna kallas för modern ockult skräck. Känslan av att läsa något förbjudet, något som tränger in i någons privatliv växer sig bara starkare desto mer jag tänker på det, som om jag själv startade igång en ritual bara genom att påbörja och avsluta Ett Sprucket Kärl. Låt inte detta avskräcka er, för vi behöver alla lite svärta i våra liv för att balansera upp både den äkta och inbillade lyckan.

Nu längtar jag efter nästa roman från Widegren, och den kan inte komma snart nog.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Ett sprucket kärl.

April 22, 2020 – Started Reading
April 23, 2020 – Shelved