Nene La Beet's Reviews > Klubben

Klubben by Matilda Gustavsson

Den her bog var langt bedre, end jeg havde turdet vente. En ung journalist på Dagens Nyheter beslutter sig for at se nærmere på de rygter, der har verseret i mange, mange år om Jean-Claude Arnault, den såkaldte “kulturprofil”, der huserede i årtier i kredsen omkring Det Svenske Akademi. Han blev idømt 2 1/2 år for voldtægt ved Sveriges landsret, som en direkte følge af indholdet i denne bog.

Journalisten er både kølig og selvanalyserende, og hun tvivler meget klædeligt på sig selv hele researchfasen igennem. Hun er vanvittigt grundig og bruger enormt meget tid og mange kræfter på at efterfølge alle spor. Hun beskriver arbejdet med kølig distance men i et sprog, der passer til en bog, ikke en avisartikel.

På trods af at jeg fulgte ret nøje med i sagen i sin tid, og der derfor ikke var nogle større ting i bogen, der overraskede mig, var sidste halvdel faktisk så spændende som en kriminalroman.

I sin afdækning af, hvordan det kan lade sig gøre for en “kulturkendis” at misbruge så mange kvinder så længe, så kan man dels se på dækningen af Harvey Weinstein-sagen, hvor der netop er kommet en båndoptagelse frem, hvor han lokker/truer sit offer til seksuelle ydelser.

Kulturprofilen benyttede sig af en magt, han kun delvist havde, men som han var god til at paradere foran sig. “Jeg kan ødelægge din karriere”. Det er ikke nogen lille ting at få at vide som 23-årlig debuterende kunstner!

Alle vidste, at han havde de tendenser, og kvinder advarede hinanden om ham. Det husker jeg godt fra min ungdom i underholdningsbranchen - der var visse mænd, som havde et rygte, der kom foran dem, så kvinderne var advarede om at undgå at komme i enrum med dem. At det så ikke var muligt for alle, er én ting, en anden at mange tænkte, at “han gør det ikke mod mig, for jeg er stærk”. De tog så som oftest fejl.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Klubben.

February 20, 2020 – Started Reading
March 12, 2020 – Finished Reading