Nene La Beet's Reviews > Hvad er et menneske?

Hvad er et menneske? by Svend Brinkmann

bookshelves: dansk, faglitteratur, filosofi, psychology

Jeg er generelt en ret stor fan af Svend Brinkmann, og nu har han så skrevet en opdateret udgave af Jostein Gaarders Sofies Verden. Den filosofiske del af denne bog er god - jeg kan fx vældig godt lide, at han tager kampen op mod "selvrealisering" og i stedet argumenterer for en mere stoicistisk tilgang til tilværelsen. Og jeg kan lide, at han sætter singulariteten under lup. Ja, faktisk er det med singulariteten et ret centralt budskab, som den ene hovedperson i bogens fiktionsdel har været tilhænger af, men har gjort oprør imod. Det er meget fint forklaret.

Men derudover duer fiktionsdelen slet ikke - den er bund-urealistisk og jeg føler mig talt ned til. Den sproglige forskel mellem fiktionsafsnittene og de filosofiske afsnit er alt for stor. Nu er det jo nok sådan, at Brinkmann ønsker, at langt yngre læsere end jeg skal læse den. Men i så fald vil min påstand være, at de filosofiske afsnit er for svære, mens fiktionsafsnittene er uengagerende for et ungt menneske.

Desværre Svend, den gik ikke. I stedet vil jeg se frem til en bog om den etiske fordring. Et sted hen imod slutningen af bogen, citeres Løgstrup: "Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Det var rart, hvis vi var lidt flinkere til at huske på det.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Hvad er et menneske?.

2020 – Started Reading
February 15, 2020 – Finished Reading