Tet Roberts's Reviews > Het nieuwsdieet

Het nieuwsdieet by Rolf Dobelli

Al twee boeken las ik van Dobelli, maar Het Nieuwsdieet heeft de potentie van een instant klassieker. Zijn boodschap: ban al het nieuws uit je leven, cold turkey, niets meer, basta. Dan zul je zien hoeveel rust, tijd, kwaliteit, focus, creativiteit en veel meer voordelen je tegemoet komen. En je mist niets!

In 35 korte hoofdstukken, met titels als: ‘nieuws belemmert het denken’, ‘nieuws is gif voor het lichaam’, of ‘nieuws is irrelevant’ doet hij zijn pleidooi voor een radicale nieuwsonthouding. Degelijke onderzoeksjournalistiek, documentaires en boeken ontspringen de dans, zolang je het journaal en clickbaits maar vermijdt. Als er echt iets groots gebeurd hoor je het wel aan de koffiemachine. Weet jij nog het grootste nieuwsfeit van 2013, of noem eens tien belangrijke gebeurtenissen van september vorig jaar? Precies. Echt ver zul je niet komen en so what?

Vier sterren voor de originaliteit en overtuigende argumenten. Ik start het 30-dagen-plan dat Dobelli voorstelt en als die inderdaad de resultaten leveren die hij in het vooruitzicht stelt, dan vermijd ik voortaan het nieuws en upgrade ik deze review naar 5 sterren :-)

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Het nieuwsdieet.

January 22, 2020 – Started Reading
January 25, 2020 – Shelved