Sofia Carlsson's Reviews > Ett Glas Efter Midnatt

Ett Glas Efter Midnatt by Gunnar Södergren

U 50x66

Efter att inte ha läst ut en skönlitterär bok på många år tog Ett Glas Efter Midnatt mig med storm.

Läsaren presenteras genast för en spännande historia i en magisk, men bekant och begriplig värld strax bortom vår egna. Vi får följa Sara Henley, som är en kompetent och driftig karaktär utan att för den sakens skull vara svår att relatera till eller tycka om. Med henne möter vi bekanta och obekanta platser, personer och väsen som lockar läsaren in i berättelsen lika mycket som de lockar människor i historien. Södergrens karaktärer är lätta att relatera till och representerar äkta människor på ett övertygande och äkta sätt.

Södergren blandar ett modernt och äldre språk på ett fantastiskt vis som lämpar sig utmärkt för urban fantasy och så fort spänningen i berättelsen börjar avta ställs huvudpersonen, och läsaren, inför en ny vändning eller en ny ledtråd i mysteriet som får en på tårna igen. Boken är snudd på omöjlig att lägga ned när du börjat läsa den då mysteriet drar dig in med hull och hår redan från början. Det enda negativa jag egentligen har att säga är att jag hade velat ha mer, mer beskrivningar av personerna, mer detaljer om ledtrådarna och fler böcker i serien. Jag väntar med spänning på nästa berättelse från Henley-arkiven och på att få återbesöka världen Södergren skapat och Magiska Malmö, som jag redan älskar.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Ett Glas Efter Midnatt.

Finished Reading
January 19, 2020 – Shelved