Marianne Søiland's Reviews > Den skandinaviske gullrekka

Den skandinaviske gullrekka by Håkan Nesser

Apr 07, 2012

Read from April 07 to 08, 2012

Denne samleboka gav meg i utgangspunktet assosiasjoner til gode, gamle krimnoveller. Jeg håpet i det lengste på at dette virkelig stod til gull, men heller vel over mot bronse - i beste fall. Jo, det var 3-4 noveller som stakk seg ut i boka, men resten var langt fra gull etter min mening.

Det kan ha seg at jeg ikke helt egner meg for noveller, jeg som helst leser mursteiner av bøker, men jeg må innrømme at disse fenget lite. Ikke overraskende var det Håkan Nesser, Gunnar Staalesen og Jørn Lier Horst som stod for de 3 beste. Ingen av de andre, bortsett kanskje fra Jussi Adler-Olsen, fristet meg til å kjøpe bøker av.

Jeg syns likevel det var ganske deilig å lese korte tekster også, så kanskje jeg skal gi novellen noen sjanser til. Jeg har allerede på planen å lese en novelle pr uke - 52 totalt for året - og har nå lest 15 stk. Etter 52 av sorten bør jeg jo ha fått en viss peiling på om jeg liker novelleformen. Krimnovellesamlingen var ikke dårlig, den var igrunnen bare grei nok. Med 4 noveller som gode. Syns jeg :-)

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Den skandinaviske gullrekka.