Bart Moeyaert's Reviews > Flessenpost uit Reykjavik

Flessenpost uit Reykjavik by Laura Broekhuysen

Ik had voor jou als lezer graag een beetje magie om dit stukje heen gehangen.
Als aanhef noem ik maar wat: uitgerekend vandaag heb ik een IJslandse op de trein ontmoet. Uitgerekend vandaag stond er iets over Reykjavik in de krant. Of uitgerekend vandaag is het precies drie jaar geleden dat ik op mijn site een stukje postte over het boek ‘Winter-IJsland’ van Laura Broekhuysen.

Niet, dus.

Laura’s nieuwe boek heeft geen extra hocus-pocus nodig — al denk ik graag over haar stijl na als betoverend. Op 22 mei 2016 schreef ik enthousiast over haar eerste IJsland-boek. In geweldig sensitief proza maakte ze in ‘Winter-IJsland’ voelbaar hoe het haar als Nederlandse verging toen ze probeerde te aarden in haar nieuwe land.

Haar ‘Flessenpost uit Reykjavik’ begint waar het vorige eindigt. Een paar hoofdstukken lang was ik geheel gelukkig. Schrijvers die zo zintuiglijk schrijven als Laura zijn zeldzaam. In geen tijd kroop ze onder mijn vel, maar — surprise! — ze bleef niet waar ze was.

In ‘Flessenpost uit Reykjavik’ wijkt ze met haar gezin uit naar de stad, naar een studio. Omdat er in de stad zo ontstellend veel afleiding is in vergelijking met de stille baai waar ze op andere dagen woont, is het moeilijk om harmonie te vinden. In de bewoonde wereld worstelt ze met de taal en met haar keuzes.

‘Flessenpost uit Reykjavik’ is een boek dat je mondjesmaat leest.

Soms ben ik een mens van ezelsoren. Een ezelsoor bovenaan duidt de bladzijde aan waar ik gebleven ben. Een ezelsoor onderaan betekent dat ik daar dringend terug naartoe moet gaan. In Laura’s vijfde boek zijn er heel veel bladzijden waar ik dringend weer naartoe moet gaan.

Ik hoop dat je Laura leest en net als ik veel onderste ezelsoren maakt.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Flessenpost uit Reykjavik.

Started Reading
October 3, 2019 – Shelved