Nene La Beet's Reviews > En lille bog om Kærligheden

En lille bog om Kærligheden by Søren Gosvig Olesen

bookshelves: dansk, faglitteratur, filosofi

En god bekendt anbefalede mig denne fine lille bog, hvis forfatter jeg aldrig havde hørt om. På en meget nede-på-jorden og personlig (det er her, han adskiller sig fra de fleste akademiske skribenter) måde, beskriver han de tre former for kærlighed: agape, eros og filia. Næstekærlighed, den erotiske kærlighed og kærlighed mellem venner.

Jeg synes, han har mange gode pointer, og nu drømmer jeg om at få ham som bordherre ved en laaaang middag, så han kan udlægge nogle af de lidt sværere pointer for mig. Så vil jeg til gengæld forklare ham, at han har et lidt forældet syn på feminisme. Mon det er sådan, at de mænd, der opfatter feminister som nogle sure og negative typer, aldrig har mødt en? Han nævner fx "nutidens mandehad" - hvor finder han det henne? Jeg kender godt nok mange feminister m/k, men ikke en eneste, der hader mænd? Til gengæld er det som bekendt alt for nemt at finde mænd, der hader kvinder.

Nå, som sagt ville jeg gerne have en berigende, oplysende (for begge parter) og sikkert sjov samtale med Søren her, men sandsynligvis må jeg nøjes med at anbefale hans bog - også selvom han har lidt galt fat i, hvad en feminist m/k er for noget. Mange andre ting har han mere end almindeligt godt fat i. Og han går helt klart ind for ligestilling.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read En lille bog om Kærligheden.

August 13, 2019 – Started Reading
September 1, 2019 – Finished Reading
September 4, 2019 – Shelved
September 4, 2019 – Shelved as: dansk
September 4, 2019 – Shelved as: faglitteratur
September 4, 2019 – Shelved as: filosofi

message 1: by Jesper (new) - added it

Jesper Det med mandehadende feminister kan jeg nu godt genkende, heldigvis er de en absolut minoritet af feministerne, man bliver bare så skræmt når man møder dem, især fordi (det har i hvert fald været min oplevelse) det føles som et bagholdsangreb når man nu lige troede at vi kæmpede på samme side...

Nene La Beet Hvor pokker møder du dem henne? Er det ikke bare sådan nogle generelt brokkesure typer?

message 3: by Jesper (new) - added it

Jesper Nene wrote: "Hvor pokker møder du dem henne? Er det ikke bare sådan nogle generelt brokkesure typer?"

Jeg møder dem især i Sverige, og de er - som så meget andet - meget mere firkantede i holdninger og udmeldinger når man kun mødes online, fx på Facebook. Et par af dem har jeg dog også mødt live.
Min oplevelse er faktisk ikke at det er generelt sure personer, nogle af dem er unge, "skarpe" og intelligente, men har åbenbart været ude for noget som gør at de mener at mænd er et næsten nødvendigt onde på jorden.

Nene La Beet Tja, de må jo findes. Jeg er bare jævnligt forbløffet over, hvor mange mænd, der hævder, at de har mødt en masse af dem. Det er mit indtryk, at antallet af mænd, der hader kvinder, overgår dem i antal. (Disse mænd har jeg, så vidt jeg ved, kun mødt online, skal jeg lige skynde mig at tilføje)

message 5: by Jesper (new) - added it

Jesper Jeg tror afgjort at der er flere mænd der hader kvinder, end kvinder der hader mænd. Jeg må i øvrigt sige, at jeg ikke er bevidst om at have mødt mænd der hader kvinder - hvilket får mig til at tænke at vi nok i langt højere grad lægger mærke til dem der er imod vores køn, end dem der er imod det modsatte køn.