Maria's Reviews > Of iedereen gaat dood

Of iedereen gaat dood by Siel Verhanneman

bookshelves: psychological-realism, intense, flemish-books, short-reads-0-2-hours

Of Iedereen Gaat Dood is een verhaal over eenzaamheid en grip willen hebben op het leven. Het wisselt af tussen Saskia en Lander, maar het is vooral het verhaal van Saskia. Interessant genoeg heeft Verhanneman ervoor gekozen om Saskia haar delen in de derde persoon te schrijven, en die van Lander in de eerste persoon. Het bewaart een afstand tot het hoofdpersonage die ze graag cultiveert; als lezer kan je direct in Lander's hoofd kijken, maar Saskia blijft lang buiten bereik.

Ik zou durven zeggen dat het boek niet echt een begin en een eind heeft; eigenlijk is het vooral eind. Dat is deel van wat het zo'n zwaar boek maakte om te lezen. Nu, de titel suggereerde dat al wel, maar toch. Omdat er weinig lichte noten in zaten, moest ik het na drie kwartier altijd even wegleggen om terug tot adem te komen.

Een aanrader voor liefhebbers van literatuur die diep in de menselijke psyche duikt, en je niet zo gemakkelijk loslaat.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Of iedereen gaat dood.

August 14, 2019 – Started Reading
August 15, 2019 – Shelved