Marion Van Wees's Reviews > Vallen is als vliegen

Vallen is als vliegen by Manon Uphoff

bookshelves: incest, vader-dochter

Een aangrijpend verhaal. Aanvankelijk voelde ik alleen irritatie om haar schrijfstijl. Je wordt de eerste helft van het boek meegesleurd in de gedachtewereld van de vertelster en ik werd er niet veel wijs uit. Je kreeg iets mee van wat er gebeurd moest zijn in haar jeugd en hoe zij zich verhield tot haar oudste halfzus en wat voor man haar vader eigenlijk was. Dit alles in lange onoverzichtelijke zinnen, met verwijzingen naar kunst en mythologie en vaak met toegevoegde zinnen tussen haakjes of gedachtestreepjes. Soms zag ik door de bomen het bos niet meer en pikte ik weinig op. Op pagina 90 brengt ze dan voor het eerst expliciet onder woorden wat er werkelijk gebeurde. Dat komt hard binnen, ook door de manier waarop ze het opschrijft.
Vanaf dat moment verandert haar stijl een beetje en wordt het verhalende en daardoor duidelijker.
De tweede helft heb ik daarom, in tegenstelling tot de eerste helft, in één ruk uitgelezen.
Om ook de eerste helft goed te kunnen begrijpen moet ik het nog een keer lezen. Wie weet.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Vallen is als vliegen.

August 8, 2019 – Shelved
August 8, 2019 – Shelved as: to-read