Marcia's Reviews > De bijenhouder van Aleppo

De bijenhouder van Aleppo by Christy Lefteri

bookshelves: literatuur

In De bijenhouder van Aleppo maken we kennis met bijenhouder Nuri en zijn blinde vrouw Afra. Aangekomen in Engeland kijken ze terug op de schokkende reis die ze hebben moeten doorstaan om tot daar te geraken. Dit boek vertelt over de pijnlijke realiteit van het vluchtelingenbestaan.
Ik vond De bijenhouder van Aleppo heel mooi, zeker omdat de reis die Nuri en Afra hebben moeten doorstaan om in Engeland te geraken stukje bij beetje wordt onthuld. De thematiek is heel actueel, terwijl het verhaal voelt als een persoonlijk verslag. Absoluut een boek dat je wereld verrijkt. Maar, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik soms moeite had met de vertelwijze. Het hoofdpersonage ziet soms dingen en personen die er helemaal niet zijn, waardoor het moeilijk is om als lezer te vatten wat de realiteit is en wat niet. Je moet dus goed opletten. Desalniettemin denk ik wel dat dit een heel realistische uitwerking is van hoe een posttraumatische stressstoornis aan zou kunnen voelen.
Mijn complete recensie lees je op Boekvinder.be.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De bijenhouder van Aleppo.

July 9, 2019 – Started Reading
July 9, 2019 – Shelved
July 9, 2019 –
2.08% "Ooit had ze een gulle lach, die je zeker gezien of gehoord zou hebben. Kijk haar nu eens, kijk goed, want ik denk dat zij aan het verdwijnen is."
July 10, 2019 –
27.08% "Ik zou willen dat ik aan mijn gedachten kon ontsnappen, dat ik vrij kon zijn van deze wereld en alles wat ik in de afgelopen paar jaar heb gezien en meegemaakt. En wat moet er terechtkomen van de kinderen die het hebben overleefd? Hoe moeten zij verder in deze wereld?"
July 10, 2019 –
27.68% "Het is hier stil, heel stil. Maar het is een stilte die is vervuld van chaos en waanzin."
July 10, 2019 –
27.68% "Mensen zijn geen bijen. Wij werken niet samen, wij hebben geen besef van een groter goed - daar ben ik inmiddels wel achter."
July 10, 2019 –
36.01% "Ik heb het niet zo op hun keurig aangeharkte tuintjes, hun nette portiekjes en hun erkertjes waarin ‘s avonds de flikkerende weerschijn van televisietoestellen te zien is. Die dingen onderstrepen voor mij dat deze mensen nooit een oorlog hebben meegemaakt."
July 11, 2019 –
46.73% "Deze oorlog heeft ons alles waarvan we hadden gedroomd en waarvoor we hebben gewerkt uit handen geslagen. Nu zitten we zonder thuis, zonder werk, zonder onze zonen. Ik weet niet goed hoe ik verder moet. Ik voel me dood vanbinnen, afgestompt."
July 12, 2019 – Finished Reading
July 13, 2019 – Shelved as: literatuur