Floris's Reviews > Of de oleander de winter overleeft

Of de oleander de winter overleeft by Stefan Popa

bookshelves: mainstream

Het woord "meesterwerk" wordt tegenwoordig zo vaak gebruikt dat het zijn betekenis vrijwel heeft verloren--net als bijvoorbeeld de staande ovatie. Daarom blijf ik bij indrukwekkende voorstellingen juist zitten als iedereen overeind komt; blijven zitten is mijn staande ovatie. Daarom ook zal ik in dit geval niet van een meesterwerk spreken. Maar dat is het wel.

In "Of de oleander de winter overleeft" vertelt Stefan Popa het verhaal van Pitu, lid van het vergeten volk der Aroemenen en een van de laatsten die hun taal nog spreekt. Een tumor in zijn hoofd heeft zijn toekomstperspectief beknot, en daarom grijpt hij terug op het nauw verweven verleden van hemzelf en zijn volk. Terwijl Pitu's eigen leven zich steeds verder verengt tot wat écht nog belangrijk voor hem is, waaiert het levensverhaal van zijn vader Costa uit over heel de Balkan en Zuid-Europa en verspreidt het zich over twee wereldoorlogen.

Popa verweeft deze twee verhaallijnen op, ja, meesterlijke wijze, waarbij het verhaal van Costa vooral meeslepend is, op het epische af, en Pitu's verhaal juist heel intiem blijft. Emotionele echo's in beide verhaallijnen verbinden de twee; terwijl tegelijk het contrast bijna niet groter zou kunnen zijn tussen het vertrouwde dorpsleven waar Pitu zo intens van houdt en de bereisde avonturen van zijn vader, zoals zijn moeder die voor haar dood aan hem heeft verteld. Pitu worstelt met zijn naderend einde, terwijl Costa decennia eerder in twee wereldoorlogen streed voor een eigen Aroemeense staat. Toch lijken de twee uiteindelijk nader tot elkaar te komen.

Popa vertelt deze geschiedenis in een zeer eigen stijl, hier en daar schijnbaar los uit de pols, dan weer poëtisch of onverwacht, maar toch altijd consistent en sterk in dienst van het verhaal. Meer keren dan ik kan tellen raakte in bij het lezen in vervoering van een mooie zin of zelfs een passage van enkele bladzijden; ik kan nog kippenvel krijgen van de frase "Torna, torna, fratre" waar vroeg in het boek een van de mooiste passages van de hele roman mee eindigt.

Alles bijeen genomen is "Of de oleander de winter overleeft" in alle opzichten literatuur op Europese schaal, waarin Stefan Popa bijna een masterclass geeft: zó verweef je het persoonlijke met het mondiale, zó vertel je een verhaal dat op alle niveau's boeit, zó stel je een eigen stijl ten dienste van het vertelde.

Dus nadrukkelijk géén staande ovatie voor "Of de oleander de winter overleeft".

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Of de oleander de winter overleeft.

June 12, 2019 – Started Reading
June 16, 2019 – Shelved