zachary's Reviews > De dubbelt så bra

De dubbelt så bra by Bengt Ohlsson

it was ok
bookshelves: 1920s, 1930s, 1910s, historical, swedish, lgbt, mlm, europe, fiction, bookshelved

"Han gör någon lustig rörelse som jag inte förstår. Sen kastar han en slängkyss och vänder sig om och går nerför backen. Jag står med handen framför munnen för att kasta en slängkyss tillbaka, men han skulle ändå inte se den."

Åh, vad jag ville gilla den här. Jag var otroligt pepp på att läsa den; jag tycker det är svårt att komma över böcker som blandar historia och hbtq utan att vara facklitteratur, och när den dessutom var svensk så var jag helt enkelt tvungen att köpa den.

Det är inte så att den inte har potential utan det har den - massor av potential faktiskt. Men sedan vet jag inte riktigt hur Ohlsson kolijoxat allt för resultatet var något av en besvikelse. Jag ångrar inte att jag läste den men den enda anledningen till att jag inte ångrar att jag köpte den är för att det betyder ett mer köp i statistiken för en hbtq-bok.

Annars? Ohlsson har skapat två komplexa och intressanta karaktärer men lyckas sedan inte ge oss något mer än en ytligare blick på dem och deras relation med varandra. Boken är uppdelad i två delar, varav den ena är mycket längre, och ger känslan av att han inte kunde bestämma sig vilken idé han skulle köra på så han tog båda. Men istället för att ge en djupare inblick och berättelse så gav detta mindre möjlighet för var del att stå på egna ben.

Under den andra delen följde jag knappt med överhuvudtaget för det är ett tidshopp mellan dem under vilket mycket verkar ha skett som jag gärna läst om men nu endast får en hint här och där om på sådan vag nivå att det inte ger mycket alls. Dessutom var jag otroligt förvirrad under stora delar av händelseförloppet och var osäker på vad som hände. Jag förstår det grova skedet men har ingen aning vad som egentligen hände de sista tio sidorna, och hade inte stor lust att läsa om för att försöka klura ut det heller. Vilket var väldigt synd.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De dubbelt så bra.

May 26, 2019 – Started Reading
May 26, 2019 – Shelved