Ton van ‘t Hof's Reviews > Exclusief

Exclusief by Michael Tedja

71921965

Begonnen in Exclusief, de nieuwe dichtbundel van Michael Tedja. Wat me als eerste opvalt: hij zit nog altijd, nu al vier boeken lang, bij de kleinere uitgeverij IJzer, waar commercie nog niet tot in de haarvaten is doorgedrongen. Dat siert Tedja. Na Regen en Briljante man, twee retegoede boeken, zouden toch ook uitgeeffabrieken in hem geïnteresseerd moeten zijn.

Al in de openingsregel van het openingsgedicht licht Tedja een tipje van de sluier met betrekking tot de thematiek van deze bundel:

‘de inclusieve wereld heeft haar relevantie verloren’

Een ‘inclusieve wereld’ is een wereld waarin ook voor de zwakkeren plaats is en niemand uit de boot valt.

Terwijl ik deel 1 las—Exclusief bestaat na het openingsgedicht uit vijf delen en een toegift—begon ik steeds sneller adem te halen, voelde me gaandeweg ongemakkelijker, werd pontificaal geconfronteerd met het gegeven dat normeren óók uitsluiten is.

‘De meester speelt de rol van haas bij het aanleren van gedrag.’

Wet Bescherming Nederlandse Waarden (Wet BNW) noemt Baudet dat.

Tedja maakt invoelbaar wat uitsluiting kan doen met een mens.

Ik werd er verlegen van, legde de bundel met een rode kop weg tot de volgende dag.

‘Wiens houding tegenover de wereld is een teken van onzekerheid?’

Las delen 2 & 3. Langzaam, met aandacht.

‘Wees vorm.
Werk met je handen.
Doe jezelf pijn.
Ram je zelfbeeld aan gruzelementen.’

Intense poëzie die overpeinzing nodig heeft.

Auto naar de garage gebracht, op een leenfiets huiswaarts gekeerd, koffie gezet, Exclusief uitgelezen.

‘exclusief’ (bijvoeglijk naamwoord): iets uitsluitend, niet inbegrepen; niet inclusief. En ook: bijzonder.

Deel 4 gaat over asocialiteit, over aso’s & asociale media. Online geweld. Vuilspuiterij. Tedja poogt antwoorden te vinden, zoekt naar een waarom.

‘Ik ben een skinhead zonder gezicht maar ik kan een uitgang vinden.’

In het laatste deel, voor de toegift, worden conclusies getrokken, of zo doet Tedja voorkomen. Want ook hij kan geen uitkomst bieden voor dat hardnekkige gedrag dat zich richt op het weren van een ander. Wel verwijst hij met de opvoering van twee historische figuren naar mogelijke wortels ervan. Eerst maakt Sigmund Freud zijn opwachting:

‘Freud was een auto vol rotzooi in de achterbak.’

Daarna de Vader des vaderlands:

‘Willem van Oranje was allochtoon.’

Jawel. Exclusief voelt aan als een vuistslag.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Exclusief.

April 26, 2019 – Started Reading
April 26, 2019 – Shelved