Bart Moeyaert's Reviews > Jasper en zijn knecht

Jasper en zijn knecht by Gerbrand Bakker

De afgelopen weken ben ik ruim een jaar een andere schrijver geweest. Ik was Gerbrand Bakker. Via zijn dagboeknotities heb ik 2015 opnieuw meegemaakt.
Ik heb in de Eifel gewoond en ik heb over mezelf nagedacht.
Door het lezen van ‘Jasper en zijn knecht’ heb ik me samen met Gerbrand Bakker niet alleen zorgen gemaakt over zijn merkwaardige hond. Ik heb me ook kunnen verdiepen in wat mogelijks de oorzaken en de gevolgen van een depressie zijn.
Gerbrand Bakker heeft de afgelopen jaren geen romans meer gepubliceerd, en probeert in zijn dagboeknotities te achterhalen of hij misschien ‘geen schrijver meer is’ — wat ik een verschrikkelijke, maar ook een verschrikkelijk boeiende vraag vind.
Ik heb de man al een paar keer live meegemaakt, en ik was altijd verbaasd over de heftigheid waarmee hij mij benaderde. Je mag me gerust een mep verkopen, maar ik voel niks als ik niet begrijp waar de mep vandaankomt, als er geen argumenten zijn. Het is altijd mogelijk dat iemand je niet mag, om welke reden dan ook, maar in dit geval dacht ik iedere keer: whatever. Ik mag Bakkers boeken, ik mag hem, en dan is het maar eenrichtingsverkeer. Ik vind dat hij goed schrijft, en verder ziet hij zelf maar hoe hij met de wereld omgaat.
In ‘Jasper en zijn knecht’ krijg je een paar keer mee hoe hij over collega’s denkt, en dat is verhelderend. Voor Tommy Wieringa is hij niet mals. Je zou wensen dat je Dolf Verroen beter kende. Van Pauline Slot wil je eindelijk iets gaan lezen. En van Herman van Veen heeft hij geen hoge pet op.
Door dit relaas van een jaar is mijn interesse in de serie Privé-Domein van De Arbeiderspers weer helemaal opgeflakkerd. Het is geweldig als je in het lijf en de hersens van iemand anders gevangen raakt. Je voelt het bloed van een ander door je lichaam gaan, en dat kan heel confronterend en dus verfrissend zijn.
‘Ik heb één keer zitten snikken bij de therapeut, op de dag dat ik zei dat ik zo ontstellend, misschien wel beangstigend, weinig medegevoel heb met andere mensen, of beter gezegd: een gebrek aan wérkelijk contact met andere mensen, dat daar altijd een demper op lijkt te zitten; altijd achteraf, altijd een stap te laat.’
Dat is één van de mooiste notities die ik van Bakker las. Een paar regels die ik hier moet vermelden, omdat ze iets over de schrijver, zijn boeken en over mij zeggen.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Jasper en zijn knecht.

Started Reading
March 28, 2019 – Shelved
March 28, 2019 – Finished Reading

message 1: by Els (new)

Els Ik las Westwaarts met de nacht, ook zo een pareltje!

Bart Moeyaert Beryl Markham, ok. Eerst nog een aantal andere titels op het nachtkastje.

message 3: by Els (new)

Els Herkenbaar 'probleem' ;)

Kitty Kilian Ik lees het dagboek nu. Het is erg goed. En ik begrijp veel, omdat ik autisme ken en dysthymie enz enz. Bakker is iemand die, naast alle geestige en eerlijke observaties, lijdt onder zichzelf, en die er niet tegen kan om niet gezien te worden. Het boek staat vol (vaak vermeende) krenkingen.

Ik herken enorm veel van zijn opmerkingen, uit mijn omgeving en deels uit mezelf. Hij lijdt zo aan het gebrek aan verbinding dat hij woest om zich heen slaat.

Het is gewoon een lieve, heel onzekere man, die dat verbergt.

Autisme is vooral veel angst. Depressie is op jezelf gerichte woede en wanhoop. Niet makkelijk. Ik vind dat hij zich er verbluffend goed doorheen slaat. En ik vind jouw recensie ook mooi en gul.

Bart Moeyaert Wat een fijne reactie, Kitty. 🙏🏼

Kitty Kilian Toch wou ik hem net weghalen want ik dacht: hij is niet respectvol. Stel je voor dat hij het leest. Dus morgen haal ik hem weg.

Kitty Kilian Hee, dat kan dus niet, een reactie verwijderen. Damn.

Chrikers Mooi boek, kijk in de ziel, reflectie, met hond intenser contact dan met mensen of toch niet. Hoe een depressie voelt wordt mooi weergegeven zonder metaforen. Erg fijn leesvoer.

Bart Moeyaert Zo is het, Chrikers!

message 10: by Ria (new)

Ria Die laatste zinnen uit je recensie komen nogal binnen. Dit boek had dus toch mee mogen/moeten gaan.

message 11: by Bart (new) - rated it 4 stars

Bart Moeyaert Op je volgende leesstapel, Ria.

message 12: by Ria (new)

Ria Dat gaat gebeuren.