Nene La Beet's Reviews > Folkets skønhed

Folkets skønhed by Merete Pryds Helle

bookshelves: 1900s, selvbiografi, dansk, danmark, lydbog

Jeg venter stadig på romanen af en (nulevende) kvindelig dansk forfatter, som jeg elsker ubetinget. Og det er virkelig ikke mangel på vilje, der er årsagen til, at det endnu ikke er lykkedes. Når jeg nu ikke gider krimier og og ikke gider hverdagsrealisme, har du så et bud?

Som man vil have gættet, blev det heller ikke denne familieroman fra Langeland, der blev mit gennembrud som elsker af dansk nutidig fiktion. Den var ikke dårlig, men jeg fik en alvorlig overdosis af metaforer - hun bruger ca. en for hver sætning - og så er hovedpersonen ikke bare meget lidt "likable" men også ret ligegyldig. Jeg synes ikke, hun bidrager med noget, som jeg kan bruge til noget - jeg kan bare blive deprimeret over, at der findes mennesker som hende - hun hader eller foragter alle andre mennesker.

Jeg kom gentagne gange til at tænke på en anden dansk roman, der også foregår på sydhavsøerne, nemlig Knud Romers Den der Blinker er Bange for Døden. Knud Romer er en mester med metaforer og han overdoserer aldrig. Han kan beskrive ø-miljøets små hadefulde mennesker, så tæerne krummer sig. Men han kan også hæve sig op over det og sige noget større - det er det, jeg savner hos Pryds Helle.

Jeg skal sige noget pænt, så det bliver, at Ellen Hillingsøe er en meget fin oplæser af lydbøger.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Folkets skønhed.

March 8, 2019 – Started Reading
March 13, 2019 – Finished Reading