Michaela Gester's Reviews > Equidae

Equidae by Lovisa Wistrand

Lovisa Wistrand målar skickligt upp ett dystopiskt Afrika bara ett tjugotal år framåt där Afryea lever med sina likasinnade i djurhamn, skyddade från människor och varjägare (från ordet varulv plockar hon varhästar, varpumor, varsparvar, m.fl.). Afryeas nyfikenhet leder henne på äventyr som både är livsfarliga och kittlande.

Böcker om förbjuden kärlek kan i många fall kännas melodramatiska och förutsägbara, men här finns så mycket allmänmänskligt att ingenting känns förutsägbart. Man kan inte alltid styra över vem man älskar, kärleken är hård och skoningslös, kärlek och besatthet är nära besläktade, olikheter känns och upplevs som skrämmande. Ja, det finns mycket på temat starka känslor att ösa ur den här boken. Och jag älskar det.

Lovisa Wistrand känns igen på det underbara språket, blicken på naturen och hur kärleken liksom blixtrar till och känns fysiskt i mig som läser. Inte bara kärleken, utan allt som händer känns verkligen i kroppen. Andningen påverkas, man spänner sig och väjer för hinder, precis som Afryea gör.

Det är ett för mig nytt och intressant perspektiv på hamnskiftare och jag vill gärna läsa mer. Jag vill veta hur allting började och jag vill läsa fler berättelser i den här världen.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Equidae.

January 31, 2019 – Shelved
January 31, 2019 – Shelved as: to-read