Roni Laukkarinen's Reviews > Menisit ennemmin terapiaan

Menisit ennemmin terapiaan by Iikka Kivi

bookshelves: audiobook, funny, nonfiction, self-help

Iikka Kivi on suhteellisen suosittu stand-up-koomikko, joka on käsikirjoittanut myös Noin Viikon Uutiset -ohjelmaa. En liioin seuraa stand-uppia, koska minun on vaikea eläytyä monen koomikon juttuihin. Kivi ei tee tässä asiassa poikkeusta.

Pidän Iikka Kivin suorasukaisesta tyylistä, vaikka en juuri ole hänen keikoillaan käynyt. Harva stand-up on sellaista, joka naurattaa ja Kiven intellektuelli ja provosoiva tyyli menee monella varmasti yli hilseen, tunteisiin tai molemmat. Minä olen sen verran maailman karaistama, että olen Kiven kanssa monesta samoilla linjoilla ja ei ollut vaikea päätös tehdä valinta seuraavan äänikirjan suhteen. Mikä parasta, Iikka kivi lukee kirjan itse, joka vain lisää sen vaikuttavuutta.

"Menisit ennemmin terapiaan" on vastaisku kaikille self-help-kirjoille. Kirja on ennen kaikkea hauska. On kirjassa joitakin vinkkejäkin, mutta se lunastaa lupauksensa, että se ei ratkaise ongelmiasi. Kirjan tyyli on ajatusvirtamainen, mutta ei liian haahuileva, joka sopii minulle loistavasti. Yli puolet kirjasta tuli kuunneltua käppäillessä hymy huulilla. Herätti välillä myös spontaaneja naurunpyrskähdyksiä.

Kirja käy läpi ihmisen ("apinan") ja maailman suhdetta toisiinsa yltiörehellisesti palauttaen varmasti monen lukijan takaisin maan pinnalle epärealistisista pilvilinnoistaan tai viha-asenteiden kuplastaan. Kirja ei ollut niin provosoiva kuin odotin, päinvastoin, minulle jäi suorastaan lämmin kuva Kivestä hänen ajatuksiensa myötä, etenkin koska pystyin samaistumaan suurimpaan osaan niistä. Myös minä olen ahdistuneisuushäiriöinen, samankaltaisen kasvatuksen saanut, samaan tyyliin ajatteleva, vaikka maailmankatsomukseni on yhä agnostisen kristityn suuntaan kallellaan.

Kirjassa on monia huippujuttuja, mutta etenkin ahdistuneisuushäiriötä Iikka kuvaa täydellisesti:

Ahdistuneisuushäiriön voisi tiivistää siten, että silloin ihminen ottaa vakavasti ihan kaiken ikävän mitä aivot nyt sattuvat keksimään. Ja antaa vastaavasti hyvin ohuesti huomiota millekään hyvälle.

Iikan käytännön esimerkit virheellisistä muistoista ja eri tilanteiden absurdeista ahdistuskohtauksista ovat kaikessa tarkkuudessaan myös hauskoja. Hyviä juttuja lukuisat asiallisiin aiheisiin upotetut vitsit, loistavat metaforat ja napakka ote.

Mikä parasta, Iikka Kiven lukutahti on täydellisen nopeatempoinen, sillä äänikirjoissa usein häiritsee liian hitaat lukijat. Bravo, 5/5, suosittelen.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Menisit ennemmin terapiaan.

January 20, 2019 – Started Reading
January 20, 2019 – Shelved