Johan Haneveld's Reviews > Verhalen vertellers

Verhalen vertellers by Tais Teng

(Review from the author)

Disclaimer: er staat een verhaal van mij in deze bundel (Symbiose - ik ga er verder niets over zeggen, behalve dat het een Sf-verhaal is met een biologisch thema, mede geïnspireerd door een verhaal van Brian Aldiss en spannende actie) en alle andere verhalen zijn van schrijvers die mijn collega's zijn bij Uitgeverij Macc of met wie ik op andere wijze heb samengewerkt. Geheel objectief is mijn oordeel over deze bundel dus niet te noemen.

Het verschijnen van een bundel SF- en fantasyverhalen van Nederlandstalige afkomst is altijd iets om te vieren. Uitgeverij Macc had in het verleden al eens twee bundels uitgebracht en het plan voor een derde bundel lag er ook al enkele jaren, maar nu is het dan eindelijk zover! Met verhalen van schrijvers vooral uit de Macc-stal is dit een mooie manier om kennis te maken met het talent dat zich bij deze uitgeverij heeft aangesloten. Vooral nu ook Tais Teng en Jaap Boekestein uitgeven bij Macc profileert de uitgeverij zich als bron van net even wat andere verhalen, het type SF- en fantasy dat je niet bij anderen zult vinden. En deze bundel geeft daarvan een voorproefje. Het begint met een sterk verhaal van Tais Teng, dat zich afspeelt in een door klimaatverandering aangetast toekomstig Nederland, waar een terrorist havenstad Rotterdam bedreigt. Teng schrijft zoals altijd snel, verbeeldingsvol en spannend. Het verhaal is vooral entertaining, niet diep, maar de wereld is goed uitgedacht. Het is een 'ziltpunk'-verhaal - het genre dat door Teng en Jaap Boekestein in het leven is geroepen. Boekestein levert het tweede verhaal (geen ziltpunk dit keer) over een schrijfster die troost vindt in een lange afstandsrelatie maar dan opnieuw een verlies moet verwerken. Ik vond het mooi, met een prachtig einde. Theo Barkel heeft zich laten inspireren op de door Teng gemaakte cover van de bundel. Zijn verhaal 'Wedergeboorte' speelt zich af op Mars, waar een wel heel bijzonder fossiel is gevonden. Als lezer had ik de indruk dat het verhaal wat snel geschreven was (ik zag wat redactiefoutjes en herhalingen van woorden en termen), maar het was spannend en het einde zag ik niet aankomen. Een beetje grimmig, maar op een goede manier! Barkel staat vooral bekend als schrijver van horror en humoristische fantasy, maar voor SF draait hij zijn hand ook niet om. Karel Smolders is een van de nieuwe schrijvers bij Macc, maar eigenlijk al een oude rot in het veld, vooral wat jeugdboeken betreft. Hij levert een SF-verhaal over een strijd in de ruimte, waar niets is wat het lijkt, vlot, mede door de korte zinnen, met een krachtig plot (al is het thema misschien niet 100 procent origineel). De fabel van Gé Ansems sluit mooi aan op mijn eigen bijdrage. Gé doet hier zijn literaire achtergrond doorschemeren in zijn woordkeuze en stijl, maar doorspekt met zijn gevoel voor humor en observatievermogen. Heel leuk. De Duitse schrijfster Uschi Zietsch levert een verhaal in haar Woudzee-wereld. Leuk, maar het overtuigde mij er niet van meer van haar te lezen. Daarvoor vond ik het wat te clichematig, al was het einde wel mooi. Ook de stijl was niet heel vloeiend, maar dat kan aan de vertaling hebben gelegen. Ik vond er wel wat kleine foutjes in. Joke Hartog debuteerde eerder dit jaar met een fantasyverhaal en draagt ook hier een fantasyverhaal bij, bijna sprookjesachtig, over een zoektocht naar door elfen ontvoerde kinderen. Het actuele thema van je anders voelen dan anderen en transgender zijn komt mooi aan bod. Het einde was wat abrupt, maar ik heb het met plezier gelezen. Hetzelfde geldt voor het steampunkverhaal van Yvette Hazebroek, dat zich afspeelt in een wereld van zwevende steden en luchtschepen, waar het leven op de vaste grond een legende is. In een neerstortend luchtschip zoeken meerdere partijen naar een bijzondere kaart. Spannend, maar had misschien nog wat meer gestroomlijnd mogen zijn. Het slot van de bundel tenslotte is een daverende steampunkvertelling, waarvoor Roderick Leeuwenhart zich aansloot bij het duo Teng en Boekestein. In een onder water staand Nederland waar torpedo's elke boot of vliegtuig aanvallen leven mensen in torensteden. Een jonge vrouw uit fundamentalistisch Deventer krijgt een kans om te ontsnappen als op een dag de zee dichtvriest. Vol verbeelding, met levendige karakters en mooie beschrijvingen. De meesterproeve van Leeuwenhart is volgens mij als geslaagd te beschouwen en dit verhaal smaakt naar meer. Al met al een onderhoudende bundel voor liefhebbers van SF- en fantasy. Niet heel experimenteel, maar wel afwisselend en een goede manier om kennis te maken met de schrijfstijl van de diverse schrijvers. Ook de liefhebbers van het kersverse 'Ziltpunk'-genre mogen deze bundel eigenlijk niet laten liggen.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Verhalen vertellers.

December 14, 2018 – Started Reading
December 14, 2018 – Shelved