Kirja Vieköön!'s Reviews > Kootut novellit: vuosilta 1959-1986

Kootut novellit by Eeva Kilpi

Tässä on mukana kaikki Eeva Kilven seitsemän novellikokoelmaa vuosilta 1959-1986, joten hänen novellituotantonsa monipuolisuus esittäytyy lukijalle hienosti.

Lapsuudesta kertovien novellien päähenkilö on reipas karjalaistyttö Enni. Pidin näistä novelleista valtavasti. Myöhemmissä novelleissa esiintyy usein kirjailijan itsensä oloinen keski-ikäinen nainen, joka kirjoittaa tai tekee jotain tutkimusta. Hän asuu yksin lähes erakkona joko ympärivuotisesti tai kesäisin mökillä järven rannalla, jossain Savossa.

Kilpi pohtii paljon rakkautta ja sen ilmenemismuotoja, naisen seksuaalisuutta ja erotiikkaa, ihmissuhteita ja perheitten dynamiikkaa, yksinäisyyttä ja vanhenemista. Luontokuvauksella on suuri rooli.

Kilpi on melko rauhallinen feministi, mutta feministi kuitenkin. Hän puolustaa naisen oikeutta itsenäiseen elämään, uraan ja omiin päätöksiin. Novellien keski-ikäiset naiset eivät useinkaan ole ns. hyviä äitejä ja suhtautuvat seksiin ja erotiikkaan melko vapaasti.

Elävän karjalanmurteensa säilyttäneen ihanan Eeva Kilven tuotanto on aina ajankohtainen. Suositan lämpimästi ❤︎

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Kootut novellit.

November 23, 2018 – Started Reading
November 23, 2018 – Shelved