Håkan Carlsson's Reviews > Marionetten

Marionetten by Louise Björnlund

Detta är Louise Björnlunds debut som deckarförfattare, men inte hennes första bok, hon har tidigare skrivit ett antal barnböcker.

Med det samma som man börjar läsa boken så känner man att det är ett bra flyt i språket och handlingen. Man kommer lätt in i berättelsen och dras med i handlingen då det är spännande hela boken igenom.

Det är en handling som aldrig blir komplicerad och detta menar jag inte på något negativt sätt ibland är enkelt och rakt bästa vägen. Den är lättläst på ett perfekt sätt om man vill koppla av för stunden med en god bok. Med sina korta kapitel blir den en riktigt bladvändare och man skall bara läsa ett till.

Miljön som boken utspelar sig i är ett bra val. Det påminner lite om Gustafson & Kants serie om Singö. Precis som de böckerna blir det en lite mysig skärgårdsidyll som bryts av med ond bråd död. Det är dock bara miljön som är det samma, denna bok är mera våldsam och mörkare i sina stunder än Singöböckerna.

Det ligger som sagt ett mörker, ett förflutet som inte går att undkomma, över handlingen som får sin förklaring till varför vissa saker händer. Detta gör den till en blandning av polisroman och psykologisk thriller. Allt är inte riktigt som man tror att det är och den får några vändningar tills man kommer till sista sidorna och får förklaringarna.

Jag gillar de karaktärer som man möter i boken, de är bra beskrivna och man får sig en bild över dem, vissa lite mer än andra. Detta är första boken i en serie böcker så jag misstänker att vi kommer att få lära känna personerna ännu mera i böckerna framöver. En bra start som ger mersmak, jag återvänder gärna till denna skärgård och guiden Kina.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Marionetten.

November 15, 2018 – Started Reading
November 18, 2018 – Shelved