Wilco Born's Reviews > Creativity, Inc.: Overcoming the Unseen Forces That Stand in the Way of True Inspiration

Creativity, Inc. by Ed Catmull

bookshelves: favoriete-boeken-ooit

Het is bij een goed, nuttig boek nog best lastig om een samenvatting of recensie te maken. Creativity, Inc is er zo een, waarbij ik aantekening na aantekening bleef maken. Maar ik zal het proberen kort te houden. Hier dus mijn favoriete lessen van Pixar- en Disney Animation-baas Ed Catmull:

---

Perceptie is niet compleet. Het is een interpretatie, die niet los te zien is van je brein. Die vult alles in. Niet alleen letterlijk, maar ook zonder dat je het doorhebt. Je kunt niet alles weten. Wat er direct om je heen gebeurd. Je herinnert zelfs onzorgvuldig en probeert er een verhaal omheen te bouwen. Wees bewust van je gedachten en oordelen die je hersenen invullen. En ook wat je níét weet. Hou in je achterhoofd dat je veel nooit kunt weten en je dus niet wat je zelf ervaart als enige, echte waarheid kunt beschouwen.

Bijvoorbeeld wanneer je succes hebt. Dan denk je niet meer na over of je wat verkeerd doet. Weten dat je niet alles kunt weten, dat dingen verborgen blijven, zou je juist nieuwsgierig moeten maken. Iedereen weet dingen die jij niet weet. Dat we de wereld voor onszelf begrijpelijk kunnen maken, betekent niet dat we de wereld snappen. Het betekent dat we gestopt zijn met afvragen of ons wereldbeeld wel klopt.

---

Wij mensen denken in patronen en trekken eerder hun 'winsten' naar ze toe dan hun 'verliezen'. Ook willen ze het liefst geen verandering, omdat ze liever “de duivel die ze kennen hebben dan die ze niet kennen”. Verandering is nodig en we moeten het accepteren voor wat het is.

Toeval bestaat ook gewoon. Je zou alles heel logisch kunnen verklaren en kunnen uitleggen wáárom het gebeurd is. Maar dat is gepraat achteraf. Het is oversimplificeren van patronen die je niet kon voorzien. Het is goed om de problemen/successen te begrijpen om ze voor de toekomst te voorkomen/herhalen, maareh het gebeurd toch. Achteraf is het te "verklaren" en kun je er wat van leren. Maar toeval is niet te voorspellen. Behalve dat toeval komt.

Je hoeft dus niet alles te analyseren. Je moet daarentegen openstaan voor de ‘randomness’ van het leven en er niet bang voor bent. En dat je jezelf niet de schuld geeft voor al je falen en successen.

---

Hoe kun je beter creatief zijn? Door toe te geven dat je geen idee hebt wat je doet, dat je stiekem anderen nadoet vanwege comformisme en dat je uit onzekerheid maar hetgeen doet wat je kent. De angst om te falen, sluit je af van de realiteit van het heden. Kinderen zijn opener voor creativiteit door hun gebrek aan zelfkritiek. Om te leren, moeten we openstaan voor de wereld, door de ogen van een kind bekijken.

Alles in je hoofd is niet persé te vertrouwen. Pas als je iets doet en kijkt wat de reactie is, weet je het zeker. Het draait om van iedere verwachting een mogelijke optie te zien, en niet de werkelijkheid die eigenlijk al is gebeurd. Om niet je acties te laten bepalen door de angst van één mogelijke uitloop, maar je benieuwd te maken hoe het zal verlopen.

---

Waar moet creativiteit liggen? De analogie van Brad Bird maakt het duidelijk. Net als met skiën moet je niet te hard je best doen om niet te crashen. Je moet het gewoon laten overkomen. Zo denken sporters op hét moment ook niet over wat ze doen. Ze vertrouwen hun lichaam en geest, dat ze weten wat ze moeten doen en ze doen het. Ze weten dat het doodeng zal wezen. Maar ze doen het toch.

Atleten en muzikanten noemen het moment “in de zone” zijn. Wanneer hun innerlijke stem die kritiek geeft even stil is en ze helemaal in het moment zijn. Niet denken wat je aan het doen bent, maar het dus gewoon doen. In je moment zijn.

"Als je erover denkt, zuigt het." Is dat ook een ultieme wijze van leven? Er op intuïtieve wijze zorgeloos zoveel mogelijk uithalen, naderhand een paar stappen terug doen, en dan weer helemaal opleven? Als we nu opschieten, zijn we productiever en falen we eerder. Als leider ben je beslissend. Je weet het niet perse beter, maar je kiest een richting en daar gaan we. Snelheid, misschien kan ik daar sowieso wel wat van leren. Intuïtief denken moet weer terugkomen. Want snel denken zorgt voor meer handelen, en daarmee meer aanraking met de realiteit.

"Als je zeilt en je wilt golven ontwijken, waarom vaar je dan?" Accepteer dat er goede en slechte dagen komen, en houdt je doel voor ogen. Want hiervoor heb je tenslotte getekend. Dat betekent dus dat er dagen zijn waarbij ook creativiteit niet zo lekker gaat. Herinner jezelf dan dat je bezig bent met een marathon.

Korte gedachtes

- Goede mensen hebben de prioriteit, niet ideeen. Goede mensen komen met goede ideeën. Dus je moet mensen goed houden, daar moet je focus op liggen

- Alles zuigt in het begin, elk project. Specifiek: elke film, elk verhaal waar je aan begint te werken, is slecht. Je vraagt iedereen om feedback om het minder slecht te maken.

- Lange projecten, zoals films, zorgt dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hoe duidelijk je visie ooit was, ooit raak je het kwijt. Je wordt één met een project en je focust op details, niet het geheel. Je hebt open feedback nodig. Uiteindelijk moet de regisseur beslissen, maar hulp is handig. Het kan overweldigend zijn: denk terug aan de docu. Je raakt de weg kwijt, dat weet je zeker. Zorg voor mensen die je terug kunnen brengen.

- Denk niet dat door alles uiterst goed te plannen, je fouten vermijdt. Het maakt je werk niet creatief. Dus please, raak beschaamd. Durven is durven fout doen. De preproductie is om keuzes te maken, niet om abstract te discussiëren. Risico’s nemen.

- Bij tekenen leer je niet tekenen zelf, maar onbevooroordeelt kijken. Zodat je niet een 'standaard' tafel of gezicht tekent, maar een specifieke. Je hoofd gebruikt de analytische kant om alles gelijk te interpreteren. Zie daarvoor eens niet dat het water blauw is, maar kijk eens echt!

- Kunst maken is als het maken en tegelijkertijd klimmen van een berg. Je hebt geen idee hoe die eruit moet zien. Het is chaos en onzekerheid bij elkaar. Het scheelt dat je ook het niet verkeerd kan doen dan. Pijn negeren is fijner dan met je problemen te dealen.

- Klein is fijn. Goedkopere films zijn gemaakt met kleinere crews, en iedereen is het eens met dat hoe kleiner het team is, hoe beter de werkervaring is. Het is niet dat een flexibel team intiemer en meer collegiaal is; het is dat in een kleinere productie het gemakkelijker is voor mensen om te voelen dat ze hebben bijgedragen.

- Vele kunstenaars switchen tussen twee modi. 3 procent van de tijd zitten ze in de creatieve, passievolle, ideeën genereer modus - ook wel “de zone” genoemd - en de andere 97 procent van de tijd frustreren ze zich wanhopig. Maar je bent niet alleen. Dus blijf volhouden!

- Wanneer regisseurs een idee pitchen, investeren ze er volledig in, ook al weet een deel in hun dat aan het einde het niet zou kunnen werken. Pitchen is een manier om materiaal te testen, te meten, te versterken door te observeren hoe het bij het publiek het doet. Maar als een idee niet werkt, zijn ze extreem gedreven om het los te laten en verder te gaan.

- Misschien is het wel de kunst om iedere wijsheid niet als conclusie te zien, maar als startpunt om over na te denken. Dus niet knikken en 'true' zeggen, maar het praktischer maken ofzo? Zoals "De uitkomst zonder het proces te evalueren is misleidend".

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Creativity, Inc..

October 22, 2018 – Shelved
October 22, 2018 – Shelved as: to-read