Nene La Beet's Reviews > Hjemløs: Romanen om den glemte march i 1928

Hjemløs by Michael Valeur

bookshelves: 1900s, dansk, fiktion, historie, skønlitteratur

Disclaimer: Jeg kender Michael Valeur og har kendt ham i mange år.

Romanen her bærer tydeligt præg af, at dens forfatter egentlig er digter. Sproget er smukt og med mange blomster. Nogle gange lidt for mange til en roman, desværre.

Historien om hjemløsemarchen i 1928 er meget spændende, og hvor er det godt, at den bliver fortalt. Hovedpersonen Johannes er godt valgt, fordi han ikke er rabiat, ikke forstyrret i hovedet, ikke kriminel, men blot arbejdsløs og hjemløs og en anelse sær. At de andre typer alle eksisterer i både datidens og nutidens hjemløsepopulation forties ikke.

Det er oplagt, hvad der har været brændstoffet for Valeur, for mistænkeliggørelsen af fattige, arbejdsløse mennesker og kriminaliseringen af de hjemløse her i 2018 leder tankerne hen på tingenes tilstand dengang. Dog må man nok sige, at forholdene hos de private hjælpeorganisationer er bedret en del siden - lykkeligvis.

Bogen er bedre skrevet end en hel del andet, jeg har læst på dansk. Sproget er flydende, og bogen er letlæst på trods af dens længde. Men, og du fornemmede nok, at der var et men: Jeg synes, den er for lang - et par sidehistorier og en del bisætninger kunne med fordel have været skåret væk. Og jeg synes, at den sine steder forfalder til det propagandistiske, hvilket er ærgerligt, for jeg synes ikke, det er nødvendigt for, at budskabet kan trænge igennem. En venlig men streng redaktør kunne have forvandlet denne roman fra en god roman til en virkelig god roman.

Når det tog mig lang tid at læse den, var det pga dens fysiske størrelse. Den er hardback og 600 sider lang. Jeg har vejet den: 1,2 kg!!! Dvs at den ikke lige sådan lod sig transportere og læse i alle de læsehuller, jeg ellers benytter mig af - og for tung til at ligge med i sengen.

Som læsere af mine anmeldelser vil vide, er det ret sjældent, jeg begejstres over ny dansk litteratur, og jeg er jo så heller ikke udelt begejstret for denne. Men historien er virkelig god, sproget er godt, og emnet er såre vigtigt - hvad sker der, når man ydmyger og udsulter en del af befolkningen? Er det sundt for demokratiet? Valeur letter lige på låget for datidens svar. Lad os håbe, at nutidens svar bliver det samme.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Hjemløs.

Started Reading
October 20, 2018 – Finished Reading