Jeffrey Debris's Reviews > De onrustige geest

De onrustige geest by Kay Redfield Jamison

Dit aangrijpende boek heb ik van mijn vriendin geleend, die bipolair is. Ze vertelde me dat dit boek haar geholpen had om haar eigen ziekte beter te begrijpen en hoopte dat ik dat ook zou krijgen als ik het boek zou lezen.

Kay Redfield Jamison is een professor in de psychiatrie. Ze is een autoriteit op het gebied van manisch-depressiviteit en lijdt zelf ook aan deze vreselijke geestesziekte. Het boek vertelt haar verhaal en is grotendeels biografisch van aard. Daarnaast vertelt ze ook hoe ze erachter kwam dat ze aan de ziekte lijdt en hoe dit haar leven heeft beïnvloedt.

Ondanks de periodes waarin ze enorm depressief was, bleef ze toch door strijden en leerde ze steeds beter met haar ziekte om te gaan. In het boek legt ze uit hoe ze de duistere periodes ervoer en dat een depressie niet iets makkelijks is. Er is in deze wereld veel onbegrip voor, want veel mensen denken gewoon dat je niet vrolijk bent en komen dan aanzetten met dingen als "Maar je hebt zoveel om voor te leven!" of "Ik heb ook wel eens dat ik verdrietig ben, maar zo erg is het toch niet allemaal?" Deze mensen zou ik graag eens dit boek willen laten lezen, zodat ze kunnen lezen hoe het nu echt voelt om depressief te zijn. Zelf vind ik het ook lastig, want ik lijd niet aan depressiviteit, of een andere geestesziekte (of ik ben in ieder geval niet gediagnosticeerd :P ). Toch vind ik dat je altijd begrip moet proberen op te brengen voor een ander, juist omdat je niet weet hoe zoiets voelt.

Dit boek heeft me allerlei inzichten gegeven in de ziekte en ik ben dan ook enorm dankbaar dat Kay Redfield Jamison dit belangrijke boek heeft geschreven. Het geeft je een duidelijk beeld van alle facetten van de ziekte en het heeft er voor mij voor gezorgd dat ik een stuk meer begrip, maar vooral meer respect heb gekregen voor iedereen die aan deze ziekte lijdt. Dit boek krijgt van mij vijf sterren, omdat het me zoveel inzichten heeft gegeven en me er zeker van heeft gemaakt dat ik het aandurfde om een relatie aan te gaan met iemand die aan deze ziekte lijdt. Want zoals Kay Redfield zelf schreef: "Dus waarom zou ik toch voor die ziekte hebben gekozen? Omdat ik oprecht geloof dat ik meer dingen dieper heb ervaren dan andere mensen, meer heb liefgehad, meer heb gehuild en daarom meer gelachen, dankzij de winters de lentes meer heb gewaardeerd, de dood 'als een overall heb gedragen' en daarom bewuster geleefd, de mens in al zijn facetten beter heb leren kennen en me steeds meer bewust ben geworden van het belang van genegenheid, trouw en doorzettingsvermogen."

Een echte must-read voor iedereen die iemand in zijn omgeving heeft die manisch depressief is!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read De onrustige geest.

October 9, 2018 – Started Reading
October 9, 2018 – Shelved