Angela's Reviews > Mevrouw de Wit of hoe zal ik me noemen na de scheiding

Mevrouw de Wit of hoe zal ik me noemen na de scheiding by Brigitte Leferink

bookshelves: 2018, 3-stars, ebooks

Een kort, maar zeer krachtig boek, laat ik daar mee beginnen.
De auteur zelf begint met het verhaal over hoe het leven van haar en exgenoot samen begon. Daarna beschrijft ze de eerste voortekenen die aangeven dat het einde van haar huwelijk nabij is en de uiteindelijke breuk op een paar maanden van hun zilveren huwelijk verwijderd. Een paar dagen na hun beslissing mailt ze alle familie, vrienden en bekenden dat hun huwelijk ten einde is.

“Ik houd het kort en feitelijk. Van mij horen ze geen uitgebreide kommer-en-kwelverhalen, gescheld of zielige toestanden. De ins en outs gaan niemand wat aan.”

Het werd mij al vrij snel duidelijk: deze vrouw gaat niet haar ex-man zwart maken op papier. Uit alle verhalen in dit boek blijkt dat zij veel respect voor hem heeft en dat siert haar enorm. In plaats van een verbitterd relaas is lees je in dit boek verhalen die eerlijk en oprecht zijn.

Verhalen over hoe haar leven eruit ziet wanneer ze er (na bijna 30 jaar) alleen voor komt te staan. Verhalen over hoe je alle spullen moet verdelen, over hoe je je huwelijksdag (die eigenlijk geen huwelijksdag meer is) viert, over hoe je jezelf gaat noemen naar de scheiding, over hoe je nooit echt van elkaar loskomt door de kinderen, over afspraken maken met gezamenlijke vrienden (waarbij de verhoudingen ineens heel anders liggen), over alleen naar een feestje gaan, oud en nieuw vieren en alleen de lange zondag doorkomen. Over latrelaties en eenzame paasontbijtjes aan een lege keukentafel. Over veel te veel vakantiedagen en de impertinente vraag: ‘Mis je de seks niet?’ Plus nog heel veel meer.

Een boek met een lach en traan. Een boek met overpeinzingen en antwoorden. Een boek over eenzaamheid en kracht. Puur en eerlijk geschreven vanuit het hart van een krachtige vrouw. Een boek dat je gelezen moet hebben, of je nu wel of niet te maken hebt (gehad) met scheiden.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Mevrouw de Wit of hoe zal ik me noemen na de scheiding.

September 21, 2018 – Started Reading
September 21, 2018 – Shelved