Siri's Reviews > Motherhood

Motherhood by Sheila Heti

Dette er leseårets høydepunkt for meg.

"What is the main activity of a woman’s life, if not motherhood? How can I express the absence of this experience, without making central the lack? Can I say what such a life is an experience of not in relation to motherhood?"

I Motherhood møter vi en forteller som nærmer seg førti og som må slutte med «skal/skal ikke»-leken før tiden tar avgjørelsen for henne. Eller kanskje tiden er den beste til å ta denne avgjørelsen? Hvem vet? Ikke denne fortelleren, for å si det sånn.

Hun stiller spørsmål ved oppleste og vedtatte sannheter, men kommer ikke med forenkla svar eller fjasete oppgulp fra verken Babyforum eller barnefri.no. Sakte men sikkert sirkler hun seg inn mot noe som kanskje kan være en form for svar på det hun lurer på: skal jeg lage et barn?

Viktigere enn å sirkle seg inn på et svar, er ambivalensen. Heti gir plass til det usikre på en måte som er befriende både for meg som leser og som innehaver av det vi rett og slett må anta er en fruktbar kropp. Skråsikkerheten, det bombastiske, mangler nesten helt i denne spørrende romanen. For det er en roman, og det er en vakker roman, både i form og språk.

Jeg vet at det finnes ankepunkter, jeg ser den fraværende farsrollen, jeg ser de karikerte mødrene, jeg er ikke enig i alt Heti sier, eller i hvordan Kunsten er viktigere en alt annet og ordet mor nesten utelukkende blir brukt om den fødende kvinnen. Boka er selvfølgelig navlebeskuende i både bokstavelig og overførert forstand.

Jeg er så tilfredsstilt over å ha sett meg selv avkledd og avslørt av litteraturen på en måte jeg aldri har opplevd tidligere, at jeg rett og slett ikke veit om boka er god eller ikke. Jeg elsket den.

"I know a woman who refuses to mother, refuses to do the most important thing, and therefore becomes the least important woman. Yet the mothers aren’t important, either. None of us are important."

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Motherhood.

September 11, 2018 – Started Reading
September 11, 2018 – Shelved