Liz van der Stelt's Reviews > Pick Three: You Can Have It All

Pick Three by Randi Zuckerberg

it was ok

In Pick three geeft Randi Zuckerberg een kijkje in haar succesvolle leven en hoe ze dit allemaal bereikt heeft. De reden voor haar om dit boek te schrijven is wat een vrouw van het toelatingscomité van Harvard universiteit tegen haar heeft gezegd: “Harvard is op zoek naar twee soorten mensen. De mensen die goed in balans zijn en degenen die goed uit balans zijn. De studenten die goed in evenwicht zijn vormen de ruggengraat van de klas, maar het zijn de studenten die niet in balans zijn die de klas ongelooflijk interessant maken.” En Randi behoort tot degenen die goed uit balans zijn.

In het leven heeft vrijwel iedereen de druk om alles goed te doen en balans te vinden.
Op socialmedia word je helemaal gek gemaakt met het perfecte leven van andere mensen.
Iedereen heeft dingen die hij/zij elke dag wil/moet doen en heeft de drang dit perfect te moeten doen. Wat als je elke dag slechts drie dingen van je hele lange to-do lijstje haalt en je hier helemaal op focust? Dit zorgt ervoor dat je goed uit balans bent en uiteindelijk balans krijgt tussen de 5 grote groepen: werk, familie, vrienden, gezondheid en slaap.

Pick three kan heel je leven veranderen door de volgende regels te volgen:
1. Je kiest er slechts drie, je gaat voor kwaliteit niet kwantiteit
2. Geen paniek, elke dag kan je drie andere kiezen
3. Geen schuldgevoelens, je kan niet alles tegelijk goed doen
4. Doe het goed, focus je echt alleen op de drie gekozen punten
5. Noteer je keuzes, hier door krijg je overzicht en weet je waar eventueel kan schuiven met je aandacht.

Randi geeft een schets van hoe zij tot de conclusie is gekomen dat het pick three systeem werkt en heeft onderzoeken bij de hand genomen. Daarbij heeft ze gesproken met verschillende mensen die een zelfde levensstijl hanteren. Om zelf goed uit balans te raken en pick three onder de knie te krijgen zit er achter in het boek een werkboek om je op weg te helpen om het beste uit jezelf te halen.

Naar aanleiding van het lezen van de omschrijving van het boek wilde ik dit heel erg graag lezen.
Het eerste wat mij opviel en ik zeer goed vind aan het boek is dat de schrijfster (Randi) heel erg dicht bij zichzelf is gebleven tijdens het schrijven. Ze heeft zelf er echt werk van gemaakt en met experts gesproken op elk vlak dat wordt aangehaald in “Pick three”. Alle harde cijfers en feiten worden daarbij ook nog eens onderbouwd met onderzoeken, ze geeft hier ook alle referenties van.

Zelf vond ik het boek lastig om in te komen omdat je meteen wordt bedolven onder feiten en harde getallen. De opbouw had voor mij iets meer geleidelijk mogen gaan zodat je hoofd niet tolt van alle feiten. Ik vond het wel goed dat per grote groep (werk, familie, vrienden, slapen en gezondheid) er meerdere mensen zijn gesproken om de subcategorieën te laten zien, want iedereen is anders.
Wat ik echter wel heel jammer vond is dat Randi heel vaak weer terug keek naar hoe zij het deed terwijl het over een ander persoon gaat. Daarbij komt ook nog eens dat ik het vrij opschepperig over vind komen hoe het boek is geschreven, ze heeft het vaak over hoe succesvol ze is en wat ze bereikt heeft. Het is zeker iets om trots op te zijn alleen het word bijna elke pagina weer even aangehaald en dit maakt het heel irritant lezen.

Er is één stukje in het boek wat ik wel heel sterk vind, dit is over haar familie en hoe hun het aanpakken. De meeste bewondering heb ik voor Randi’s moeder, ze heeft een hele mooie uitspraak gedaan waar ik als lezer zeker wat mee kan. Haar moeder heeft haar verteld: “De sleutel is dat je ontdekt waar jij enthousiast van wordt. Als je iets in je leven hebt waar je enthousiast over bent, dan heb je een doel om hard naartoe te werken. Het geeft je zin.”

De conclusie na het lezen van dit boek is voor mij dat ik de methode die ze gebruikt in haar leven echt een hele goede is en het eigenlijk door iedereen kan worden toegepast. Het vergt wel oefening en ook bijhouden van je keuzes zodat je een overzicht krijgt en weet wat je kan aanpassen/verbeteren want je wilt een betere versie van jezelf worden.
Of ik een tweede keer een boek van Randi Zuckerberg zal lezen… Nee ik denk het niet want de manier van schrijven vind ik te langdradig en ook soms te veel opscheppend over haar eigen leven.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Pick Three.

August 27, 2018 – Started Reading
September 2, 2018 – Shelved