Jaakko's Reviews > Uponneen jumalan uni

Uponneen jumalan uni by Sakari Peuranen

U 50x66

Tähänkö on tultu?

Praedor-seurueeseen on liittynyt uusi kirjailija teoksellaan Uponneen jumalan uni. Teoksen synnytyskouristuksia seurattuani ja julkaisua todistettuani en kuitenkaan voi enää olla hiljaa, vaan minun on sanottava rehellinen mielipiteeni teoksesta.

Ensinnäkin meidän keskusteltava päähahmoista, jotka ovat toinen toistaan kammottavampia karikatyytejä ihmismielen synkimmistä sopukoista. En osaa edes kuvitella, millainen sairas mieli on voinut luoda tällaisia epäkelpoja ihmisenkuvatuksia ja kokee vielä tärkeäksi kertoa heidän tarinansa. Ainoa jokseenkin lähestyttävä hahmo on vaatimattomassa ja maanläheisessä rohkeudessaan Rothon, jonka rokkamaisen kevyt sanailu tovereilleen tuo hieman valoa kammottavien ihmisolentojen täyttämiin varjoihin. Kenties kirjailija on koettanut tuoda Rothon ja muiden ällöttävien hahmojensa avulla esiin ihmissuhteiden ristiriitoja, mutta nyt ristiriidat antavat räikeydessään vain aihettaa sääliin Rotho-parkaa kohtaan.

Toisekseen, tarina. Pohjimmiltaan koin Uponneen jumalan unen olevan hyvin perinteinen seikkailu- ja matkatarina, jossa ryhmä kaukamoisia kulkee tärkeältä taholta saamaansa tehtävää suorittamassa. Sentään tästä perinteitä ja hyväksi todistettua tarinnankerrontaa kunnioittavasta ratkaisusta kirjailijaa voi kiittää. Kuitenkin kirjailija värittää hyväksi koettua kaavaa turhilla käännöksilla, fantasiamaailman koruttoman arjen kuvailulla sekä matkalaisten välisten suhteiden setvimisellä. Yllättävät käännökset sekä harmaat ratkaisut haittaavat todellisuuspakoa sekä fantasiaseikkailusta nauttimista, mikä tekee lukukokemuksesta sietämättömän aidon.

Tällaisille pilareille on Uponneen jumalan uni rakennettu, enkä voi lukijana ja fantasian kuluttajan kuin väristä inhosta ja pudistaa epäuskoisena päätäni. Tähänkö on tultu? Paskaisia juttuja ja vielä paskaisempia hahmoja tarinassa, joka ei palkitse kuin rahanahneen kirjoittajan, jonka taskut repeilevät myynnin rojaltipalkkioista.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Uponneen jumalan uni.

Finished Reading
July 15, 2018 – Shelved

Sakari Peuranen "...joka ei palkitse kuin rahanahneen kirjoittajan, jonka taskut repeilevät myynnin rojaltipalkkioista."

So true!