Roni Laukkarinen's Reviews > Introvertit : työpaikan hiljainen vallankumous

Introvertit  by Linus Jonkman

bookshelves: on-my-real-bookshelf, informative, owned

Linus Jonkman on introvertti, joka on kirjoittanut kärkkään opastyylisen kirjan introversiosta. Luin kirjaa introverttinä nyökytellen ja hymähdellen. Tweettasin lukemisen aikana moneen kertaan, sillä kirjassa kuvattiin myös loistavasti introvertin käyttäytymistä Internetissä. Minun introversiotani on nimittäin moneen kertaan epäilty ja haastettu, koska olen netissä aktiivinen ja sosiaalinen. Ja ehkä myös siksi, että olen opetellut pärjäämään paremmin myös livetilanteissa. Silti tunnen itseni niin hyvin, että olen 200% varma introversiostani ja syleilen luoteenpiirteitäni.

Humoristinen Introvertit valittiin Ruotsissa vuoden 2014 henkilöstöalan parhaaksi teokseksi, enkä yhtään ihmettele, sillä kirja on mukavan selkokielisesti kirjoitettu. Jonkman välillä unohtuu jaarittelemaan hieman samoista asioista, mutta kirjan teema onkin melko yksipuolinen. Myös kärjistäminen ja vastakkainasettelu on voimakasta, mutta ilmeisen odotettavissa – antaahan kirja nimittäin jokaisen kappaleen lopuksi vinkkejä ekstroverteille, jotta he ymmärtäisivät introvertteja paremmin ja osaisivat ottaa heidät paremmin huomioon.

Tämä tweetti aiheutti somessa melkoisen mylläkän, kun ekstroverttien mielestä tekstissä oli jotenkin ikävä kaiku. Voin kuvitella että ekstroverttia ärsyttää tämäntyyppisen tekstin lukeminen, mutta introverttinä olin lähinnä riemuissani siitä, että joku kuvaa asiat niin kuin minä introverttina koen.

Tweettasin vain pari sivua, mutta se kiteytti monen silmissä koko kirjan. Kirjan lopussa kehutaan myös ekstrovertille tyypillisiä luonteenpiirteitä, eli se ei ole ollenkaan introvertin ylemmälle tasolle nostamista ja ekstrovertin lyttäämistä, jollaisena moni sanoman jotenkin on kokenut. Elisa kirjoitti Twitter-keskustelun pohjalta ansiokkaan tekstin, ”Miksi ekstrovertti älähtää, vaikkei kalikka lennä?”.

Summaisin kirjan oikein mainioksi oppaaksi ekstroverteille, mielenkiintoiseksi tietokirjaksi ambiverteille ja heille, joiden itsetuntemus tai kiinnostus ei salli heidän identifoitua tiukasti mihinkään luonnetyyppiin sekä itsensäboostaajaksi, itsevarmuusseerumiksi ja puhtaasti hyväksi faktapitoiseksi viihteeksi introverteille. Neljä kautta viisi.

Arvio julkaistu myös blogissani, kevyttälukemista.fi, pistä seurantaan Twitterissä ja Facebookissa jos pidit!

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Introvertit .

May 27, 2018 – Shelved
May 27, 2018 – Shelved as: to-read