Ville's Reviews > Uponneen jumalan uni

Uponneen jumalan uni by Sakari Peuranen

ARVIO: UPONEEN JUMALAN UNI

Minulla on tunne, että joku on jo odottanut tätä. Ja nyt se on täällä. Arvostelussa: Praedor – Uponneen Jumalan Uni (Sakari Peuranen)

Suomalainen spefi-kirjoittaminen arvostaa novelleja korkealle ja niinpä suurin osa Praedor-fiktiosta on pitkään ollut novellimuotoista. Itse yritin kirjoittaa jopa Vanhan Koiran (2004) novellimuotoiseksi jatkokertomukseksi. Olen kuitenkin pitkien romaanien ystävä ja suureksi ilokseni näitä on nyt julkaistu Praedorin maailmaan kolme: Koston kukkulat, Käärmetanssija ja Uponneen Jumalan Uni.

Sain juuri luettua näistä viimeisimmän täällä palmun varjossa Puerto Platassa ja lyhyesti: olen kade. Ensimmäiset 150 sivua ovat pakollista luettavaa jokaiselle praedor-pelinjohtajalle. Älkää urputtako, vaan ottakaa kirja käteen, alkakaa lukea ja katsokaa miten Borvariaa käsitellään. Sakari tekee tietenkin joitakin erilaisia ratkaisuja kuin minä olisin tehnyt, mutta hyvä niin. Tämä on täysin salonkikelpoinen kuvaus Borvariassa seikkailemisesta ja onnistuu esittämään Kirotun maan rauniot juuri niin vaarallisina, monimuotoisina ja melankolisina kuin olen aina halunnut niiden olevan.

Sakari tekee myös jotakin ei-salonkikelpoista ja jotain sellaista mihin minä en pysty. Uponneen jumalan uni on todellista mutapaskafantasiaa. Jaakko Alamikkulan romaanissa korostui mutapaska ja minulla fantasia, mutta Sakari hallitsee suvereenisti molemmat ulottuvuudet. Hänen praedorinsa ja jossakin määrin muutkin henkilönsä ovat haiseva, paheissaan piehtaroiva, inttiläppää heittävä rääväsuinen ja samalla ihmeellisen rakastettava rottalauma. Pitelen nenääni kun luen vuoropuheluita ja vuodatan kyyneliä joka kerta kun viikate heilahtaa. Minä en yksinkertaisesti pystyisi kirjoittamaan näin likaista ja rapaista seikkailutarinaa, enkä aio edes yrittää. Lisäpiste pienestä verivartio-heitosta kirjan loppupuolella.

Bravo!

Ja tarina totisesti on fantasiaa. Se rikkoo lähes kaikkia Praedor-tarinoiden kirjoittamiselle asettamiamme sääntöjä ja ottaa sellaisia erivapauksia settingin syvien salaisuuksien kanssa, etten ikinä itse riskeeraisi samaa. Toisaalta, se pitää myös lukijan otteessaan, pakottaa kääntämään sivun toisensa jälkeen ja kun takakansi sulkeutui, minun oli pakko myöntää koko Praedorin olevan parempi eikä huonompi tämän kirjan johdosta. Jos lähestyisit minua tai Petriä tällaisella konseptiehdotuksella, se ei *ikinä* menisi läpi. Mutta valmis käsikirjoitus… ymmärrän. On helpompi saada anteeksi jälkikäteen, kuin lupa etukäteen.

Lyhyesti, pidin Uponneen jumalan unesta todella paljon ja se ansaitsisi kovat kannet ympärilleen. Praedor-kirjallisuuden rima nousee kuin Eridun k…. ja jätämme mielikuvan jatkamisen Sakarille. Tulevan Verivartio-romaanini täytyy olla huolella hiottu timantti, jotta se lunastaisi paikkansa tässä seurassa.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Uponneen jumalan uni.

March 8, 2018 – Started Reading
March 10, 2018 – Shelved