Matti Karjalainen's Reviews > Pommituslento

Pommituslento by Spencer Dunmore

Oct 24, 2011

bookshelves: ilmailu, aikuiset, toinen-maailmansota, 1970-1999, romaanit, historiallinen-fiktio, kanadalainen-kauno, mieskirjailijat, sotakirjallisuus
Read from May 23 to 24, 2015

"Mutta tärinä paheni. Kaasuvivut vapisivat rajusti hänen oikean kätensä alla, aivan kuin olisivat päättäneet tempautua irti. Koko kone oli pienten liikkeiden massa, tärinät siirtyivät osasta toiseen kiihtyen, moninkertaistuen. Tiedän, miltä sinusta tuntuu, hän sanoi M-Motherille. Liian väsynyt jatkamaan. Me molemmat haluaisimme heittää sikseen. Ymmärrän oikein hyvin. Mutta jaksa nyt vielä hiukan. Ole kiltti."

Brocklingtonin lentotukikohta, maaliskuu 1944. Englantilaisen Lancaster-pommikoneen seitsenhenkinen miehistö on lentänyt yhdessä yli kolmekymmentä tehtävää, ja edessä on enää viimeinen koitos, jonka jälkeen heidät siirretään muihin tehtäviin. Vain yksi lento, ja sitten sota on heidän osaltaan ohitse. Lentoa edeltävänä yönä koneen ohjaaja, luutnantti Walter Mann, tajuaa kuitenkin kuolevansa. Hän näkee näyn pahoin palaneesta ruumiista, ja tietää ettei tule palaamaan hengissä takaisin. Samaan aikaan, toisella puolella Kanaalia, saa saksalainen yöhävittäjälentäjä kuulla vanhempiensa saaneen surmansa Kölnin pommituksissa.

Kanadalaisen Spencer Dunmoren sotaromaani "Pommituslento" (Weilin+Göös, 1971) oli eräs varhaisnuoruuteni mieleenpainuneista kirjoista, josta pidin muistaakseni yläasteella melko huonon kirjaesitelmän. Juonireferaattejahan ne silloin lähinnä taisivat olla.

Luin kirjan nyt toisen kerran, ja totesin ettei se ollut itse asiassa lainkaan hassumpi sotaromaani. Nopealukuisessa kirjassa kuvaa kiitettävän hyvin sotaan kyllästymistä, kuolemanpelkoa ja muita ajatuksia, joita lentäjien päässä pyörii ilmatorjuntatulen ja yöhävittäjien täyttämällä taivaalla. Näkökulma on lähinnä Walter Mannin, mutta pitkää yöllistä lentoa kuvataan myös saksalaisen Messerschmitt BF110 -pilotin ohjaamosta (suomalaisen kansikuvan painoksessa on muuten syystä tai toisesta ME-109). Luullakseni romaanissa olisi voitu kuvata vielä vähän enemmän muidenkin miehistön jäsenten elämää ja tuntemuksia, nyt nämä tahtoivat jäädä vähän statisteiksi.

Vahvat kolme tähteä. Voisi kokeilla myös yläkoulun vinkkauksissa.

Sign into Goodreads to see if any of your friends have read Pommituslento.

05/23/2015 marked as: currently-reading
05/24/2015 marked as: read